Tips på gradskiva med magnetfot?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Tips på gradskiva med magnetfot?

Post by jsoderbe »

Hej,

jag tänkte ge mig på att sänka bilen ett par cm bak. Dock vill jag vara förberedd, för att undvika att bilen blir hängande på pallbockarna i flera veckor.

Så, jag läste på Pelican att det kan vara värt att inköpa en gradskiva med magnetfot. Frågan är var jag hittar en sådan här i Sverige? Eller har någon ett bättre tips?

Tacksam för svar....


Mvh Johan
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

iPhone!

Har inte använt den på 911, men den gick utmärkt att mäta castervinkeln med på min Jeep :)

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Kul grej, men lite dyr om man inte har en sådan.... :D

Sedan är jag skeptisk till android-telefonernas livslängd i garagemiljö, men det är en helt annan diskussion!


Mvh Johan
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Du kan surfa på pernumeter så skulle jag tro att du får träff.

Så kallas dessa mätare och de används bland annat på pappersbruk och tryckerier och liknande industrier där man har dem för att mäta vinklarna på pappersbanor. Fast det finns ju många andra användningsområden...
User avatar
Per Ericson
Posts: 29
Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm

Post by Per Ericson »

Jag har använt mig av ett digitalt vattenpass. Lättavläst och kostar bara några hundralappar.
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Post by Gunnar B »

Per Ericson wrote:Jag har använt mig av ett digitalt vattenpass. Lättavläst och kostar bara några hundralappar.
Köp en en gradskiva och ett kort vattenpass som du sätter fast på svärdet med en svetsklämma, det funkar fint och kostnaden är försumbar. Det är ju inte rocket science det handlar om.
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

Post by Erky »

Själv köpte jag ett vinkelverktyg på Clas Ohlson för 99:-
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147841346

Har dock inte hunnit använda det för bakvagns sänkning ännu !!


Dom har även ett litet vattenpass med magnet och vridbar libell för 139:- som borde fungera utmärkt.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147841048

//Eric
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej och tackar för svaren!

Är det inte mer noggrannt än så? Jag trodde det var tiondelar av grader det var frågan om, och då räcker det inte långt med de +/- 1 grad som Clas Olsson lovar....

Eller?

Mvh Johan
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Post by Gunnar B »

jsoderbe wrote:Hej och tackar för svaren!

Är det inte mer noggrannt än så? Jag trodde det var tiondelar av grader det var frågan om, och då räcker det inte långt med de +/- 1 grad som Clas Olsson lovar....

Eller?

Mvh Johan
En grad tror jag ger ungefär 9 mm. Är man lite noggrann brukar inte viktskillnaden inte bli mer än ett kilo +- 0,5 med min metod.
Gunnar
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej,

jag lånade en väldigt exakt vinkelmätare, men nu har jag ett nytt problem. Jag mätte vinkeln mellan svärdet och pressningen på plåten under torsionsinfästningen, men ser nu att jag fått en skillnad på 2 grader mellan vänster och höger sida. Eftersom jag smart nog :oops: tagit bort svärden innan jag upptäckte det så kan jag inte mäta om. Kan skillnaden vara så stor baserat på plåtpressning eller ska jag mäta om från något annat ställe? I så fall vilket?

Hade varit mycket bättre med ett sådant verktyg som alla amerikaner använder, som kostar 5 dollar på järnhandeln....

Mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Äh, jag chansade lite och satte ihop det. Nu sitter allt löst, så jag tänkte att det går rätt fort att fixa till om det blir fel.

Som det ser ut nu, efter 5 km testrunda, missade jag med en grad på vänster sida. Den är nu knappt 610 mm på vänster och 615 mm till skärmkanten på höger, och jag ville ha 615-625 mm. Nu lutar plattan i min carport lite, så det kan vara där skillnaden beror. Och sedan kanske den sätter sig ytterligare efter ett antal mil, och då måste jag höja båda sidorna.... :(

Fram får jag skruva ner lite till, där har jag 630 mm och det kanske ska ner ytterligare 10 mm för att få till 1 grad framåtlutning. Men det är fort gjort!

Annars är jag rätt nöjd, även om det totalt tagit c:a 3 timmar, och minst lika mycket research på nätet!


mvh Johan
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Finns det någon bra instruktion på nätet hur man sänker bilen?

MVH
Stefan
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig :-)
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej Stefan,

det finns en hyfsad i "101 Projects", för hur man går tillväga. Sedan som Gunnar säger ovan så motsvarar varje grads skillnad på svärdet c:a 9 mm i höjd. Torsionsfjädrarna bak måste lossas både inne och ute, och det är det största jobbet. Det tog häften av mina 3 timmars jobb....

Sedan är det så smart att stavarna har 44 splines ute och 40 inne, just för att kunna justera lite åt gången. Bara flytta en spline ute låter bekvämt, men det motsvarar 360/44=c:a 9 grader, vilket blir 81 mm, och då släpar bilen i backen.

Jag sänkte 6 grader=54 mm för att få lagom "stuk" på bilen. Här är en dålig bild på bilen med sprillans nya Rota Fuchs och en schysst sänkning. Den ska ner 10 mm till fram.

Image

Mvh Johan
Post Reply