Hjälp -Hur montera kromlist på rutgummi?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Hjälp -Hur montera kromlist på rutgummi?

Post by stefan11438 »

Hej,
har strulat halva dan men får inte dit den nya kromlisten utanpå bakrutans gummi på silverdöden (Targa -72).

Provat "allt": vaselin, pilla, kabel införd i spåret på gummilisten, våld... :evil:

Vad krävs egentligen??
En okysst blondin i 30-årsåldern som iförd bikini gnider sig mot gummit? 8)

Eller finns det nån som känner till en bilglasfirma i Åkersberga eller Norrtälje som kan detta?

//Stefan
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig :-)
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej Stefan,

Du måste till en glasmästare, då de har specialverktyg. Det separerar gummilisten och rullar i kromlisten. Går på 5 minuter med rätt verktyg!


mvh Johan
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Var i kontakt med firman Ferdinand ang. detta. Enligt dom går det bara att få dit listen med lös gummilist. Altså innan rutan är monterad i bilen.
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Jag är ett levande bevis för att det går att få dit listen även efter att rutan sitter på plats. Hur jag gjorde minns jag inte exakt men jag använde något lämpligt verktyg för att "öppna" skåran med lite lagom, samt glycerol som smörjmedel, sedan tryckte jag dit listen allteftersom. En gummihammare kom nog också till användning! Det var besvärligt till en början men så fort jag kom på metoden så gick det rätt snabbt.

Försökte först med listen monterad innan rutan var på plats men att få dit en targaruta är eländigt nog även utan kromlist så den metoden övergav jag rätt snart.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jag såg verktyget, och det var en v-formad plåt med en liten vals att rulla listen med. Såg himla klurigt ut!

Dock kan inte listen vara knölig, så de ville inte sätta dit min list.... :(

Mvh johan
Post Reply