Hmm, motorn jag skulle montera sitter fast, vad göra?
Hmm, motorn jag skulle montera sitter fast, vad göra?
Hej,
så skulle jag fixa iordning den 2,4 T-motor jag har haft stående, för att montera in den i den nyinförskaffade -72:an. Det sitter en 2,2:a i den, som jag precis har sålt.
Jag har inte funderat så mycket på motorns skick, för förre ägaren påstod att motorn gick fint när de parkerade bilen pga rost. Den stod ute över en vinter innan jag köpte den och ställde in den i värmen.
Men, nu skulle jag snygga upp den och montera på de nyrenoverade förgasarna och min nya rallydämpare, men då går inte motorn runt! Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag testade när jag köpte bilen förra vintern, men den har alltid sett så fräsch ut att jag trodde den skulle vara ok.
Luftrenaren och tändstift har varit monterade, så det kan inte ha runnit in något i motorn. Ja, kanske kondensvatten i så fall, men absolut inte regnvatten eller liknande. Motorn har hela tiden stått med olja i.
Så frågan är nu; vad göra? Hur mycket kan jag ta i med spärrskaftet innan jag har sönder något? Vågar jag tex montera på växellådan och dra runt motorn med startmotorn? Jag har liksom ingen erfarenhet av liknande bakslag....
Jag har kört i rostlösning och olja i cylindrarna och i insug/avgasportarna. Finns det något mer man kan göra?
Mvh Johan
så skulle jag fixa iordning den 2,4 T-motor jag har haft stående, för att montera in den i den nyinförskaffade -72:an. Det sitter en 2,2:a i den, som jag precis har sålt.
Jag har inte funderat så mycket på motorns skick, för förre ägaren påstod att motorn gick fint när de parkerade bilen pga rost. Den stod ute över en vinter innan jag köpte den och ställde in den i värmen.
Men, nu skulle jag snygga upp den och montera på de nyrenoverade förgasarna och min nya rallydämpare, men då går inte motorn runt! Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag testade när jag köpte bilen förra vintern, men den har alltid sett så fräsch ut att jag trodde den skulle vara ok.
Luftrenaren och tändstift har varit monterade, så det kan inte ha runnit in något i motorn. Ja, kanske kondensvatten i så fall, men absolut inte regnvatten eller liknande. Motorn har hela tiden stått med olja i.
Så frågan är nu; vad göra? Hur mycket kan jag ta i med spärrskaftet innan jag har sönder något? Vågar jag tex montera på växellådan och dra runt motorn med startmotorn? Jag har liksom ingen erfarenhet av liknande bakslag....
Jag har kört i rostlösning och olja i cylindrarna och i insug/avgasportarna. Finns det något mer man kan göra?
Mvh Johan
Kan inte vara mycket annat än att kolvringarna rostat fast i cylindrarna...
Snurra runt (hela motorn) så du får 5-56 runt hela kolvringarna.
Får det stå en dag eller så, så borde du kunna dra runt med spärrskaft. Går inte det skulle jag riva ned motorn...
Snurra runt (hela motorn) så du får 5-56 runt hela kolvringarna.
Får det stå en dag eller så, så borde du kunna dra runt med spärrskaft. Går inte det skulle jag riva ned motorn...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tack för tips. Jag får ta och spinna runt den lite i motorstället.
Fast jag vet inte om det är kolvringarna, för portarna ser riktigt muggiga ut. De har ganska mycket avlagringar, och avgasportarna har något smeggigt grönt. Kan det vara olje/kondensvattenklegg?
Vad tror du om startmotorvarianten? Eller sliter jag sönder kamkedjorna?
Mvh Johan
Fast jag vet inte om det är kolvringarna, för portarna ser riktigt muggiga ut. De har ganska mycket avlagringar, och avgasportarna har något smeggigt grönt. Kan det vara olje/kondensvattenklegg?
Vad tror du om startmotorvarianten? Eller sliter jag sönder kamkedjorna?
Mvh Johan
Jag köpte en 3.2a som stått orörd på en pall i 10 år.
Den satt inte fast alls, men den har ju aluminium cylindrar....
Du kan ju ta bort kamkedjekåporna och känna om kammarna sitter fast. Lite spel finns ju, speciellt om man tar bort sträckaren.
Kamkedjorna klarar det nog, för jag tror inte kammarna sitter fast, inte om motorn är helt dikt.
Om man inte får loss den med ett långt (halvmeter) spärrskaft så ska man nog demontera och undersöka vad felet är.
Kan du snurra veven litegrann eller sitter den bergfast?
Den satt inte fast alls, men den har ju aluminium cylindrar....
Du kan ju ta bort kamkedjekåporna och känna om kammarna sitter fast. Lite spel finns ju, speciellt om man tar bort sträckaren.
Kamkedjorna klarar det nog, för jag tror inte kammarna sitter fast, inte om motorn är helt dikt.
Om man inte får loss den med ett långt (halvmeter) spärrskaft så ska man nog demontera och undersöka vad felet är.
Kan du snurra veven litegrann eller sitter den bergfast?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ja prova med startmotorn. Men jag är lite tveksam så jäkla stark är den inte, akta så du inte bränner den.
Hoppas den inte är så här illa:
http://forums.pelicanparts.com/911-engi ... stons.html
Hoppas den inte är så här illa:
http://forums.pelicanparts.com/911-engi ... stons.html
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Mina motorbyggarkunskaper är begränsade - men motorn är ur, eller hur? - termisk expansion brukar ju göra sitt för att lossa sånt som kärvat ihop. Förmodligen behöver du bara få minimalt med rörelse i godset för att det ska släppa? Massor med ovan rekommenderade krypvätskor inuti och... värmepistol? (vad håller en sån 200-300 grader?) utanpå cylindrarna en efter en? Det är väl inte att rekommendera att värma cylindrarna lite ojämnt - men du har ju inget att förlora?
Gjorde en 4-hjulsmätning häromdan och dom hade en sån superlyxig induktionsvärmare för att värma/glödga!! styrstagen med innan det till slut lossnade - skriv upp på önskelistan!
Hoppas det löser sig!
Gjorde en 4-hjulsmätning häromdan och dom hade en sån superlyxig induktionsvärmare för att värma/glödga!! styrstagen med innan det till slut lossnade - skriv upp på önskelistan!
Hoppas det löser sig!
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
Tackar, det var många bra idéer. Jag ska testa uppvärmingen, för motorn står utan kåpor och avgas/insug. Hoppas det räcker!
Bogsering får nog bli sista utvägen, för det känns som att växellådan kanske säger kras då. I alla fall om kolvarna har rostat fast i cylindrarna....
Med lite tur kanske jag hinner koppla in växellåda och startmotor idag!
mvh Johan
Bogsering får nog bli sista utvägen, för det känns som att växellådan kanske säger kras då. I alla fall om kolvarna har rostat fast i cylindrarna....
Med lite tur kanske jag hinner koppla in växellåda och startmotor idag!
mvh Johan
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Hej Johan!
Hur gick det, fick du "loss" motorn?
Jag har hört ett trick som jag ej provat.
Blanda hälften disel häften t-sprit
Häll i cylindrarna
Tända på och låt det brinna.
Värmeutvidgningen kanske gör att det släpper.
Men sitter det fast så är det troligt att även om det lossnar så har rosten på ringaran gjort att de sitter fast i kolvarna varvid kompressionen uteblir.
Skulle man få igång motorn är risken överhängande att kolven överhettar.
Men det är lättare att riva om man fått loss motorn.
Hur gick det, fick du "loss" motorn?
Jag har hört ett trick som jag ej provat.
Blanda hälften disel häften t-sprit
Häll i cylindrarna
Tända på och låt det brinna.
Värmeutvidgningen kanske gör att det släpper.
Men sitter det fast så är det troligt att även om det lossnar så har rosten på ringaran gjort att de sitter fast i kolvarna varvid kompressionen uteblir.
Skulle man få igång motorn är risken överhängande att kolven överhettar.
Men det är lättare att riva om man fått loss motorn.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
startmotor
Tror inte att det är så smart att prova med startmotorn. Du har ju absolut ingen koll på var der "rör" sig om någonting skulle börja snurra.
WD 40 i riklig mängd är det som man ganska ofta använder för att lossa kolvar som sitter fast.
Men:
Jag tycker att du ska ta isär motorn så att du hittar vad som är fel, du vill nog inte köra den fastän du får loss det som sitter fast, för då får du med all säkerhet ett lagerhaveri inom en kort stund pga, rost som går i oljekanaler etc.
WD 40 i riklig mängd är det som man ganska ofta använder för att lossa kolvar som sitter fast.
Men:
Jag tycker att du ska ta isär motorn så att du hittar vad som är fel, du vill nog inte köra den fastän du får loss det som sitter fast, för då får du med all säkerhet ett lagerhaveri inom en kort stund pga, rost som går i oljekanaler etc.
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349