911 frågor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
furans
Posts: 22
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:36 am

911 frågor

Post by furans »

Hej

Jag undrar vad det är för skillnad på en "vanlig" 911 mot en 911S, förutom starkare motor.

Är Inredningen samma i alla "s" d.v.s stolar, m.m

Finns det någon bra hemsida man kan läsa om ändringar på årsmodeller.
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Det finns en bra bok som beskriver det du söker:
Original Porsche 911 av Peter Morgan. Rimligt vederhäftig utan alltför stora grodor.

http://www.amazon.co.uk/Original-Porsch ... 321&sr=1-1
furans
Posts: 22
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:36 am

Post by furans »

Jag tänkte om man kunde få lite kort fakta här om vad som skillnaderna är.
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Med tanke på att boken avhandlar skillnaderna mellan årsmodellerna och de olika typerna på c:a 150 sidor, så måste du nog dina frågor vara ganska exakta om någon ska kunna svara med en rimlig arbetsinsats.

Som exempel kan vi vi ta frågan om S-inredning; ja, den skiljer sig mellan årsmodeller, men det fanns även olika tillval olika år vad gäller just inredning. Olika sorters sportstolar, olika klädsel; tyg, konstläder och läder. Och färg förstås.

Det var en man som beställde en S i slutet av 1970; han ville inte ha standard sportstolarna då hans barn skulle åka med och med sportstolarna så var det knepigt att komma i & ur. Så han beställde med komfortstolarna, och blev då inte helt glad då han efter leverans fick veta att en av förbättringarna 1971 var just fällbara sportstolar!
:)
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Kortfattat är nog skillnaderna som följer, jag utgår från -72 års modell eftersom jag varit mest insyltad i den:

1. Motorn (190 hk -72 mot 130 resp 165 i T/E)
2. Kränghämmare fram + bak
3. Andra stötdämpare
4. Större bromsar
5. Annan matta i både kupé och bagage
6. Bredare tröskellister och stötfångarlister
7. Komplett instrumentering (även i E), varvräknare rödmarkering 7200 rpm
8. Läderratt standard
9. 6x15 Fuchs standard
10. Frontspoiler standard (alla modeller -73)
11. 5-växlad låda standard (även i E tror jag)

Kan ha glömt något men detta är väl de viktigaste. Sven, sportstolarna var väl inte standard i S? Åtminstone inte på 2.4.

Läderklädsel var option, valde man det fick man läder även på dörrar, instrumentpanel och bakre sidostycken.

Och det är en sjuj-kla skillnad i körkänsla mellan en S och E, både chassi- och motormässigt. 2,4S:en påminner faktiskt mycket mer om en 2,7RS än en E.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

För att krångla till det ännu mer så kunde du beställa din bil med "S-ausstattung" vilket innebar s-bromsar, s-instrument, krängningshämmare och annat. Detta innebar att bilen blev i princip identisk med en S förutom motorn.

//Roger
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

tigerman67 wrote:Och det är en sjuj-kla skillnad i körkänsla mellan en S och E, både chassi- och motormässigt. 2,4S:en påminner faktiskt mycket mer om en 2,7RS än en E.
Men, trots allt är en 2,4E snabbare till 100 än en 2,4S "out of the box". Eller har jag missförstått detta?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

felix83 wrote:
tigerman67 wrote:Och det är en sjuj-kla skillnad i körkänsla mellan en S och E, både chassi- och motormässigt. 2,4S:en påminner faktiskt mycket mer om en 2,7RS än en E.
Men, trots allt är en 2,4E snabbare till 100 än en 2,4S "out of the box". Eller har jag missförstått detta?
Min 356 -59 med 60hk var snabbare 0 - 50 än en Porsche Turbo -75...
:D
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

felix83 wrote:
tigerman67 wrote:Och det är en sjuj-kla skillnad i körkänsla mellan en S och E, både chassi- och motormässigt. 2,4S:en påminner faktiskt mycket mer om en 2,7RS än en E.
Men, trots allt är en 2,4E snabbare till 100 än en 2,4S "out of the box". Eller har jag missförstått detta?
I min lilla bok technical specificatins är S-en snbaare, 7 sek och E-n 7,9.
Karl-ove
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

felix83 wrote:
tigerman67 wrote:Och det är en sjuj-kla skillnad i körkänsla mellan en S och E, både chassi- och motormässigt. 2,4S:en påminner faktiskt mycket mer om en 2,7RS än en E.
Men, trots allt är en 2,4E snabbare till 100 än en 2,4S "out of the box". Eller har jag missförstått detta?
Det har du nog gjort... ;)

Det ca en sekund till S:ens fördel. Men S:en har ett grymt skjut från ca 5500 rpm som T/E inte är i närheten av så det känns som minst det dubbla. Om det är värt prispåslaget är en annan sak. Man får betydligt mer "bang for the buck" om man köper en T eller E och trimmar den. Fast då är det ju förstås fortfarande bara en T eller E om man sedan ska sälja.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

karl-ove wrote:I min lilla bok technical specificatins är S-en snbaare, 7 sek och E-n 7,9.
Karl-ove
Jag tror det var samtida (oberoende) tester som konstaterade att E:n var snabbare. Men jag kan för all del ha fel...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Vid omkörningar på 4:an eller 5:ans växel vid normal landsvägskörning är nog E:n snabbare tack vare bättre vrid på låga varv. Det kanske är det du läst dig till. S:en kräver verkligen att man utnyttjar varvtalet till max. 2,4:an är dock åtminstone hyfsat stark även under 3000 rpm. 2,0 och 2,2S är ändå mer sega på låga varv.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag ger mig! ;)
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Re: 911 frågor

Post by Jonas Y »

furans wrote: Jag undrar vad det är för skillnad på en "vanlig" 911 mot en 911S, förutom starkare motor.
Om man gör det väldigt, väldigt enkelt för sig så tycker jag man kan säga så här: grund-utsendet på en (sen) S är ungefär så här:

Image
Alltså; liten "läpp" i framkant och breda alu lister på sidorna.

Medans t.ex en T ser ut så här:
Image
Alltså ingen spoiler med "läpp" i fram. Tunna och korta lister på sidorna. (Hornen i fram har inget med modellen att göra)

Men som tidigare sagts gick det utmärkt att kombinera lite hur som helst när man beställde bil.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
furans
Posts: 22
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:36 am

Post by furans »

Tack för svaren, Nu vet jag lite mer !! :)
Post Reply