911 frågor
911 frågor
Hej
Jag undrar vad det är för skillnad på en "vanlig" 911 mot en 911S, förutom starkare motor.
Är Inredningen samma i alla "s" d.v.s stolar, m.m
Finns det någon bra hemsida man kan läsa om ändringar på årsmodeller.
Jag undrar vad det är för skillnad på en "vanlig" 911 mot en 911S, förutom starkare motor.
Är Inredningen samma i alla "s" d.v.s stolar, m.m
Finns det någon bra hemsida man kan läsa om ändringar på årsmodeller.
Det finns en bra bok som beskriver det du söker:
Original Porsche 911 av Peter Morgan. Rimligt vederhäftig utan alltför stora grodor.
http://www.amazon.co.uk/Original-Porsch ... 321&sr=1-1
Original Porsche 911 av Peter Morgan. Rimligt vederhäftig utan alltför stora grodor.
http://www.amazon.co.uk/Original-Porsch ... 321&sr=1-1
Med tanke på att boken avhandlar skillnaderna mellan årsmodellerna och de olika typerna på c:a 150 sidor, så måste du nog dina frågor vara ganska exakta om någon ska kunna svara med en rimlig arbetsinsats.
Som exempel kan vi vi ta frågan om S-inredning; ja, den skiljer sig mellan årsmodeller, men det fanns även olika tillval olika år vad gäller just inredning. Olika sorters sportstolar, olika klädsel; tyg, konstläder och läder. Och färg förstås.
Det var en man som beställde en S i slutet av 1970; han ville inte ha standard sportstolarna då hans barn skulle åka med och med sportstolarna så var det knepigt att komma i & ur. Så han beställde med komfortstolarna, och blev då inte helt glad då han efter leverans fick veta att en av förbättringarna 1971 var just fällbara sportstolar!
Som exempel kan vi vi ta frågan om S-inredning; ja, den skiljer sig mellan årsmodeller, men det fanns även olika tillval olika år vad gäller just inredning. Olika sorters sportstolar, olika klädsel; tyg, konstläder och läder. Och färg förstås.
Det var en man som beställde en S i slutet av 1970; han ville inte ha standard sportstolarna då hans barn skulle åka med och med sportstolarna så var det knepigt att komma i & ur. Så han beställde med komfortstolarna, och blev då inte helt glad då han efter leverans fick veta att en av förbättringarna 1971 var just fällbara sportstolar!
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Kortfattat är nog skillnaderna som följer, jag utgår från -72 års modell eftersom jag varit mest insyltad i den:
1. Motorn (190 hk -72 mot 130 resp 165 i T/E)
2. Kränghämmare fram + bak
3. Andra stötdämpare
4. Större bromsar
5. Annan matta i både kupé och bagage
6. Bredare tröskellister och stötfångarlister
7. Komplett instrumentering (även i E), varvräknare rödmarkering 7200 rpm
8. Läderratt standard
9. 6x15 Fuchs standard
10. Frontspoiler standard (alla modeller -73)
11. 5-växlad låda standard (även i E tror jag)
Kan ha glömt något men detta är väl de viktigaste. Sven, sportstolarna var väl inte standard i S? Åtminstone inte på 2.4.
Läderklädsel var option, valde man det fick man läder även på dörrar, instrumentpanel och bakre sidostycken.
Och det är en sjuj-kla skillnad i körkänsla mellan en S och E, både chassi- och motormässigt. 2,4S:en påminner faktiskt mycket mer om en 2,7RS än en E.
MVH Jonas
1. Motorn (190 hk -72 mot 130 resp 165 i T/E)
2. Kränghämmare fram + bak
3. Andra stötdämpare
4. Större bromsar
5. Annan matta i både kupé och bagage
6. Bredare tröskellister och stötfångarlister
7. Komplett instrumentering (även i E), varvräknare rödmarkering 7200 rpm
8. Läderratt standard
9. 6x15 Fuchs standard
10. Frontspoiler standard (alla modeller -73)
11. 5-växlad låda standard (även i E tror jag)
Kan ha glömt något men detta är väl de viktigaste. Sven, sportstolarna var väl inte standard i S? Åtminstone inte på 2.4.
Läderklädsel var option, valde man det fick man läder även på dörrar, instrumentpanel och bakre sidostycken.
Och det är en sjuj-kla skillnad i körkänsla mellan en S och E, både chassi- och motormässigt. 2,4S:en påminner faktiskt mycket mer om en 2,7RS än en E.
MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Men, trots allt är en 2,4E snabbare till 100 än en 2,4S "out of the box". Eller har jag missförstått detta?tigerman67 wrote:Och det är en sjuj-kla skillnad i körkänsla mellan en S och E, både chassi- och motormässigt. 2,4S:en påminner faktiskt mycket mer om en 2,7RS än en E.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Min 356 -59 med 60hk var snabbare 0 - 50 än en Porsche Turbo -75...felix83 wrote:Men, trots allt är en 2,4E snabbare till 100 än en 2,4S "out of the box". Eller har jag missförstått detta?tigerman67 wrote:Och det är en sjuj-kla skillnad i körkänsla mellan en S och E, både chassi- och motormässigt. 2,4S:en påminner faktiskt mycket mer om en 2,7RS än en E.
I min lilla bok technical specificatins är S-en snbaare, 7 sek och E-n 7,9.felix83 wrote:Men, trots allt är en 2,4E snabbare till 100 än en 2,4S "out of the box". Eller har jag missförstått detta?tigerman67 wrote:Och det är en sjuj-kla skillnad i körkänsla mellan en S och E, både chassi- och motormässigt. 2,4S:en påminner faktiskt mycket mer om en 2,7RS än en E.
Karl-ove
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Det har du nog gjort...felix83 wrote:Men, trots allt är en 2,4E snabbare till 100 än en 2,4S "out of the box". Eller har jag missförstått detta?tigerman67 wrote:Och det är en sjuj-kla skillnad i körkänsla mellan en S och E, både chassi- och motormässigt. 2,4S:en påminner faktiskt mycket mer om en 2,7RS än en E.
Det ca en sekund till S:ens fördel. Men S:en har ett grymt skjut från ca 5500 rpm som T/E inte är i närheten av så det känns som minst det dubbla. Om det är värt prispåslaget är en annan sak. Man får betydligt mer "bang for the buck" om man köper en T eller E och trimmar den. Fast då är det ju förstås fortfarande bara en T eller E om man sedan ska sälja.
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Jag tror det var samtida (oberoende) tester som konstaterade att E:n var snabbare. Men jag kan för all del ha fel...karl-ove wrote:I min lilla bok technical specificatins är S-en snbaare, 7 sek och E-n 7,9.
Karl-ove
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Vid omkörningar på 4:an eller 5:ans växel vid normal landsvägskörning är nog E:n snabbare tack vare bättre vrid på låga varv. Det kanske är det du läst dig till. S:en kräver verkligen att man utnyttjar varvtalet till max. 2,4:an är dock åtminstone hyfsat stark även under 3000 rpm. 2,0 och 2,2S är ändå mer sega på låga varv.
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Jag ger mig!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: 911 frågor
Om man gör det väldigt, väldigt enkelt för sig så tycker jag man kan säga så här: grund-utsendet på en (sen) S är ungefär så här:furans wrote: Jag undrar vad det är för skillnad på en "vanlig" 911 mot en 911S, förutom starkare motor.
Alltså; liten "läpp" i framkant och breda alu lister på sidorna.
Medans t.ex en T ser ut så här:
Alltså ingen spoiler med "läpp" i fram. Tunna och korta lister på sidorna. (Hornen i fram har inget med modellen att göra)
Men som tidigare sagts gick det utmärkt att kombinera lite hur som helst när man beställde bil.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117