Fuchs fälgar del II

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Fuchs fälgar del II

Post by insw »

Jag har 6x15 fuchfälgar på min bil, men det verkar som om någon tidigare ägare lackat om dessa med silverfärg/svart ser mycket snyggt ut finns inga lackskarvar ser 100% korrekt ut.
Har skrapat under centrumkåpan och dom verkar vara lackade
Är detta korrekt ?

Har sett en del bilar där man har polera fram aluminium skicktet på dessa fälgar

HJÄLP :D
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Original ska de vara eloxserade. Det är som ett genomskinligt skikt över aluminiumet som ger en lite speciell matt glans. Om man polerar fälgarna får man en alldeles för blank yta. Prova först med färgborttagningsmedel för att se om eloxeringen är fräsh. Det är lite knepigt att eloxera om fälgarna i Sverige, även om vissa jobbar lite på det. Annars är det England som gäller: www.early911.co.uk

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Anodise är den engelska termen för eloxering: http://www.early911.co.uk/html/fuchs_rims.html


Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
nwiderlund
Posts: 42
Joined: Mon Feb 06, 2006 10:45 pm
Location: Uppsala SWEDEN

Post by nwiderlund »

Jag har en liten fråga om vilka bilar mina fuschar satt orginal.
De är 4,5" * 15"
/Niclas
911SC -81 Bra
VW T1 -50 Objekt
VW T1 -65
Formula VEE
+ div vattenkylda bruksbilar
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

4.5x15 satt bara på 911 S 1967. Det är rara ärtor, poppis bland VW-folket. Spar dem eller använd dem till byte. Det finns en 1967 S Targa med "fel hjul" här bland oss.

mvh
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
nwiderlund
Posts: 42
Joined: Mon Feb 06, 2006 10:45 pm
Location: Uppsala SWEDEN

Post by nwiderlund »

Jo jag är ju VW-folk i botten!
911SC -81 Bra
VW T1 -50 Objekt
VW T1 -65
Formula VEE
+ div vattenkylda bruksbilar
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Jag har 6#15 fälgar men vill köpa / byta till 4.5
User avatar
nwiderlund
Posts: 42
Joined: Mon Feb 06, 2006 10:45 pm
Location: Uppsala SWEDEN

Post by nwiderlund »

Jo ja anar att ett byte vore något du skulle vara intresserad av, men jag behåller nog dem en stund till! Men jag hör av mig om jag ändrar mig.
Vet du Tomas om din 911s-67 har varit ägd av någon i Uppsala för länge sedan, ca 20år, om så är fallet kan fälgarna som jag har vara de ursprungliga till din bil. Jag köpte dem av en änka för ca 10 år sedan här i Uppsala.
911SC -81 Bra
VW T1 -50 Objekt
VW T1 -65
Formula VEE
+ div vattenkylda bruksbilar
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Intresset finns.
Tror inte att det är så men man vet aldrig.Kolla min presentation där står alla forna ägare.
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Hittade lite om fälgarna på en vw-sida.
4,5"-5,5"X15" hade 42mm i offset och att alla 15"X6" har 36mm i offset och mycket annat kul!

6" finns i "tidiga" eller "sena". Brytpunkten är någon gång 1971 (troligtvis mitt i något modellår). Tidiga har artikemnummer som börjar på 901 och sena 911. De sena funkar fin-fint med slanglöst och de tidigare behöver helst slang. De tidiga ser djupare ut, men offseten är densamma. Dessutom har dessa förstärkningsribbor på insidan av fälgban och dessa slår i kylflänsarna på 356B trummor
6x16, 36.0mm, 91163211300
7x16, 23.3mm, 91136211500
7x16, 23.3mm, 95136211500 (more brake caliper room)
8x16, 10.6mm, 91136211700 (911 offset)
8x16, 23.3mm, 95136211700 (944 offset)
9x16, 15.0mm, 91136211900
4.5x15, 42mm, 90136101201
5.5x15, 42mm, 90136101204
6x15, 36.0mm, 90136101206 (early)
6x15, 36.0mm, 91136102010 (late)
7x15, 49.0mm, 90136101205 (rare, 911R)
7x15, 23.3mm, 91136102041
8x15, 10.6mm, 91136102042
9x15, 3.0mm, 91136102003
11x15, ??mm, 91136102005
5.5x14, 46mm, 91136101610 (comfort group option)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

tomas 911s 67 wrote:6" finns i "tidiga" eller "sena". Brytpunkten är någon gång 1971 (troligtvis mitt i något modellår).
Snygg bild som illustrerar skilnaden på Flat [sena] och Deep Dish [tidiga]
Image

Pelicanlänken som bilden är ifrån:
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... ight=Fuchs
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
nwiderlund
Posts: 42
Joined: Mon Feb 06, 2006 10:45 pm
Location: Uppsala SWEDEN

Post by nwiderlund »

Nu ska vi se om det fukar att lägga ut bilder!
Image
Image
Image
Är det rätt med de svarta fälten!
911SC -81 Bra
VW T1 -50 Objekt
VW T1 -65
Formula VEE
+ div vattenkylda bruksbilar
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

nwiderlund wrote:...Är det rätt med de svarta fälten!
Jag är ganska säker på att dom var målade så där 1967, alltså det år dom introducerades på S:en. Kolla in bilden nedan.

Image
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag har sett båda målningarna, de som du visar är de tidigaste vad jag förstår. Cool!

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Här kan man läsa lite om hur Fuch är målade och få lite tips för ev renovering.

http://www.911t.org/articles/refinishwheels.htm
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Post Reply