Vevhusventilation

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Vevhusventilation

Post by Calle »

Det här blir inte lätt att beskriva i text men jag ska försöka...

Jag har en grov slang som går från locket på blocket i framkant av motorn (mot torpedväggen) till oljetanken. Sen går en grov slang från oljetankens påfyllningsrör till baksidan av luftrenaren. Vid denna anslutning ska det sitta en flamdämpare. Så långt är allt under kontroll och ventilationen borde fungera tillfredsställande med dessa slangar kopplade. Nu till frågorna.

1. Anslutningen i bakkant av luftrenaren är en T-koppling. Det finns alltså plats för två slangar, en grov och en mindre grov (ca 12mm inv.). På den mindre grova anslutningen sitter på min bil en slang som leder ner i en uppsågad plastdunk i främre hörnet av motorrummet (ej original). Behövs denna ytterligare ventilation? Eller kan jag plugga den? Om den ska användas - var ska slangen gå egentligen?

2. I luftrenarens lägsta punkt sitter en tunn (ca 6mm) dräneringsslang som leder ner framför motorn. Denna har legat mot nåt varmt och blivit bränd. Var är det tänkt att denna ska ta vägen egentligen?

Tack till er som orkade läsa alltihop - jag ser fram emot svar.

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Ifrån buren:

På fråga 1 svarar vi: Vet ej, har inte haft något sittande där någon gång.

På fraga 2 svarar vi: På andra sidan torpeden sitter ett lite gulkromaterat rör med en gummituta i botten. Jag tror att detta är för att hantera olja vid "överfyllning" så ju hamnar i luftburken.

mvh
Lag Värmdö
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Ah, det klarnar! :D

Tack lag Värmdö. Vill något av våra andra lag försöka sig på ett svar?
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Här kommer svar från lag Falköping

På A är jag osäker, men jag tror att min är pluggad.

På B har lag Värmdö helt rätt. Rakt ut i moder natur vid via gummitutan.


/Benny
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Tack för svar! Ni är båda vinnare. :D

Den där grunkan med gummituta tror jag är försvunnen på min, men jag ska leta lite mer.

Benny; Har du lust att vid tillfälle sträcka in näven och känna efter om din är pluggad? Jag tänker plugga min nu men det vore fint att vara säker.

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

PÅ ettan tror jag att jag håller med Benny, tror det ska vara en plugg av gummi där.
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Nu du Calle... Kl 19:06 i dag körde jag in näven i det allra heligaste och upptäckte att den ska vara pluggad!!!!!!





/Benny
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Underbart! Hoppas din blåa inte är kittlig där inne...

Stort tack för hjälpen allihop!

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
Post Reply