Brandsläckare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

Brandsläckare

Post by Erky »

Tänkte montera i en hand brandsläckare i bilen. Finns något bättre alternativ till en 1kg pulversläckare ? Någon som har tips på smart montering i kupén ?

//Eric
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

För drygt 20 år sedan krävde Trygg hansa att jag skulle montera Halon släckare, Kolsyre släckare hade också godkänts. Pulver släckare var ej ok för man ansåg att "bränner man av" en pulversläckare så kryper pulvret in överallt samt det pulver som varit upphettat fräter på alla material.
En arbetsompis släckte en förgasar brand på en Dodge med pulver och han förbannar sig själv för det hade blivit flera tusen billigare att släcka med en filt eller låtit det brinna ut. (I garaget oförsäkrad)

Pulver släckare anser jag höra hemma på båtar där det räddar liv inte material.

Halon är ju inte godkänt nu men kolsyra är ett fullgott alternativ.
En filt att släcka med. huvudströmbrytare ev extra strömbrytare till matarpumpen.
Min placering är framkant å stolen.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Pulver är utmärkt som släckmedel, speciellt om man inte är van vid släckning så är pulver det absolut mest lätthanterliga. Men saneringen är ju ett problem, det gäller att man är på direkt och inte låter det ligga och gotta sig, speciellt ihop med fukt.

CO2 är helt OK men inte alls lika effektivt som Halon, dessutom kan det vara rent svårt att använda utomhus särskilt om det blåser. Vid en motorbrand i en 911 är det bästa att blåsa flera sekunder genom insugsgallret innan man öppnar huven, annars kan det flamma upp igen när man öppnar luckan. Det gäller då också att man har någorlunda vettig storlek. Minst 2 kg bör det vara (de klarar 7-8 sekunder).

Ett bättre alternativ är FE36 (HFC-236), det är vad som brukar finans i motorsport-släcksystem idag, om det inte är skum (AFFF). Effektivare än CO2.

För garage och hemmabruk kan man gärna ha ett par släckare, dels en CO2 och dels en skum. CO2 kan nämligen behöva hjälp av skum eller pulver för eftersläckning. Skum är dessutom extra bra då det kan användas till att täcka bensinspill med. Med 6-9 kg vardera på dem så klarar man det mesta som upptäcks i tid.

MVH Jonas
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Brandsläckare

Post by gtBen »

Hej
Erky wrote:Någon som har tips på smart montering i kupén ?

//Eric
Jag har satt fast min hållare till brandsläckaren med kraftiga buntband i en av byglarna för bagage-banden på väggen under bak-sitsarna. Det är helt skrammelfritt och man slipper borra, och gör också att det är lätt att komma åt släckaren utifrån.

Bengt
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

Hei,

Jeg prøver å få tak i et brannslokningsapparat (brandsläckare) med AFFF eller FE36, men finner ingen som selger det. Forslag?
Einar Irgens

1973 911E targa
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Brandsläckare

Post by felix83 »

Jag lyfter denna tråd:
Är det någon som har erfarenhet av denna?

https://www.watski.se/maus-brandslackar ... 7MQAvD_BwE

Jag har för mig att något snarlikt avhandlats här förut, men jag hittar inte tråden just nu.
Någon som vet hur försäkringsbolagen ställer sig till dessa, räcker det med en sådan här eller måste man släpa runt på en vanlig släckare också?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Brandsläckare

Post by JMB »

Det är en intressant fråga Felix! Jag är också nyfiken

Jag har något liknande: https://elementfire.com
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Brandsläckare

Post by henca »

Även jag har för mig att jag sett en diskussion om just den brandsläckaren någonstans och att det var här men hittar inte diskussionen nu igen. Om jag minns rätt var slutsatsen att det var en bra brandsläckare men att den bara dög som komplement om försäkringsbolaget hade krav på godkänd släckare. Kanske var det MagnusW som hade mest erfarenhet av släckaren.

m v h Henrik
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Brandsläckare

Post by felix83 »

henca wrote: Thu Jan 16, 2020 11:06 pm Även jag har för mig att jag sett en diskussion om just den brandsläckaren någonstans och att det var här men hittar inte diskussionen nu igen. Om jag minns rätt var slutsatsen att det var en bra brandsläckare men att den bara dög som komplement om försäkringsbolaget hade krav på godkänd släckare. Kanske var det MagnusW som hade mest erfarenhet av släckaren.

m v h Henrik
Det är ungefär så jag minns det också, då var det förmodligen inte bara som jag drömt! :D
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Brandsläckare

Post by Jesse »

Jag har köpt en blaze cut som monteras i motorrummet som en ”första hjälpen”

https://www.carparts.se/blazecut-sjalv ... meter.html
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Brandsläckare

Post by HenrikL »

Jesse wrote: Fri Jan 17, 2020 1:26 pm Jag har köpt en blaze cut som monteras i motorrummet som en ”första hjälpen”

https://www.carparts.se/blazecut-sjalv ... meter.html
Har du någon bild på hur det är monterat? Har själv funderat på Blaze cut.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Brandsläckare

Post by MagnusW »

henca wrote: Thu Jan 16, 2020 11:06 pm Även jag har för mig att jag sett en diskussion om just den brandsläckaren någonstans och att det var här men hittar inte diskussionen nu igen. Om jag minns rätt var slutsatsen att det var en bra brandsläckare men att den bara dög som komplement om försäkringsbolaget hade krav på godkänd släckare. Kanske var det MagnusW som hade mest erfarenhet av släckaren.

m v h Henrik
Jag har en Maus i handskfacket på min bil. Perfekt att de får plats där på en 911!!!
Vet inte mer om effektiviteten, tack och lov, än de filmer jag sett på Youtube.

Små lätta och de borde fungera bra på att spruta genom gallret in i motorrummet på en 911a eftersom utrymmet är ganska slutet.
Hur den funkar vid en brand under motorn, typ olja på avgassystemet är en annan fråga. Väldigt öppet och om det släcks så tänds det säkert igen av värmen.

Problemet med allt utom pulver är väl att man borde ha en ganska stor släckare.

Blaze cut, verkar ju smart då den är automatisk, det är ju inte säkert att man upptäcker en motorbrand direkt när man kör. Frågan är dock hur det funkar på en 911a och vad som händer egentligen. Fläkten suger in 1000-1500 liter luft i sekunden på fullvarv, det är väldigt mycket luft. Hur påverkar det branden och släckningen?

Jag tror det kan vara bra med flera alternativ. En blazecut i motorummet, en Maus i beredskap i handsfacket. En pulversläckare fastmonterad i bagaget (vill inte ha en tung projektil i kupen) som backup.
Tror inte mycket slår pulversläckarens kapacitet till storlek, men skulle undvika att använda den på Porschen om det inte behövdes.
Man kan också stöta på någon som behöver hjälp och då är den ju en fin livräddare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Brandsläckare

Post by MagnusW »

Jesse wrote: Fri Jan 17, 2020 1:26 pm Jag har köpt en blaze cut som monteras i motorrummet som en ”första hjälpen”

https://www.carparts.se/blazecut-sjalv ... meter.html

BlazeCut släcker brand i bil: https://www.youtube.com/watch?v=MFfM1W9ud0A

Han var säker på sin sak när han häller bensin på motorn och tänder eld på den, INOMHUS!!! :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Brandsläckare

Post by felix83 »

MagnusW wrote: Thu Jan 23, 2020 9:51 am Fläkten suger in 1000-1500 liter luft i sekunden på fullvarv, det är väldigt mycket luft. Hur påverkar det branden och släckningen?
Är det sådana mängder luft? Dra på trissor!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Brandsläckare

Post by MagnusW »

Japp, läst många trådar där folk tänkt sig ersätta fläkten med 12v elfläktar!! Lycka till liksom!

Mängden luft som sugs in är också en anledning till att temperaturen i motorrummet i princip är samma som utomhustemperaturen. Finns ingen större anledning till att få kall insugsluft utifrån.
FanRatio011088609289.jpg
FanRatio011088609289.jpg (38.75 KiB) Viewed 7259 times
+ lite mer info hittat på Pelican.

From my notes...and this is inconsistently shown in the various parts books, so don't hold me to it, it may be one model year "off":
1965-74/75.. 110 mm crank pulley..95 mm fan pulley
1976-77... 130 crank...83 fan ( may be 80?)
1978-79....130 crank... 80 fan ( or was that 83?)
1980-89.....120 crank....83 fan ( or was that 80?)

for fan sizes / blades / air flow:
1965-74/75....245 mm / 11 blade... 1.3:1 ratio..1390 liters air/sec
1975/76- 77.....245 / 5 blade.......1.8:1 ratio....1265 l/sec
1978-79...........226 / 11 blade ...1.8:1 ratio...1380 l /sec
1980-89.........245 mm / 11 blade...1.67:1 ratio...1500 l/ sec

Turbos used the 245/11/ 1500 set up.

Interestingly... the later curved fans for the 964 were quieter ( by being curved)...but resulted in lower flow:
-- 1.6:1 ratio..1010 l /sec (!).
fan belt sizes:
1965-75....9.5 x 710
1976-77.....9.5 x 725
1978-79....9.5 x 725
1980-on.... 9.5 x 710


964an levererar mindre luft, men då "slösar" den inte bort luft på oljekylaren utan har en mycket mer effektiv oljekylare fram.
964RS hade nog lite högre utväxling, eller om det bara var att man drev generatorn annorlunda...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Brandsläckare

Post by peterc »

Jag tror inte RS hade högre utväxling. Den hade nog samma som den vanliga 964 motorn. Vad jag läst mig till är att eftersom den inte hade så mycket elektriska manicker så kunde man köra fläkt och generator på samma rem som man gjorde tidigare. Dessutom blev man av med några gram. Ursäkta trådkapningen men det var inte jag som började. 😂
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply