Page 1 of 1

Brandsläckare

Posted: Sat Apr 10, 2010 1:25 pm
by Erky
Tänkte montera i en hand brandsläckare i bilen. Finns något bättre alternativ till en 1kg pulversläckare ? Någon som har tips på smart montering i kupén ?

//Eric

Posted: Sat Apr 10, 2010 2:04 pm
by Dutch
För drygt 20 år sedan krävde Trygg hansa att jag skulle montera Halon släckare, Kolsyre släckare hade också godkänts. Pulver släckare var ej ok för man ansåg att "bränner man av" en pulversläckare så kryper pulvret in överallt samt det pulver som varit upphettat fräter på alla material.
En arbetsompis släckte en förgasar brand på en Dodge med pulver och han förbannar sig själv för det hade blivit flera tusen billigare att släcka med en filt eller låtit det brinna ut. (I garaget oförsäkrad)

Pulver släckare anser jag höra hemma på båtar där det räddar liv inte material.

Halon är ju inte godkänt nu men kolsyra är ett fullgott alternativ.
En filt att släcka med. huvudströmbrytare ev extra strömbrytare till matarpumpen.
Min placering är framkant å stolen.

-Bo

Posted: Sat Apr 10, 2010 9:04 pm
by tigerman67
Pulver är utmärkt som släckmedel, speciellt om man inte är van vid släckning så är pulver det absolut mest lätthanterliga. Men saneringen är ju ett problem, det gäller att man är på direkt och inte låter det ligga och gotta sig, speciellt ihop med fukt.

CO2 är helt OK men inte alls lika effektivt som Halon, dessutom kan det vara rent svårt att använda utomhus särskilt om det blåser. Vid en motorbrand i en 911 är det bästa att blåsa flera sekunder genom insugsgallret innan man öppnar huven, annars kan det flamma upp igen när man öppnar luckan. Det gäller då också att man har någorlunda vettig storlek. Minst 2 kg bör det vara (de klarar 7-8 sekunder).

Ett bättre alternativ är FE36 (HFC-236), det är vad som brukar finans i motorsport-släcksystem idag, om det inte är skum (AFFF). Effektivare än CO2.

För garage och hemmabruk kan man gärna ha ett par släckare, dels en CO2 och dels en skum. CO2 kan nämligen behöva hjälp av skum eller pulver för eftersläckning. Skum är dessutom extra bra då det kan användas till att täcka bensinspill med. Med 6-9 kg vardera på dem så klarar man det mesta som upptäcks i tid.

MVH Jonas

Re: Brandsläckare

Posted: Wed May 19, 2010 9:17 pm
by gtBen
Hej
Erky wrote:Någon som har tips på smart montering i kupén ?

//Eric
Jag har satt fast min hållare till brandsläckaren med kraftiga buntband i en av byglarna för bagage-banden på väggen under bak-sitsarna. Det är helt skrammelfritt och man slipper borra, och gör också att det är lätt att komma åt släckaren utifrån.

Bengt

Posted: Tue Nov 22, 2011 12:47 pm
by Einar Irgens
Hei,

Jeg prøver å få tak i et brannslokningsapparat (brandsläckare) med AFFF eller FE36, men finner ingen som selger det. Forslag?

Re: Brandsläckare

Posted: Thu Jan 16, 2020 6:20 pm
by felix83
Jag lyfter denna tråd:
Är det någon som har erfarenhet av denna?

https://www.watski.se/maus-brandslackar ... 7MQAvD_BwE

Jag har för mig att något snarlikt avhandlats här förut, men jag hittar inte tråden just nu.
Någon som vet hur försäkringsbolagen ställer sig till dessa, räcker det med en sådan här eller måste man släpa runt på en vanlig släckare också?

Re: Brandsläckare

Posted: Thu Jan 16, 2020 8:11 pm
by JMB
Det är en intressant fråga Felix! Jag är också nyfiken

Jag har något liknande: https://elementfire.com

Re: Brandsläckare

Posted: Thu Jan 16, 2020 11:06 pm
by henca
Även jag har för mig att jag sett en diskussion om just den brandsläckaren någonstans och att det var här men hittar inte diskussionen nu igen. Om jag minns rätt var slutsatsen att det var en bra brandsläckare men att den bara dög som komplement om försäkringsbolaget hade krav på godkänd släckare. Kanske var det MagnusW som hade mest erfarenhet av släckaren.

m v h Henrik

Re: Brandsläckare

Posted: Fri Jan 17, 2020 1:11 pm
by felix83
henca wrote: Thu Jan 16, 2020 11:06 pm Även jag har för mig att jag sett en diskussion om just den brandsläckaren någonstans och att det var här men hittar inte diskussionen nu igen. Om jag minns rätt var slutsatsen att det var en bra brandsläckare men att den bara dög som komplement om försäkringsbolaget hade krav på godkänd släckare. Kanske var det MagnusW som hade mest erfarenhet av släckaren.

m v h Henrik
Det är ungefär så jag minns det också, då var det förmodligen inte bara som jag drömt! :D

Re: Brandsläckare

Posted: Fri Jan 17, 2020 1:26 pm
by Jesse
Jag har köpt en blaze cut som monteras i motorrummet som en ”första hjälpen”

https://www.carparts.se/blazecut-sjalv ... meter.html

Re: Brandsläckare

Posted: Mon Jan 20, 2020 9:08 am
by HenrikL
Jesse wrote: Fri Jan 17, 2020 1:26 pm Jag har köpt en blaze cut som monteras i motorrummet som en ”första hjälpen”

https://www.carparts.se/blazecut-sjalv ... meter.html
Har du någon bild på hur det är monterat? Har själv funderat på Blaze cut.

Re: Brandsläckare

Posted: Thu Jan 23, 2020 9:51 am
by MagnusW
henca wrote: Thu Jan 16, 2020 11:06 pm Även jag har för mig att jag sett en diskussion om just den brandsläckaren någonstans och att det var här men hittar inte diskussionen nu igen. Om jag minns rätt var slutsatsen att det var en bra brandsläckare men att den bara dög som komplement om försäkringsbolaget hade krav på godkänd släckare. Kanske var det MagnusW som hade mest erfarenhet av släckaren.

m v h Henrik
Jag har en Maus i handskfacket på min bil. Perfekt att de får plats där på en 911!!!
Vet inte mer om effektiviteten, tack och lov, än de filmer jag sett på Youtube.

Små lätta och de borde fungera bra på att spruta genom gallret in i motorrummet på en 911a eftersom utrymmet är ganska slutet.
Hur den funkar vid en brand under motorn, typ olja på avgassystemet är en annan fråga. Väldigt öppet och om det släcks så tänds det säkert igen av värmen.

Problemet med allt utom pulver är väl att man borde ha en ganska stor släckare.

Blaze cut, verkar ju smart då den är automatisk, det är ju inte säkert att man upptäcker en motorbrand direkt när man kör. Frågan är dock hur det funkar på en 911a och vad som händer egentligen. Fläkten suger in 1000-1500 liter luft i sekunden på fullvarv, det är väldigt mycket luft. Hur påverkar det branden och släckningen?

Jag tror det kan vara bra med flera alternativ. En blazecut i motorummet, en Maus i beredskap i handsfacket. En pulversläckare fastmonterad i bagaget (vill inte ha en tung projektil i kupen) som backup.
Tror inte mycket slår pulversläckarens kapacitet till storlek, men skulle undvika att använda den på Porschen om det inte behövdes.
Man kan också stöta på någon som behöver hjälp och då är den ju en fin livräddare.

Re: Brandsläckare

Posted: Thu Jan 23, 2020 9:53 am
by MagnusW
Jesse wrote: Fri Jan 17, 2020 1:26 pm Jag har köpt en blaze cut som monteras i motorrummet som en ”första hjälpen”

https://www.carparts.se/blazecut-sjalv ... meter.html

BlazeCut släcker brand i bil: https://www.youtube.com/watch?v=MFfM1W9ud0A

Han var säker på sin sak när han häller bensin på motorn och tänder eld på den, INOMHUS!!! :)

Re: Brandsläckare

Posted: Thu Jan 23, 2020 3:31 pm
by felix83
MagnusW wrote: Thu Jan 23, 2020 9:51 am Fläkten suger in 1000-1500 liter luft i sekunden på fullvarv, det är väldigt mycket luft. Hur påverkar det branden och släckningen?
Är det sådana mängder luft? Dra på trissor!

Re: Brandsläckare

Posted: Thu Jan 23, 2020 3:45 pm
by MagnusW
Japp, läst många trådar där folk tänkt sig ersätta fläkten med 12v elfläktar!! Lycka till liksom!

Mängden luft som sugs in är också en anledning till att temperaturen i motorrummet i princip är samma som utomhustemperaturen. Finns ingen större anledning till att få kall insugsluft utifrån.
FanRatio011088609289.jpg
FanRatio011088609289.jpg (38.75 KiB) Viewed 7280 times
+ lite mer info hittat på Pelican.

From my notes...and this is inconsistently shown in the various parts books, so don't hold me to it, it may be one model year "off":
1965-74/75.. 110 mm crank pulley..95 mm fan pulley
1976-77... 130 crank...83 fan ( may be 80?)
1978-79....130 crank... 80 fan ( or was that 83?)
1980-89.....120 crank....83 fan ( or was that 80?)

for fan sizes / blades / air flow:
1965-74/75....245 mm / 11 blade... 1.3:1 ratio..1390 liters air/sec
1975/76- 77.....245 / 5 blade.......1.8:1 ratio....1265 l/sec
1978-79...........226 / 11 blade ...1.8:1 ratio...1380 l /sec
1980-89.........245 mm / 11 blade...1.67:1 ratio...1500 l/ sec

Turbos used the 245/11/ 1500 set up.

Interestingly... the later curved fans for the 964 were quieter ( by being curved)...but resulted in lower flow:
-- 1.6:1 ratio..1010 l /sec (!).
fan belt sizes:
1965-75....9.5 x 710
1976-77.....9.5 x 725
1978-79....9.5 x 725
1980-on.... 9.5 x 710


964an levererar mindre luft, men då "slösar" den inte bort luft på oljekylaren utan har en mycket mer effektiv oljekylare fram.
964RS hade nog lite högre utväxling, eller om det bara var att man drev generatorn annorlunda...

Re: Brandsläckare

Posted: Thu Jan 23, 2020 6:10 pm
by peterc
Jag tror inte RS hade högre utväxling. Den hade nog samma som den vanliga 964 motorn. Vad jag läst mig till är att eftersom den inte hade så mycket elektriska manicker så kunde man köra fläkt och generator på samma rem som man gjorde tidigare. Dessutom blev man av med några gram. Ursäkta trådkapningen men det var inte jag som började. 😂