Hej,
motor på min bil har en 2 liters 160 hästars.
Min fråga är den alu eller magnesium? (blocket)
Motor numer: 4081721
Tacksam för hjälp
Vänliga hälsningar
Benjamin
Är motor al eller magnesium?
Njae, det är inte säkert. Jag har inte mina papper här men det är lätt att kolla. Ett siluminblock har "kylribbor" längs motorblockets undersida. Det är bara att böja sig och känna efter. Ett Siluminblock är också mycket vitare i färgen. Ett magnesiumblock har också klackar för MFI-pump längst bak på vänstra blockhalvan.
S hade Silumin till lite över 530 tror jag. Min 0529 leverades till ÅF i Dec 68. Jag hade en annan 68S-motor som jag har för mig också låg på 5XX och den var magnesium.
L hade i början Silumin, vet inte när de bytte.
T hade tydligen också Silumin ett tag. Tror dock bara att det var riktigt tidiga motorer.
De smidda vipporna försvann med MY 67.
Pär
S hade Silumin till lite över 530 tror jag. Min 0529 leverades till ÅF i Dec 68. Jag hade en annan 68S-motor som jag har för mig också låg på 5XX och den var magnesium.
L hade i början Silumin, vet inte när de bytte.
T hade tydligen också Silumin ett tag. Tror dock bara att det var riktigt tidiga motorer.
De smidda vipporna försvann med MY 67.
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
De tidiga aluminiumblocken (i alla fall de jag sett) har även en grövre yta, som gjutgods brukar se ut. Magnesiumblocken har en slät yta. Skillnad i gjuttekniken.
Magnesium var förövrigt blocken ända fram till 3 liters motorerna, 75 för Turbon, 76 för Carreran och 78 för den vanliga SCn.
Magnesium var förövrigt blocken ända fram till 3 liters motorerna, 75 för Turbon, 76 för Carreran och 78 för den vanliga SCn.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79