Är motor al eller magnesium?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
wurst
Posts: 80
Joined: Thu Nov 10, 2005 9:53 pm
Location: Gbg

Är motor al eller magnesium?

Post by wurst »

Hej,

motor på min bil har en 2 liters 160 hästars.
Min fråga är den alu eller magnesium? (blocket)
Motor numer: 4081721
Tacksam för hjälp

Vänliga hälsningar
Benjamin
Grubban
Posts: 42
Joined: Tue Feb 23, 2010 6:41 pm

Post by Grubban »

Hej
Från och med årsmodell 1969 (till 1973) var vevhuset i magnesium och din motor är en 68:a enligt motornummer alltså är den i aluminium.
Mikael
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Njae, det är inte säkert. Jag har inte mina papper här men det är lätt att kolla. Ett siluminblock har "kylribbor" längs motorblockets undersida. Det är bara att böja sig och känna efter. Ett Siluminblock är också mycket vitare i färgen. Ett magnesiumblock har också klackar för MFI-pump längst bak på vänstra blockhalvan.

S hade Silumin till lite över 530 tror jag. Min 0529 leverades till ÅF i Dec 68. Jag hade en annan 68S-motor som jag har för mig också låg på 5XX och den var magnesium.
L hade i början Silumin, vet inte när de bytte.
T hade tydligen också Silumin ett tag. Tror dock bara att det var riktigt tidiga motorer.

De smidda vipporna försvann med MY 67.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Kan undra om min är ett mellanting. Har en 2,0 med nummer 2081215. Den har inget fäste för MFI, inga ribbor under men däremot har den 5 pinnbultar för kamkedjehuset.

Färgen är dock den lite mörkare.

Loffe
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Låter som en "övergångsmotor". Men i Magnesium.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

De tidiga aluminiumblocken (i alla fall de jag sett) har även en grövre yta, som gjutgods brukar se ut. Magnesiumblocken har en slät yta. Skillnad i gjuttekniken.

Magnesium var förövrigt blocken ända fram till 3 liters motorerna, 75 för Turbon, 76 för Carreran och 78 för den vanliga SCn.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply