Hur ska en oljetank se ut?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Hur ska en oljetank se ut?

Post by Hasse Targa 72 »

På min 911 T Targa -72 har jag som extrautrustning en oljenivåmätare med givare i tanken. Jag har det vanliga T-systemet, dvs "ohne Frontölkühlung". Eftersom givaren hade hängt sig mekaniskt efter en kraftig stöt underifrån på oljebehållaren, men fungerade elektriskt, och dessutom vänstersidan på tanken en längre tid visat tecken på ett mycket litet, men dock, oljeläckage så monterade jag nu i veckan bort tanken. När jag inspekterade tanken fann jag att tätningen för givaren var helt ok men att tanken fuktar igenom vid en por på kanten av "en svettloppa" lite högre upp på tanken (se Oljebehallare 1). Mina första fråga är - Hur täpper jag enklast till poren? - och den andra frågan är - Ska en tank se ut som min eller har den reparerats (se Oljebehallare 2)?
På vissa ställen på tanken, bl a där spännbandet sitter, finns tecken på att tanken varit inkletad med någon gummiaktig vit massa. Jag har fått uppfattning att det har med fastsättningen att göra för att kanske motverka "skrammel". Är det så eller ..?
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... lare_1.jpg
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... lare_2.jpg
Ser fram mot era svar.
För er som inte sett en Ölstandzeiger lägger jag som bonus med den här bilden. http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... ataren.jpg
Hälsningar
Hasse
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Man måste vara noga med vilken tank man monterar. Spontant så tycker jag det är verkligt riskabelt att ha en tveksam tank. Minsta flaga från insidan äventyrar motorn. Ett ras blir dyrare än att sätta in en riktig tank.

Jag tror att du är i riskzonen.

/AJ
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Är det samma oljetank 71 som 73.


/Benny
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Oljetanken

Post by Hasse Targa 72 »

Hej Johannes och hög komp.

Oljetanken på bilderna är den som suttit i bilen åtminstone de senaste 20 åren, troligtvis ända sedan 1972, så det handlar inte om att trycka in någon annorlunda skruttig tank utan endast att fixa nivågivaren och täppa till poren och sedan in med tanken igen.

Orsaken till att jag frågade om utseendet var att jag förvånades över de, som jag tycker, ganska fula "lagningarna". Men är den, som du antyder Johannes, så skruttig så att jag bör vara försiktig så får jag väl ta mig en funderare på hur jag ska göra.

Tanken på en 72a är väl sannolikt olik andra tankar eftersom den satt framför bakhjulet och hade sitt särskilda yttre påfyllningshål. Ni vet där det ibland hälldes i bensin ... Om 71ans och 73ans tankar är lika vet jag inte men det vet säkert någon annan i Early 911.
Hasse
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Jag lagade min oljetank på min 72:a som oxå läckte fast som ett såll! Jag gjorde misstaget att blästra tanken vilket gjorde att det såg ut som man skjutit med kulspruta genom den på flera ställen.

Jag lödde igen de hål jag såg med silverlod då vi hade det på jobbet då, sedan när tanken var tät vid provtryckning så geggade jag underedsmassa på den i kanske två omgångar med att det torkade imellan. Tanken blev tät (och torr på utsidan) i alla fall och jag sparade 6000 kr på en ny.

Värför har man oljefilter? ...Vad är det för flaga som skulle lossna på insidan? ... Fattar inte? ..
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Oljan går från tanken direkt till oljepumpen därifrån direkt ut i lagren och övriga smörjställen.Därav faran för skräp i tanken.
Karl-ove
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Tankar -71 och tidigare, typ.
Tank -72, helt egen typ.
Tankar -74 -88 en egen typ.

Om någon har en fin -72 tank över så blir jag glad!

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Så som sytemet är konstruerat så är det en risk vid varje påfyllning av olja eller om man så vill oljebyte. Den olja som slås i filtreras enbart av den sil man har i tratten när man slår på. Motorns oljefilter sitter som Karl - ove påpekar på returledningen. De tankar jag har haft i mina händer har alla varit förkopprade inuti, om rosten lyfter kopparytan så är det klippt.

Om jag inte förivrar mig så är det omgjort på moderna motorer så att oljan renas när den går in i motorn.

Själv bytte jag ut en tank för en tid sedan som bara var lite svullen vid punktsvetsarna. En ny tank är obetydligt dyrare än packningsats, ny olja plus eventuella reparationer på tex vevlager...

Mitt tips i all välmening, chansa aldrig med en dålig tank!

/AJ
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Detta är en egoistisk frâga som kanske inte hjälper Hasse men ändâ:

//De tankar jag har haft i mina händer har alla varit förkopprade inuti, om rosten lyfter kopparytan så är det klippt. //

Du menar inte "förkopprade utanpâ", för om all plât rostat bort pâ min sà kanske jag âker runt med bara förkoppringen kvar :shock: ..... man blev lite orolig! Kan ju iochför sig förklara varför den läcker lite....

Men visst ser det ut som om min var koppar utanpâ, jag har för mig att det var plât inuti och kopparklätt utanpâ.
Image


Jag har ocksà precis fâtt (fâtt och fâtt, 88 euros, porsche orginal) en ny "geber für ölstandzeige" och skall byta nu i dagarna, men det kanske blir ett tankbyte istället!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Post Reply