3.3 Turbobromsar

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

3.3 Turbobromsar

Post by Parced911 »

Inte mina.

På P.NU så säljes ett par Turbo 3.3 OK tillsammans med skivor och "hållare". Det är den modellen som jag med flera har valt för passa in bromsen under smal framskärm. Jag har pratat med säljaren om skicket på aluminiumringen, det är viktigt att den inte är allt för oxiderad. Han skulle kolla upp det. Det där är rätt saker om man vill ha en "tidsenlig" bromslösning fram.

Lite större broms bak, en bromsvåg om man inte hittar alternativ med samma kolvarea och en 23 mm huvudbromscylinder (Mercedes) så har man bromsar så det räcker. Det finns billigare lösningar men inga som är lita snygga!

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
nikke911
Posts: 283
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Re: 3.3 Turbobromsar

Post by nikke911 »

Dethär lät ju intressant.. Har själv samma bromsar både fram o bak med just problem med frigång fram. Var finns dessa hållare att få tag på och hur ska de se ut.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Hmm, jag köpte dom.

Pär, vad kan man ha för bromsar bak som matchar? 930 bak också känns meckigt och lite synd då man måste "förstöra" oken.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Karl-Ove har bättre koll än jag, men jag tror att det finns 964 bromsar som har spec som passar bra. Jag tror att det är de senare bakbromsarna.

När det gäller de flytande skivorna så tro jag Hall har beskrivet det i sin byggtråd och jag tror även Jonas Nilsson skrev lite om det i sin. Det är alltså de skivor och "hållare" som satt standard på 78-80 3.3 Turbo, kan vara annat slutår men jag tror att de bara var med i 3 år. Skall man ha originalsaker blir det ohemult dyrt. Utzon har billigare skivor, stålringarna är knepiga att få tag i. Aluminiumringen har flera låtit gör i CNC-maskiner. Jag har ett par med standard dimension. Helst skall de vara 1,5-2 mm bredare.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

964 bakok kräver 24 mm skivor, kanske det passar i sidled med Carrera eller 964 skivor på en tidig 911 men jag minns inte hur cc-måttet är på infästningen, skulle tro det är större på 964-oken. Jag skulle alltså inte bli förvånad om man åtminstone måste göra hålmodifiering, men det går ju iofs att lösa. Och jag håller med Magnus, det känns nog säkert bättre att borra i 964 ok än i 3.3 turbo nuförtiden.

Alldeles apropå, jag ska byta till större ok bak på min 964 så jag får en omgång fräscha 964-92 4-kolvs ok till övers. 2500 kr fixed price till hugade spekulanter. Kan montera bort och paketera närsomhelst... :)
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Hittade lit info på nätet, se nedan.

Man kan ha 964/944turbo ok bak över 930 skivor om man "masserar" dom lite...
Dock så passar ju inte cc-måttet alls. 9x4 oken har 95 mm om jag inte minns fel och bak på gammal 911 bör det vara runt 75mm (eftersom det är M-ok). Så jag gissar att man får göra en adapter samt hyvla av fästena på oken.
Jämför man kolvarean bak så har 930 5652 mm2 och 9x4 6079 mm2, en bromsreduceringsventil är nog befogad.
Ett alternativ vore att använda original bak ok från en Carrerra 3.2 över en 930 skiva, måste breddas förståss. Osäker på om det går, någon slags adaper behövs i alla fall för att flytta ut oket ca 10 mm. Borde ju faktiskt gå att såga av och svetsa ihop med en distans.
Kolvarean på 3.2 oket ligger på 5538 mm2, ganska nära 930 :)

Ingen som har ett par Carrerra 3.2 bakok liggande?



964/944t calipers, 40/36 front and 30/28 rear both use the same ~98x44mm pads for ~86cm2/caliper pad area as the 930 calipers, with the previously described 930 304x32 mm and 309x28 mm rotors. These have the additional advantage of biased pistons which will promote more even distribution of forces across the entire pad face. This will promote better feel and longer pad life. Disadvantage, the 19mm non-boosted mc is inadequate and must be replaced with a 23mm one from a Mercedes truck ATE part #3.2123-1003.3. There is a variant on this setup supplied by VCI which uses 299x28mm vented but non cross drilled front rotors and 289x24 mm rear rotors. This later setup is intermediate between the 3.2 Carrera rotors and the full 930 rotor setups in thermal capacity. Please not that the 964 calipers used w/ 930 rotors need to be massaged a bit at the rear. The caliper throat needs to be widened a bit to accommodate the 28mm 930 rotor. The 964 rear caliper can also be widened in much the same fashion as the A and M calipers, an appropriate spacer and seals(901 351 928 10) are needed to do this.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

MagnusW wrote:Hittade lit info på nätet, se nedan.

Man kan ha 964/944turbo ok bak över 930 skivor om man "masserar" dom lite...
Dock så passar ju inte cc-måttet alls. 9x4 oken har 95 mm om jag inte minns fel och bak på gammal 911 bör det vara runt 75mm (eftersom det är M-ok). Så jag gissar att man får göra en adapter samt hyvla av fästena på oken.
Jämför man kolvarean bak så har 930 5652 mm2 och 9x4 6079 mm2, en bromsreduceringsventil är nog befogad.
Ett alternativ vore att använda original bak ok från en Carrerra 3.2 över en 930 skiva, måste breddas förståss. Osäker på om det går, någon slags adaper behövs i alla fall för att flytta ut oket ca 10 mm. Borde ju faktiskt gå att såga av och svetsa ihop med en distans.
Kolvarean på 3.2 oket ligger på 5538 mm2, ganska nära 930 :)

Ingen som har ett par Carrerra 3.2 bakok liggande?

Jag har kollat lite fel 2 kolvs 964 c2 bakok har 6079 mm2.

944 turbo och 964 4-kolvsok har 5287mm2.

Jonas, har du koll på vilka ok som sitter på olika 964or?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

C2 90-91 har tvåkolvsok.
C4 samt C2 92-93 har 4-kolvsok.

Själv tycker jag tvåkolvsoken ser ynkliga ut och skulle inte överväga använda dem som en bromsuppgradering ihop med 3.3 turbo fram (som ungefär motsvarar 964 framoken i belägg och kolvstorlek). Funkar säkert biasmässigt hyfsat men beläggarean är mycket mindre på tvåkolvarna så värmeavledning och slitage är avsevärt sämre. Känns som mycket väsen för liten verkan.

Jämförelsesiffror:
Carrera 3.2 bakok: 42 mm kolvdiameter, 52,5 cm2 belägg
964 2-kolv bakok: 44 mm kolvdiameter, 56 cm2 belägg
964 4-kolv bakok: 34/30 kolvdiameter, 86 cm2 belägg
3.3 turbo bakok: 30/30 kolvdiameter, 94 cm2 belägg

Jag skulle testa montera 964 4-pottare på Carreraskivor (24 mm). Att använda turboskivorna måste ge mer jobb med inpassningen. Om man inte vill kladda lika mycket utan bara bulta på så kör Carrera 3,2 ok och skivor, fast det paketet ger förstås inte lika bra bromsar. SC-oken går f.ö. att bredda så man behöver inte nödvändigtvis köpa 3,2-oken.

MVH Jonas
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Japp, Carrera 3.2 ok ligger bra till. Blev rekommenderad det på PelicanParts precis.

Skulle jag bredda mina SC ok går de över Carrera skivorna men jag får inte den större kolvarean som jag tror att jag behöver.


964 4-kolv bak ok: 34/30:

Det är 965 ok eller hur? Så dom satt på C4 och C2 från 92 också då.


Hur som helst måste jag byta huvudcylindern till 23mm Mercedes varianten.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Hoppsan, jag skrev fel i hastigheten, 964 har 30/28 kolvar. Det är därför jag byter, jag vill ha 34/30 för att matcha mina Big Red fram... ;)
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

tigerman67 wrote:Hoppsan, jag skrev fel i hastigheten, 964 har 30/28 kolvar. Det är därför jag byter, jag vill ha 34/30 för att matcha mina Big Red fram... ;)

Jag tror 34/30 skulle passa bra till 930 oken fram.

Dom små 30/28 finns ju gott om då de sitter på 951 också, kan man köpa på skroten för 600kr/st. På 944sverige kan man hitta dom ännu billigare ibland.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
freddegabbe
Posts: 224
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Post by freddegabbe »

Varför inte leta reda på ett par 930 ok?

/Fredrik
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

freddegabbe wrote:Varför inte leta reda på ett par 930 ok?

/Fredrik
Jo, skulle man springa på ett par modifierade 930 bak ok så varför inte. Men dom växer ju inte på träd...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

MagnusW wrote:
tigerman67 wrote:Hoppsan, jag skrev fel i hastigheten, 964 har 30/28 kolvar. Det är därför jag byter, jag vill ha 34/30 för att matcha mina Big Red fram... ;)

Jag tror 34/30 skulle passa bra till 930 oken fram.

Dom små 30/28 finns ju gott om då de sitter på 951 också, kan man köpa på skroten för 600kr/st. På 944sverige kan man hitta dom ännu billigare ibland.
Både 30/28 och 34/30 går nog att köra men 34/30 ok är generellt sett mycket svårare att hitta. Jag har scannat marknaden ett bra tag och bara hittat enstaka ex till rätt höga priser. Nu har jag dock fått tag i ett par för någorlunda hyfsade pengar.

Om man får 30/28 ok för 600 kr/st så har då jag blivit lurad, betalade 2500 kr för setet i fjol! Visserligen med halvslitna men användbara belägg. Och jag hade överhuvudtaget svårt att hitta ok i vettigt skick så jag tycker 1200 spänn paret låter som en utopi, särskilt som dessa ok är ett bra uppgraderingsok till flera modeller. Men det har väl kanske med timing att göra, har man tid kan man ju sitta och vänta tills man stöter på en bra deal.

MVH Jonas

EDIT: ja det fanns ju faktiskt ett par på Bildelsbasen för 625 kr/st. Såg halvhyfsade ut. Kanske får dra ner priset på mina något när de åker ut på annons...
Guest

Post by Guest »

Till mitt racebygge har jag tänkt att använda boxter ok fram och 3,2 ok bak tillsammans med ventilerade Carrera 3,2 skivor. Enligt Stigs garage skall detta lira bra ihop utan behov av bromsreduceringsventil eller bromsvåg.
Ett annat alternativ kan vara Boxter ok både fram och bak, men då blir man tvungen att använda Sc skivor bak då Carrera skivorna är för tjocka.
Stigs garage har adapter till framok och Autofarm säljer även adapters till bakre Boxteroken med cc76.

Vet inte kolvarean för boxteroken men det kanske skulle kunna vara ett komplement bak om man har 930 bromsar fram.
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Hallå, jag kör med 944 turbo ok bak, tycker det funkar rätt bra, ifs svårt att säga hur mycket mer bakbroms som skulle funka, (har 3,3 fram) äldre modellen där jag gjort cetrumet ngt tjockare för att få skivan så långt in som möjligt, är bra om man vill köra Fuchs. Det är ju inte så kul att slipa bort kylflänsarna. Bak måste man borra om hålen samt slipa av fästöronen för att få oket så nära centrum som möjligt, annars sveper belägget utanför skivan, jag har även slipat lite på oket och jackat ur belägget lite för att få det på rätt plats.
Karl-ove
Last edited by karl-ove on Mon Feb 15, 2010 10:35 pm, edited 1 time in total.
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

http://www.vehiclecraft.com/Brakes/VCI911_2_964.htm
Här har man löst det på ett annat sätt(dyrare)
Karl-ove
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

karl-ove wrote:Hallå, jag kör med 944 turbo ok bak, tycker det funkar rätt bra, ifs svårt att säga hur mycket mer bakbroms som skulle funka, (har 3,3 fram) äldre modellen där jag gjort cetrumet ngt tjockare för att få skivan så långt in som möjligt, är bra om man vill köra Fuchs. Bak måste man borra om hålen samt slipa av fästöronen för att få oket så nära centrum som möjligt, annars sveper belägget utanför skivan, jag har även slipat lite på oket och jackat ur belägget lite för att få det på rätt plats.
Karl-ove
Hej
Vilka skivor har du bak tillsammans met 951 oken?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

MagnusW wrote:
karl-ove wrote:Hallå, jag kör med 944 turbo ok bak, tycker det funkar rätt bra, ifs svårt att säga hur mycket mer bakbroms som skulle funka, (har 3,3 fram) äldre modellen där jag gjort cetrumet ngt tjockare för att få skivan så långt in som möjligt, är bra om man vill köra Fuchs. Bak måste man borra om hålen samt slipa av fästöronen för att få oket så nära centrum som möjligt, annars sveper belägget utanför skivan, jag har även slipat lite på oket och jackat ur belägget lite för att få det på rätt plats.
Karl-ove
Hej
Vilka skivor har du bak tillsammans met 951 oken?
Hej, jag har carrera 3,2 skivor bak.
Karl-ove
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

http://www.pelicanparts.com/MotorCity/wmv/brakes.htm

För den som vill jämföra lite.
Karl-ove
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

karl-ove wrote:
MagnusW wrote: Hej
Vilka skivor har du bak tillsammans met 951 oken?
Hej, jag har carrera 3,2 skivor bak.
Karl-ove
Man borde ju få lite bättre bromsverkan bak med 930 tillsammans med turbo oken tack vare den större diametern. Säger min intuition i alla fall, som inte behöver vara rätt. :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

Post by 931Melander »

MagnusW wrote:
Hur som helst måste jag byta huvudcylindern till 23mm Mercedes varianten.
Ett kort inlägg i debatt om bromscylinder:
Jag kör med standard huvudbromscylinder till GT2 bromsarna (6 kolvs o 4 kolvs ok) på min -73a.
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

931Melander wrote:
MagnusW wrote:
Hur som helst måste jag byta huvudcylindern till 23mm Mercedes varianten.
Ett kort inlägg i debatt om bromscylinder:
Jag kör med standard huvudbromscylinder till GT2 bromsarna (6 kolvs o 4 kolvs ok) på min -73a.
Har du lång pedalväg med 19mm cylindern?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

Ja

Post by 931Melander »

Ja, men det bottnar inte och fördelen är att den blir mer lättrampad med liten cylinder. Förresten har den gått genom bilprovningen så det är inte FÖR långt slag.

Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Re: Ja

Post by tigerman67 »

931Melander wrote:Ja, men det bottnar inte och fördelen är att den blir mer lättrampad med liten cylinder. Förresten har den gått genom bilprovningen så det är inte FÖR långt slag.

Fredde
Bromssystemet är ju designat med en viss reserv och med originalcylindern ligger man säkert och tullar på marginalerna. Jag kan tänka mig att det finns risk att cylindern bottnar. Men hinner man bara pumpa nog snabbt så går det ju bra :D

Ska dock sägas att t.ex. Midlanda i utförslöpan är det inte helt ovanligt med plötsligt bromsbortfall och kommer man med maxfart är det svårt att hinna få stopp då det finns lite reservasfalt. Stor sannolikhet för bogserlina och sopkvastar. Jag skulle nog byta till 23 mm bara för säkerhets skull.
Nu har ju iofs du så mycket broms på lätt bil att dina knappast blir överhettade i första taget men det kan ju inte skada att byta, kostar ingen stor slant. Stämmer att det blir mer tungtrampat men man får väl gå på gym ;)

Har dessutom ett minne av att man kan råka få oönskad låsning av bakbromsarna vid för liten huvudcylinder, de nyper fast bak innan frambromsarna hunnit bygga tryck så när tyngdpunkten förskjuts framåt låser bakhjulen. Åtminstone gällde det vissa setups med 964 originalcylinder. Bromsar är inte helt bagatellartat att konstruera så de funkar optimalt i alla situationer...
Post Reply