Kofångare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Kofångare

Post by tomas 911 67 »

Hur ska kofångaren se ut till min bil.Finns det 3 modeller.Läste att det kom en bredare modell till 67ans s-bilar , stämmer detta.Hirsberg mummlade något om bulligare eller mera rak eller med läpp.Ja vad vet jag.Det enda jag vet idag är att jag ska ha dom längre kofongarna bak, en mot vad jag har i dag.Jag försöker värkligen läsa allt detta på engelska men till slut fattar jag ingen-ting. :shock: Vill ha den som kom till s-modellen 67.OM det nu ska ta 10 år, så okej jag väntar.
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

På länken ser du hur en 67 ser ut

http://www.skaraborgsflyg.com/Sidor/art%20stark.htm


En motorsvagare bil har inte så "feta" gummilister på stötfångaren. Längden på gummit beror på marknad. E-märkningen på bakljusens reflexer skiljer. På de kromade kofångarhornen sitter det gummi bara S modellen. Detta kunde beställas som tillval på de svagare modellerna. Samma sak med horn i fronten.

Till modell 68 kom den breda kromade listen som även sitter på de senare bilarna. Listen är dock inte helt lika på grund av hjulbasen.

Den ursprungliga hjulbasen ökades från 2211 mm för att passa äldre damer bättre som inte gillade överstyrning...Eller vad det nu berodde på

/AJ
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Nej jag menar spoilern,kollade in sidan du sa. fick lite info där.Läste om en annan 67a ,inte den gula.Hans far hade haft en tidig 67a med torkarbladen åt förarsidan.intresant.Komm inte 67-68s med hornen som standard fram,för viktens skull.överstyrning.Har ringat inn vad jag menade med längden på bilden.

(Roger 912) hittade en till kolla Johannes länk. Under vänner så finns en till.
Image[/img]
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Kolla med Lasse Knöppel i Stockholm. Han hade några tidiga fram-kofångare (kort hjulbas) för nåt år sedan, när jag var där och rotade efter en 69-73 kofångare. (Sån hade han dock inte, men jag hittade en i USA).

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Tomas! Då var vi 4st, snart kan vi starta en ny klubb i klubben :lol: Kanske någon med glas targa vill konvertera till båtkapell :lol:

/Mvh Roger
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Roger vad har du för mått upp till underkant på S-et + mellan S och C på motorluckan. Hittade du någon skräddare.
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Var hittar man KNÖPPEL. Har han någon butik/garage.
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Skall kolla i helgen! Har garaget några kilometer från bostaden!

/Mvh Roger
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Knöppel håller till vid Gärdet, mittemot gamla Konstfack.

S-A Stark AB
08-664 60 13
070-766 17 30
Fax 08-664 04 13

stark@stockholm.mail.telia.com


Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det där med längden du ringat om vet jag ingenting om tyvärr. Men det kan ju var så att det kan ske en förväxling med de som hör till de andra mått om gäller för bilar 69-73.

Hornen fram var inte standard såvitt jag vet. Men det finns ju många marknader...det finns flera varianter.

Med och utan gummi. Det är olika form på hornet vid uttaget för stötfångarlisten beroende på vilken typ av list som satt där. De billigare modellerna kunde spacas med "dyrare" lister respektive horn.

Gummit på hornen är skruvade, beträffande bakre hornen så finns de ej att köpa hos Porsche länge med stansade hål, man får borra själv om man skall montera S-gummit. De gummin som finns att köpa idag har så otroligt dålig finnish att man i princip inte kan använda dem trots att de är ganska dyra. Kanske är det bättre att kroma om hornen än att köpa nytt som jag har gjort. Det var ialla fall lättvindigast...

Parkeringsläget för torkarna kan man lätt bygga om. Dessutom finns det lite varianter som gett olika svepytor.

Trade offen består i att de skall ta snabbt för föraren eller i det ändra läget ge maximal fri sikt när de inte används.

Jämför tex compact Mercan. båda pekar åt centrum för att ta så mycket som det bara går vid varje A-stolpe, eller senaretiders enkeltorkare med excenter.

En annan enkel sak att ta årsmodellen på på de korta hjulbaserna är att innerbackspegeln är silverblankt krom på -67 och svartlackad på -68.


Som alltid är det tämligen svårt att leta i gamla broschyrer, presskit och reklambilder. De bilder som visas, är tagna innan serieproduktionen har kommit igång så såna detaljer stämmer väldigt ofta alldeles för dåligt för att det skall vara en referens. Så är det även idagensläge på andra fabrikat.

Innerbelysningslampor med kromade sargar fanns inte att få tag i för något år sedan. Svarta sargar hade de som reservdel. Vill man promt ha kromade så kan man ju alltid plocka från en VW411. Det är samma lampa tillverkad av "Sidler" vill jag minnas.

"Kanotlisterna" vis bakre sidorutans främre kant är ju vit på en del bilar. porsche tillhandahåller enbart svart list. Den kan man ju köpa på vilken veteranmarknad som helst!

Fönstervevar till -68S har en liten kromsarg runt knoppen, den finns inte att få. man får ta en helt svart.

Minns när jag skulle köpa dessa en gång för lite mer än 20 år sedan. De fanns ej i VAGS reservdelslager. Ringde Werk 1 ET i Stuttgart, visst har vi fönstervevar. Men tro inte att de där latmaskarna i Södertälje kunde ta hem dem eftersom de inte var med i deras lista! Hur som helst så satte jag mig i bilen och körde ner och köpte dem på plats. Det kostade styvt 20 DEM plust resa och färjebiljetter och övernattning och och..men bra blev det! 300 mil för fönstervevar. Vansinne!

Har för övrigt försökt köpa original nyckelämnen av Porsche. Går inte.

Försökte även köpa nycklar till fälglåsen på -87an går inte hos PC. Ringde USA på måndag. till onsdag lunch hade vi slipat dem i Sverige och det fungerade.

Köpte för övrigt en komplett sats bromsrör till den korte. Bara ett av rören är utgånget. Hemmabockade bromsrör av koppar är för ångmaskiner...

/AJ
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Värkligen jätte bussigt Roger.

Jaha är det han,det va nära.

Fixade just den vänstra kofångaren från usa 120us dollar så nu har jag en snart till salu 69-73.Har en kille där som köper + skriver ner priset,packiterarom tar bort orginal kvitto mm.Hör av er.

65-68 har längre kofångare bak.Jag köpte alla min horn me gummi från AUTOTRIM. säkert 10 år sedan. Brann tydligen ner.Han sa att alla orginal verktyg/stansar köptes upp till usa från tyskland.auto tog sina delar därifrån. Vem har dessa idag?Djupt vatten eller?Mina horn,backspegel nytillvärkat men det står made in germany,Då borde det vara dessa verktyg.Vad vet jag.Dessa har fin finnish.

300mil för lite kromsarg :shock: coolt
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Hej Tomas! Jag har inte kontaktat någon skräddare ännu, men det blir väl så småningom. Har varit i garaget och mätt. Måttet upp till underkant på S-et 75mm, mellan S och C 53mm. 40mm mellan kant undergrill till 1 i 912. Se bild!!

/Mvh Roger

Image
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Måndag kväll=BORRKVÄLL
Stort tack Roger/Jonas+resen.Till våren bjuder jag kansk upp till en liten uppstart av några tusen hästar i dragstern. :evil: Det är väl sånt killar gillar.
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

En ny kofångare :D Image[/img]
Post Reply