Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by tomlin »

Som rubriken lyder, var är det vettigast att lyfta bilen fram resp. bak med vanlig garagedomkraft? Läste nånstans att man inte ska lyfta under växellådan.

Är det bästa placeringen av pallbockar bak under torisionsrören bak långt ut? Är det bästa stället fram innanför bärarmsinfästningen?

Hur högt måste man palla upp bilen bak om man nån gång vill lyfta ur (ner) motorn?

Hur mycket utrymme behöver man på sidorna (trångt garage...) om man vill tar ut torisionsstavarna bak? Planerar en sänkning.

Många frågor idag... :)
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

För att ta ut motorn:
Minimalt lyft bak är vad en "enkel garage domkraft klarar ca 550mm då krävs att man överför paketet på en masonite samt demonterar luftburk och drar bak. Borde även gå att demontera Reg NR hållar plåten, har inte provat det själv dock.
pallbockarna brukar jag sätta på torisions tuben ute i hjulhusen. lyfter den ej fram, blir enklare med växel föraren då. OBS lås framhjulen med ett par brädor.
Tycker också att det är en fördel att demontera ljuddämparen.

Bak lyfter jag i motorn långt fram, pallbock enl ovan
Fram vid drag öglan pallbockarna på länkarmen nära främre fåstet, (där det oftast roster) Är dock inte säker på att detta är det bästa så andra förslag motages tacksamt.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

såhär

Post by 931Melander »

Tog en bild på hur jag gjorde. Här ser du hur högt jag pallat bilen och hur jag lade en balk under grenrören så att jag fick en stabil lyftpunkt.
Framhjulen stod på marken. Jag kunde sänka och dra fram motorn med denna höjd på bilen.



Image
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MattiasB »

Lyfter denna tråd lite..
Hur lyfter ni era 911:or på bästa / smidigast sätt?
Vet att många lyfter i motorblocket men för mig big no-no men hur är det med motorbalken bak?
Skall väl finnas ett stag man kan montera där som RSR bilarna hade i kombination med dragögla.
Bör sitta här då väl? Se bild:
IMG_5226.jpg
IMG_5226.jpg (106.78 KiB) Viewed 9752 times
-72 ex racer
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by peterc »

Har i alla tider lyft mina bilar under vevhuset. Inget har gått sönder ännu. Framför oljesilen finns det en bra ”knöl” att ha i skålen på domkraften.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by henca »

Jag har en sån här:
jack_pad.jpg
jack_pad.jpg (54.61 KiB) Viewed 9722 times
Den sticker man in i hålen på sidan för nöd-domkraften och på plattan kan man sedan lyfta med en vanlig garage-domkraft.

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by peterc »

Sådana är bra men om jag ska lyfta endast bak så lyfter jag i motorn. Ska man palla upp HELA bilen så är det bra att lyfta i sidorna.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MagnusW »

Ska jag byta hjul lyfter jag ofta sidan med en sådan platt som ovan. Ska jag få upp bilen på pallbockar är det alternativet lite vingligt för min smak.... Då lyfter jag i motorn först, sedan under en bärarms infästning fram, det kan hjälpa att köra upp framhjulen på plankor innan för lite extra utrymme om man inte har en väldigt bra domkraft.
På min 69a gjorde jag ett fäste som bultats fast i motorfästet, som MattiasB beskriver. Det har dels en liten rund platta som passar i domkraftens lyftplatta, samt ett schackel som kan agera dragögla om olyckan skulle vara framme. Superpraktiskt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
johan_a
Posts: 102
Joined: Wed Sep 15, 2010 8:07 am
Location: Karlshamn

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by johan_a »

Finns färdig lyftkonsol att köpa på carpoint.de för ca 500kr om man inte vill bygga en själv.
Den monteras på det ställe som Mattias bild visar:
car-lift-support-bracket.jpg
car-lift-support-bracket.jpg (61.35 KiB) Viewed 9666 times
/Johan

911 Targa 2.7 -77
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MagnusW »

Precis så, fast jag gjorde ett öra på den att skruva fast i det fria hålet i vänster motorhalva, för lite extra styrka om man skulle behöva dra i öglan jag lade till.
Ska man vara noga så bör man byta ut pinnskruvarna till längre, som synes på bilden ovan (jag gjorde inte det heller).
Men det är en kanonpryl bilarna borde haft från början... Vikten tas rakt upp i motorfästena.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MattiasB »

Tack för synpunkter!

Råkade ut för ett litet missöde i lördags, var ute o gasade efter att jag installerat ny ljuddämpare :D
och efter ha kört ca 5 mil och var nära hemma så hörde jag hur det började slå/låta illa undertill när jag började accelerera ut på en motortrafikled.
Tappade drivning och såg sen att ena drivaxeln lossnat. Hur är det ens möjligt?

Iallafall kommer jag nog lyfta ur motorn / växellådan och gå igenom lite saker och ev testa en reservlåda jag har liggandes.
Känns som svänghjulet är rätt tungt på bilen så jag kanske byter men hur vet jag vilket man skall ha? Motorn är en 3,2 från -85 med förgasare och lådan tror jag är orginal från -75. När jag kollat runt verkar det vara olika spec ifall motorn är från -84/-85 och annan från -86-87. Det är inte en annan till G50 naturligtvis de menar och en spec till 3.2 med 915 låda?
Ingen som har nått lätt liggandes till övers?

Kommer nog att montera en sån där lyftkonsol sedan för den egna fridens skull.
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MagnusW »

Har du de små drivknutarna på 100 mm som sitter med M8 så händer det att de lossnar. Se till att ytan mellan knyt och fäns är så ren från fett som du kan få den, inte lätt. Dra skruvarna så hårt du vågar helst med lite locttite. Har du damasker som är av tunn plåt så MÅSTE du ha halvmånebrickorna som ligger under skruvarna (1 bricka till två skruvar), original så ligger det schnorr låsbrickor under skruvarna. Man kan byta ut schnorr brickorna mot nyare nordlock, men då behöver du skruvar som är några mm längre.
Som tröst kan jag säga att en kompis tappade ena drivaxeln (och andra var lös) på sin Cayman några hundra mil efter ett växellådsbyte på Porschecenter.... så den kan hända på nytt skrot också....

Du har rätt många svänghjul som passar. 3.2an hade ett eget svänghjul med 915 pga triggergivarna som läser av svänghjulet. Har du förgasare behöver du inte tänka på det utan kan använda ett från en SC. Man ändrade dock pilotlagret i svänghjulet någon gång under livstiden för SC (tror 1980), så det måste man skaffa rätt till.
Tror jag har ett svänghjul från en 78a till min 3.2 -84 motor. Har för mig det var lättare än det som satt på original.
Ett bra tips kan vara att skaffa en tryckplatta i aluminium, det finns från Sachs. Det lättar också upp.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MattiasB »

Kanonbra info Magnus, tack för det!
Originalskruvarna är de i 12.9 kvalité?
Nu när du säger det, så vill jag minnas att en bekant med en Boxster också råkade ut för drivaxel som lossnade
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MagnusW »

Japp, 12.9 skruvar.
Köpte mig en låda med rätt längd på Swedol...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by henca »

Heter era Boxster-kompisar Calle och Felix?
https://youtu.be/f-bywXP1HdM?t=110

m v h Henrik
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MattiasB »

Drivaxeln hade lossnat vid navet och inte vid växellådan. Håller nu på med detta men har en fråga, skall hjulhubben glappa när man lossnat den stora muttern och hur får man loss hubben?
-72 ex racer
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by Johannes »

För att ta isär paketet

Lossa muttern 30 mm tror jag

Lossa stötdämparen i nedre änden
Lossa drivaxel vid lådan
Lossa skruvarna drivaxeln vid hjulet

Sen kan du ta ut hela drivaxeln, i änden på drivaxeln sitter själva drivstubben med sina splines, med de skruv du lossat tidigare

Det gäller att skruvarna till drivaxlarna inte har hålen fulla med skit för då går inte nyckeln in ordentligt och det är ett tråkigt ställe med runddragen skalle.

Om du vill tvätta rent hela CV jointen så rekommendera jag att inte använda avfettningsmedel, skölj rent i varm olja. Då slipper du korrosion som annars uppträder snabbt.

Du behöver också en låsningringstång för att få isär CV:n

Vad gäller skruvar till drivaxlarna så var det åtminstone på de tidigaste modellerna riktiga Unbraco. De hade en del trix och patent för sig. Hög ytfinish på gängorna för att inte förlora åtdragningsmoment och skruvskallen och övergången mot livet på skruven var en radie av speciell typ. (Som en andragradare som de överdrivet tekniskt intresserade brukar säga...) och likaså är undersidan av skallen exakt bearbetad. Låsbrickor i sig är mest för att hålla ett förband som lossnat på plats så att det inte tappas bort.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MagnusW »

MattiasB wrote: Sun Sep 06, 2020 7:32 pm Drivaxeln hade lossnat vid navet och inte vid växellådan. Håller nu på med detta men har en fråga, skall hjulhubben glappa när man lossnat den stora muttern och hur får man loss hubben?
När du lossat stora muttern så har du inget som håller ihop hjullagret längre, så det kommer glappar. Rulla helst inte omkring bilen utan denna mutter dragen då det går lite illa åt lagret.
Hubben pressar eller slår du ur, hur som helst förstör du hjullagret.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MattiasB »

Tack för svar Johannes o Magnus!

Så man får nästan räkna med hjullager byte? Iofs likna bra att byta när man väl har isär allt.
Har fått ut 3 skruvar från drivaxeln men den sista är bra krokig så den får jag nog såga av eller nått när jag väl fått ur drivaxeln.

En fråga om åtdragningsmomentet till stora muttern sen vid återmontering. Haynesboken anger 2 siffror, 30 resp 35 KG fm
vilket är nästan 300Nm / 350 Nm. Vilket gäller måntro?
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MagnusW »

Momentet är ett intervall, som jag antar är för att du ska kunna få i sprinten. Men de ska dras hårt som fan typ!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MattiasB »

Fick av hubben men som Magnus sa så följde halva lagret med..
Försökte lossa Drivknuten mot växellådan men skallen blev runtdragen trots att jag fick in insexnyckeln i botten. Hmm, nu blev det genast lite mer jobb..
Bäst är kanske att ta ner bärarmen nu?
Skruven som höll stötdämparen hade gängpaj på mer än hälften av gängorna..
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MagnusW »

Biltema har avdragare för runddragna skruvar, funkar på insex också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by Homegrown »

Om insexan är rund dragen kan du knacka i en torxhylsa i "sexkanthålet" och hjälpa till med svetstång typ wisegrip och lossa skruven simultant ( går bara vid växelådssidan då det är trångt i barärmen
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Lyftpunkter med garagedomkraft / placering av pallbockar?

Post by MattiasB »

Tack för tipsen grabbar! 😄
-72 ex racer
Post Reply