HJÄLP MIG MED DETTA PROBLEM hackar från stillastående

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

HJÄLP MIG MED DETTA PROBLEM hackar från stillastående

Post by alexander »

Jag har ett intressant problem. När jag sparkade igång min 912 som hade stått i 30 år utan kärlek gick allt bra. Sedan gjordes lite renoveringar, lådan tog perry hand om osv samtidigt sattes en ny koppling in. Efter det började bilen hacka på ettans växel från stillastående, den hoppar o hackar fram till draget och farten ökat. Känns klart som ett kopplingsproblem. Efter ett år skär min vän motorn åt mig varefter jag monterar in en ny motor med anna koppling och problemet kvarstår. ?????
Vad är det som händer????
Måste smyga igång från stillastående så att motorn nästan dör av det låga varvtalet. Detta sker inte när jag backar från stillastående.

Kom gärna med galna förslag på vad det kan vara.

Alexander
Last edited by alexander on Fri Apr 15, 2011 12:31 am, edited 1 time in total.
Carlo Chiti
Posts: 16
Joined: Mon Jan 05, 2009 6:05 pm

Post by Carlo Chiti »

Hade liknande problem med en gammal Alfa, visade sig vara gamla motor/växellådsfästen som var på tok för mjuka! :!:
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

detta är exakt samma sak som dykt upp i mitt huvud

Post by alexander »

detta är exakt samma sak som dykt upp i mitt huvud efter ett års funderingar. Min tvärbalk bak (912) är mjuk vilket gör att den inte fångar upp något fram och bak utan bara i sidled vilket lämnar resterande jobb till enbart växellådsfästena.
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

liknande

Post by 931Melander »

Jag hade detta problem på min 944S2. Bytte sedan motorkuddar och då försvann problemet.

Lite OT men kanske samma sak.
Fredrik Melander
PCS 8349
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jag var också med om något liknande, och då hade motorn och växellådan skruvat isär sig. Det var en glipa på 2 cm däremellan, så det blev lite brytkrafter, och då är det inte konstigt att kopplingen inte funderade som den skulle!

mvh Johan
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Jag har sama problem på min Targa -70. Den hackar vid igångkörning på ettan. Går det att byta "kuddarna" på växellådsbalken eller måste hela balken bytas? Passar de senare balkarna till en 901-låda? Är det störst sannolikhet att det växellådsfästena eller motorfästena eller alla som behövs bytas?
Mvh
Loffe
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

någon ny input på loffe911 senaste inlägg

Post by alexander »

någon ny input på loffe911 senaste inlägg nu två år efter????


Sitter kvar med samma problem men nu med en sprillans nyrenoverad motor från Perry, känns inte som man kan njuta så länge den hoppar på ettan...
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Verkar finnas bussningar som går att byta på gamla balkar, "superpro", se här: http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... rbox+mount
http://www.early911.co.uk/html/superpro.html
http://www.nicholasmoss.co.uk/Early911/ ... fm?id=1012

Jag är sugen att beställa.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Grymt Rickard, precis vad jag sökte

Post by alexander »

Grymt Rickard, precis vad jag sökte.

Nu är bara frågan vilket av alternativen är bäst. Och vilka hinner komma hit innan påsken så man får tid att skruva?

blir nog england
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Ja det var engelska superpro jag tänkte på, verkar ju vara 4st i kittet så man får både till vxl-balken och motorsvärdet.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

dwd

Post by alexander »

Har beställt , fick gå via ebay då deras vanliga sida inte sålde utanför uk.
Har hetsat dem att skicka igår för att jag skall kunna utvärdera till er alla under påsken.

Gick på 977:- inkl allt, billig pund.

Har du tid att vänta, låt mig då testa och utvärdera innan fler slår till...

a.
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Grymt! skall bli spännande :)

Länk till ebay?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

länk

Post by alexander »

alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

ffdfdf

Post by alexander »

Talade med Perry och hans son Dick angående problemet. De sa att dessa nylon alternativ inte var något att ha. Framförallt att de förde vibrationer o ljud rätt upp genom bilen vilket inte låter något vidare.

De föreslog att man skaffade sig brickor som pressade samman de gamla gummit och med de gjorde paketet stadigare.

Bor nära Sifvert skruv här på Kungsholmen, skall ge det ett försök.

Annars gäller att man köper hela plåtbilen ny med nya gummin...
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag köpte dom där bussningarna från type911.co.uk. Har för mig de bara kostade ~£65.
Har inte monterat dom än, men jag tycker de känns rätt mjuka när man gåller i dom, mer gummi än plast om jag säger så.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Du har tagit min parkeringsplats på Fleminggatan! :evil:
Lappade dig på rutan härom dagen med en dekal. :D
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

sdc

Post by alexander »

Idag lade jag på införskaffade brickor efter Perrys förslag. Fungerar PERFEKT, MEN oj vad vibrationerna går upp chassit samt ljudnivån steg en hel del måste jag påtala.

Magnus

Ja kan vara, avbokade min beställning när jag fick detta föreslaget med brickorna.

Superfly

Tack för märket Superfly, men du vet 912:orna är ju lite rappare o mer välbalanserade i race:t om p-platser här på holmen...
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Hej Alexander.

Tack för du blåste nytt liv i denna tråd. Har fortfarande samma problem.

Vad är det för mått på brickorna? Både inner- och ytterdiameter och tjocklek.

/Loffe
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

loffe

Post by alexander »

Loffe, körde med 35 inner o 62 ytter om jag inte mins helt fel, ca 3mm tjocka. drog ganska hårt sedan.
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Dagens goda gärning - "betäckte" din bil idag när hon blivit av med pressenningen. Parkerade framför dig (Silver Audi Cab) och hittade den på trottoaren bredvid (blåste bra). 8)

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Tack

Post by alexander »

Tack för den vännen.
Blev överraskad faktiskt över att det fanns någon som lyft ett finger, missförstå mig rätt.

Stort tack

Vänligen

Alexander
Post Reply