Varvtals regulatorn

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Varvtals regulatorn

Post by mposch »

Denna ofta "glömda" lilla silvriga detalj i motorrummet, vad gör den, (förutom reglerar varvtalet), hur gör den det och varför....????

Hur vet man om den är sönder?

Max varvtalet regleras väl av, "centifurgal-rotorn"?

Nân som vet?
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

? Silvrig - liten - varv?

Varvtalsreglering sköts av rotorn som har en lite vikt som kortsluter vid ett visst varv. Vilket varv står på rotorn. Det är olika på T/E/S.

Menar du CDI-boxen eller bensinfilterhållaren med kallstarts-snapsen? Ta en bild!

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

menar du det som på eng kallas för rpm- sensor och sitter bland alla elprylar och säkringarna bak i motorutrymmet. Det reläet sköter om att stänga av bränle tillförseln om man släpper gasen helt och motorvarvet är över 1400rpm, osäker på exakt varvtal. Om det nu är det du menar...
Karl-ove
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Karl-ove har rätt det är den jag menar.

Dâ har jag nog redan fâtt svar pâ min frâga, det är relät som arbetar ihop med strömbrytaren vid luftburkens vänstra sida? Den bryter bränsle tillgângen, skulle det rent hypotetiskt vara möjligt att den bryter bränsletillförslen vid ett annat varvtal och oberoende av "strömbrytaren" om den är sönder?

Mina problem med "bränslebrist syndrom" vid 2800 till 3500 (beror lite pà) skulle det kunna vara relaterat (allt kan ju vara relaterat iofs) till ett dâligt fungerande relä?

Pär, CDI-boxen(det är den som ser ut som ett slutsteg och det stâr motorola pà?), vad gör den egentligen?

Tack pà förhand!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Post by Fredrik G »

Rpm -sensorn eller Speed Switch (Bosch 0 333 400 00x) har till uppgift att stänga av bränsletillförseln mellan ca 1500 och 1300 rpm när man släpper gasen, i syfte att förhindra att få avgassmällar. Du kan kolla funktionen genom att mäta spänningen i förhållande till chassi -jord på stift 30 (grå/röd kabel) på micro switchen som sitter på gaslänkaget på motorn. Öka varvtalet och kontrollera att du får +12V (testlampan lyser) vid ca 1500 rpm och högre. Sänk motorvarvet och kontrollera att spänningen blir 0V (testlampan slocknar) vid ca 1300 rpm och lägre.

På din bil borde original CDI -box vara en 3 -polig Bosch 0 227 200 00x. det är en gjuten lättmetallbox med måtten 140 x 80 x55 mm med flänsar på ovansidan som sitter monterad på regulatorplåten på vänstra sidan i motorrummet. Den har till uppgift att från brytarspetsarna generera en 400V puls till tändspolen. På svensk kallas den kondensatortändning eller tyristortändning.
Om du uppger din e -postadress kan jag skicka en bild på CDI -boxen till dig.
Mvh Fredrik G
User avatar
Harry
Posts: 197
Joined: Fri Aug 12, 2005 8:15 pm

Post by Harry »

Fredrik G

Grymt bra svar! Det var inte något gammalt citat där inte.

mvh Harry
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Ja, det var ett grymt svar.....

Nu riskerar jag ârets första dumstrut igen: Min MFI har ju varit i Tyskland och blivit lagad, provkörd och âtermonterad "bränslebrist syndromet" är mindre uppenbart men inte helt kurerat (säkert hade jag lite nytta av de 1450 Euros de tog för att "titta" pâ pumpen) men helt bra är det inte.

Ibland gâr den helt för j-la dâligt mellan 2800-3500 varv, sedan vet man inte, för det är lite svârt att höra om den gâr helt perfekt pà alla 6 vid 5000 och mer, det märks inte pâ effekten och den drar fint och varvar som en tok. Den har dock gâtt jämnare tidigare över hela registret!

Jag har hitintils uteslutit felfunktion hos Rpm sensorn och CDI boxen med den enkla förklaringen att "elgrejer" funkar eller funkar inte och mitt fel är "mer ibland" och "mindre ibland"! Nâgon med erfarenheter, gärna hur enkla som helst, jag börjar leta efter en lösa slangar etc.?

Jag har gâtt igen "porsches 10 budord" ang. MFI fel typ: du skall titta pà ditt luftfilter, du skall ha rätt besin, du skall har rätt ventilspel....... men inget.

Nu sist när jag var hos Rennsport, ägaren i blâ rock sâ fick jag se denna synen: Image Kanske börjar förstâ varför de inte hittar vad som är "fel" pâ min, detta en precis avslutad "provkörning" en 911 upphissad pâ en 100 âr gammal garagedomkraft, varvande 3000 varv pâ trean!!! Min bil stâr framför! Snacka om ârhundradets fânigaste seriekrock om den "trillar" ned!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Vet inte riktigt vad du har för fel på bilen, såg ingen direkt förklaring, men... Du skrev att elgrejer antingen funkar eller inte funkar. Vid glappkontakt, brutna kablar så funkar det, men det funkar dåligt. På en porsche som blurrade och spottade gjorde jag ett nytt elsystem till tändningen och när jag rev de gamla förhårdnande kablarna så visade det sig vara brott på flera ställen, dock fanns det kontakt men detta gjorde att bilen gick mycket illa. Oftast när man tror att man har insprutnings fel så visar det sig att vara ett tändningsfel. Det kan vara allmän glappkontakt, dålig jord, dåliga tändkablar, fel avstånd på brytarspetsar, dåliga kablar mellan cdi-box, tändkalbel, fördelarlock, dålig cdi-box mm.

Vart i Barcelona ligger Rennsport?

Hälsn/Dennis
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

Är det både på halv och full gas den går dåligt?
Kolla vacuumkanalerna i insugen till fördelaren. Om dom är igensatta får man inte vacuumförställningen på tändningen och då smäller det på halvgas runt 3000rpm. Det skitenkelt att göra rent dom. Lossa bara slangarna som går till fördelaren och peta med en piprensare eller nåt liknande i kanalen.
/Martin
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Har inga vacumslangar, 2.2 S, centifurgal förställning.... har haft isär och kollat funktionen, lite glapp men inget onormalt.

Pâ fullgas gâr den Ok, men den har gàtt bättre, pà tomgâng spinner den som en katt!

Lutar ât en genomgâng av kablaget! Börjar fundera pà dâlid tändning ocksâ men vid tomgâng fungerar den helt perfekt. men "datorn" monterad.

"Allt" är genomgâtt... tändkablar (en med lite högt motstând, bytt den) , injektorer (bytt en), bränslepump, provat med bosch och beru stift, lânat en kompis brytarlösa tändning, nytt bränslefilter, nytt luftfilter.... bränsletryck efterfilter, innan filter, vid retur etc. gjort rent "tryckventilen" pâ el-pumpen...

Rennsport ligger pà Calle Camp i korsningen med General mitre, 70 meter in pâ Camp!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Post Reply