2.4 kolv

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
JRP
Posts: 13
Joined: Mon Mar 16, 2009 9:18 pm

2.4 kolv

Post by JRP »

hej!
vore jätte snällt om ni skulle kunna titta lite på min kolv och säga vad det är för nån.. :roll: är 84mm kan det vara 2.4s org?
Image

Peter
JRP
Posts: 13
Joined: Mon Mar 16, 2009 9:18 pm

Post by JRP »

hur fixar jag länken?
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Ser väldigt mycket ut som mina gamla S-kolvar men det var ett tag sedan jag kollade på dem, typ 10 år sedan så minnet är dimmigt... ;)
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Nja, tycker det ser som något med minst 9 i komp och tänkta att köras med S-kammar. Har du kollat att det är 84 mm borrning? Räkna också kylflänsar. Plåta topparna och kolla tllverkningsdatum. Bra vägledning. vad står det i änden av kammarna?

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
JRP
Posts: 13
Joined: Mon Mar 16, 2009 9:18 pm

Post by JRP »

vet att det är en 2.4L har mätt slag o borr är 84mm
vad menar du med att räkna kylflänsar?
är 906 kammar i..
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Om du har mätt 84 behöver du inte räkna flänsar. Jag minns lite dåligt hur 2.4 S kolven ser ut men det ser ut mer som en racekolv än en standard. Hoppas någon annan vet.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
JRP
Posts: 13
Joined: Mon Mar 16, 2009 9:18 pm

Post by JRP »

Mailade motormeister och de sa att det är helt klart en hög komp kolv

Fattade inte hur man fixade länken inget dator geni, men det får vara ett annat problem..

Men tack för hjälpen allesammans! nu är vi säkra på att det inte är org komp!
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Håll dig så långt bort från Motormeister som det bara är möjligt...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JRP
Posts: 13
Joined: Mon Mar 16, 2009 9:18 pm

Post by JRP »

tänkte bara att de har ju skruvat en hel del med porsche motorer så de borde se skillnad på olika kolvar..
har inte sån budget när jag bygger så jag kan skicka iväg mina motorer så långt sen vill jag göra så mycket jag kan själv..

har du hört eller sett något dåligt jobb de har gjort??
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

JRP wrote: har du hört eller sett något dåligt jobb de har gjort??
Dom gör BARA dåliga jobb. Gå in på Pelican Parts forum och sök på motormeister. Det finns hur många skräcksistorier som helst.... De flesta motorer kommer tillbaka i sämre skick än de var innan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

JRP wrote:
har du hört eller sett något dåligt jobb de har gjort??
Det har jag!

Köpte ventiler fjädrar styrningar o.s.v. samt lite förgasar prylar.
Skulle finnas på hyllan med det tog lång tid för dem att att skicka och när dom till slut skickade efter ca 2 månader så skickade dom tillslut express hem till sverige ca 2000 ifrakt mot normala ca 400kr.
Blandrör till förgasare F7 mot beställda F2
Inte en insugs ventil var 39,0mm varierade som tur var mellan 39,1 till 40,0. Så det gick att åtgärda.
Avgasventilerna var faktiskt ok!
Fick bara 8 ventil styrningar men kompenserades med ca 70! ventiltätningar.


Håll dig ifrån MM (Myglar Mästarna) det finns massor med info om dem på pelicanforumet.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
JRP
Posts: 13
Joined: Mon Mar 16, 2009 9:18 pm

Post by JRP »

ok då vet man!
vilka är de bästa om man ska maila och fråga något?
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

I USA?
JB Racing
Supertec
Rennsport Systems
John Walker's Workshop
ebs racing
mfl

Flera av dom är specialicerade på enbart luftkylda Porsche.

Postar du bilden på Pelican Parts "Engine Rebuild" forum så får du nog svar vad det är för kolv. Flera av killarna på ovanstående firmor brukar "hänga" där och svara på frågor och dela med sig av sin kunskap.

Sen finns det verksäder i sverige också förståss...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

JRP wrote:Fattade inte hur man fixade länken inget dator geni, men det får vara ett annat problem..
Ska du posta en bild på Pelican tex måste du länka till just bara bilden, du hade tagit adressen till hela garagetsidanadressen innanför bildhakarna, jag högerklickade på bilden och valde "öppna i nytt fönster" så blev det adressen jag klippte in under...
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

På Pelican så laddar man upp bilderna på forumet direkt, ingen mellanhand behövs.


Det bästa är nog att plocka bort kolven och leta upp något nummer på den, då blir det mindre gissningslek.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Jag gissar på en standardkolv till en S motor...
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Min gissning är att JRP renoverade motorn i vintras och glömde att kolla efter ett ev. nummer. Nu ska han sälja bilen, se annons under säljes, och vill då av naturliga skäl inte riva isär motorn igen.... :D

Dock har jag ingen aning om vilken kolv det är frågan om, men i mina oerfarna ögon ser den ut som både JR och standard vilket inte gör det lättare.

Mvh Johan
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Nu vet jag vad det är för kolvv, fattar inte att jag inte tänkte på det! Det är en 2.2 S kolv, ett klassiskt sätt att hantera det fjösiga kompet i en 2.4 S. Det ger 9.66 i komp. En mycket bra lösning.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply