Syradoppning av skärmar mm?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Syradoppning av skärmar mm?

Post by jsoderbe »

Hej!

Vad tror ni om syradoppning av karossdelar? Jag har en hög delar som jag skulle vilja få rostfria på insidan, typ innerkanten i nederkant på motorluckan osv. Sedan känns framskärmarna lite väl tunga, tror de är uppspacklade och det vore kul att se hur de ser ut innan man lackar dem.

Om ingen bestämt avråder kanske någon kan rekommendera en firma, gärna i mellansverige men eftersom jag åker massor i jobbet så funkar det mesta från Gävle till Helsingborg.


Mvh Johan
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

syra

Post by 931Melander »

Du kan ju bada skärmar själv.
Köp en svag fosforsyra på någon kem.butik.

Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: syra

Post by MagnusW »

931Melander wrote:Du kan ju bada skärmar själv.
Köp en svag fosforsyra på någon kem.butik.

Fredde
5% är den bästa styrkan för rostborttagning tror jag att jag läst. Det är också vad det brukar vara i produkter som "Smedens".
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tackar, bra tips för mindre rostfix, men inget jag vågar ge mig på för framskärmarna. Det är hyfsat mycket spackel på den om man säger så....

Mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Fortfarande ingen som har ett bra tips? Det vore mycket intressant....

Mvh Johan
Guest

Post by Guest »

jsoderbe wrote:Fortfarande ingen som har ett bra tips? Det vore mycket intressant....

Mvh Johan
Hör med Garphyttan Wire utanför Örebro, vet att dom doppat karossdelar till rallybilar förr. Tror dock dom är noga med renheten map annat skräp än rost, dom vill troligtvis inte smutsa ned baden i onödan
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

sök på syra, finns en gammal tråd om det, bla länk till en norsk firma som pysslar med det
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Jonasw
Posts: 57
Joined: Fri Feb 09, 2007 9:36 am
Location: Stockholm

Post by Jonasw »

Någon som har provat att syradoppa själv? Vad skall man ha för kärl, funkar plast eller smälter plasten av syran? :shock: Hur länge skall delarna ligga i lösningen?
1973 Porsche 914-6 GT Replica
Guest

Post by Guest »

Jonasw wrote:Någon som har provat att syradoppa själv? Vad skall man ha för kärl, funkar plast eller smälter plasten av syran? :shock: Hur länge skall delarna ligga i lösningen?
Plastkärl är att rekomendera, Iaf för saltsyra. Tiden som bitarna skall ligga i beror helt på godstjocklek och koncentration på syran. Det bästa är att hålla koll för det går fort.
Post Reply