Understyrt

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

Understyrt

Post by Erky »

Jag tog ut och rastade bilen på en PCS slalomtävling i helgen. Den gick förvånansvärt bra. Inga problem vid de koner där det gick relativt sakta, bilen styrde in fint. Men på det partiet där vi hade en längre svepande 180 graders sväng understyrde den lite väl mycket, trots lite olika spårval var det svårt att få ut bakvagnen.

Image Gissar att det finns en hel del erfarenenhet här på forumet om vart man ska börja med att justera.

Förutsättningar:
Bil: 911 T -68 original (110 Hk !!)
Däck: fram 195/55/15 bak 205/55/15
Lufttryck (bar): fram 2.1 bak 2.6
Dämpare: fram original bak Koni ställbara (inställning okänd)
Hjulvinklar: okända


Jag har ett par nya Koni ställbara dämpare ligger på hyllan för montering till nästa säsong. Är det någon som har tips på vem man vänder sig till i Stockholms trakten för att få till en bra grundinställning på dämpare och hjulvinklar ?


//Eric
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Charmig bil!

Info inst. Koni bör du hitta på nätet eller ställ fråga på PCS-webb.

Vinklar ordnar PSC i Haninge, de npg ideer om Koni också.

Sitter det några krängissar på bilen? De är bra för att ändra under/överstyrning.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

ja fd "K3" är duktiga på det har jag hört. Annars var vi några stycken här som var till IDH ifjol, mycket bra. http://www.idhwheels.se/ De lämnar också rabbat till Porscheklubbare. Sök på hjulinställning så finns det en gammal tråd som "Joakim" startade...
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

Det finns en tabell på rejsa.nu där någon har samanställt vad olika åtgärder ger för effekt

http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Understyrt är 911ans grundinställning. Det kureras med hårdare stavar bak och/eller grövre krängare bak.
Det kanske också kan, i viss mån, botas med att skruva upp hårdheten i dämparna bak. Att ha maximal camber fram är nästan ett måste också.

I slalom kan/måste man med 911an jobba med lastväxeln, gasuppsläpp, dutta på bromsen, för att driva ut med bakvagnen och få runt bilen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Post by Homegrown »

Kul att fler kör slalom med gamla elvor.
Om du fixat iordning bilen själv isåfall är det inget större problem att fixa till lite hjulvinklar.
Jag kör med max camber fram dvs det som finns i orginal justermån (lika H och V)ngn mm touout sänkt rejält.
Samma bak men noll i tou (hur F-n man nu stavar det).
camber + touout gör att du får bättre instyrning (mindre understyrt).
Har snäppet bredare däck 205 o 225 vilket är max bredd bak.2.0 o 2.4 bar.
De här modifieringarna gör man lätt hemma på ett plant garagegolv, ett vattenpass och en tumstock.

Åker vita 911an från 75 /Stefan
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Stefan, har du noll toe på bakhjulen. Hur beter sig bilen då på: motorväg, acceleration, hård inbromsning?

Har du max negativ camber på bakhjulen också?

Jag måste göra en hjulinställning snart och behöver nog tweaka mina inställningar lite.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Post by Homegrown »

Hej Magnus!

Bilen är inställd för att svänga med (slalom) altså lite åt det instabila hållet.Toeout är hela 3,5 mm (endast yttre styleden gick att lossa varför det blev ett helvarv)i fram (nöterdäck) neutral bak och max camber (lika VB o HB).

Använder bilen mest till att busåka./Stefan
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Homegrown wrote:Hej Magnus!

Bilen är inställd för att svänga med (slalom)
Använder bilen mest till att busåka./Stefan
Jo, jag har nog sett dig på någon slalomfinal om det är "rätt" Stefan ;)

Hur är skillnaden i beteende mellan lite tå in och lite tå ut?
Jag körde Fredde Nilssons 73a och den var oerhört rapp och svängde runt konorna bara man tittade på ratten. Min 77a känns betydligt "tyngre". Misstänker att det är tå som spelar roll där, Fredde hade förståss ingen aning om hur hans hjulinställning var...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

En annan sak som spelar in är om du har diff broms, då blir den understyrd när man svänger mkt, typ slalom.
Karl-ove
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

Post by Erky »

Tackar för många bra tips. Blir att justera hjulvinklar fram , kalibrera dämpar inställningen bak.

Tveksamt om man ska montera krängingshämmare fram för att minska understyrning, även om det skulle ge bättre väghållning på landsväg om jag fattat saken rätt.


Sett att några monterat fjäderbensstag fram på 911:or, är det mest styling eller vad ger det för effekt ?

Får se om man kan minska gapet till Stefan ("classic klassens kung") vid nästa års PCS slalom i Stockholm!!

Mvh
Eric
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
Post Reply