Oljebyte..

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Oljebyte..

Post by henkesid »

Gott slut och nytt och fortsatt trevlig jul...

det känns som att detta ämne har behandlats ett otal gånger,
ändå måste jag kolla med er..

Ska byta olja, från castrol racerolja, som formligen sprutar ut ur ventilkåporna (porsche center hällde i det och sa att det var skitbra.. -eller hur.?)

mineralolja blir det väl, men vilken viskositet ska jag ha?
och rekommenderat fabrikat? det kostar väl skjortan det där, men typ hur mkt? och var får jag tag i oljan..?


ha det
hoj!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Det här är jag också nyfiken på. Framförallt det här med viskositet, det känns som att vi i Sverige automatiskt blir rekomenderade olja där man väger in att det är snö och kalt halva året. Villket blir lite onödigt för mej som inte kör om kring när det är snö ute.

PS. En Pdf om olja från OK/Q8 fins här:
www.okq8.se/okq8_2/smo/pdf/ Allt_du_behover_veta_om%20_olja.pdf
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Körde först dyr delsyntet 10W40, dock fick jag för lågt oljetryck.

Köpte Shell mineral 20W50 på mekonomen, kostade bara bara några hundralappar och har funkat bra.

Helsyntet är väl inte att rekommendera om man inte har en helt nyrenoverad motor eftersom oljan kan ha en tendens att lösa upp grejer som har tätat till i 30 år. Kan tillägga att min bil är helt tät och har aldrig läckt en droppe...(tyvärr har bilen andra problem istället) :D
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Oljebyte..

Post by tommyrecaro »

henkesid wrote:det kostar väl skjortan det där, men typ hur mkt? och var får jag tag i oljan..?
Jag tror det inte finns billigare oljor än omoderna mineraloljor - som är bäst för äldre motorer. Jag kör med Castrol, Offner häller alltid i Quaker state/Penzoil, men Shell står det ju på dekalen på luftburken, så det är ju snyggast :D

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Mina obefintliga kunskaper i grafologi gör det omöjligt att tyda en gammal faktura som jag har från Ofner med 100% säkerhet, men en gissning är att han skrivit Penzoil Turbo 15/40 (70 kr/l), just ordet Turbo är jag lite extra osäker på om det stämmer.

PS 1. Läste just på Castrols hemsida att dom har en serie oljor för veteranbilar som heter Castrol Classic, det kanske är något för våra bilar?
http://www.castrol.com/castrol/multiple ... Id=6008334

PS 2. Fins det något skönt MacGyver-trix för att se om oljan börjar blir för gammal, eller är det bara tid+mil som avgör saken?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

olja

Post by insw »

Som blivade 911 ägare har jag haft liknande diskutioner med min Porsche 356 bil, vi brukar säga att man bör använda den olja som mest liknar den olja som fanns 197x eller 1965. Jag kör på Castrol det motsvarar den olja som fanns på 60 talet.
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Om man vill leka smålänning så skall man passa på att köpa Castrol GTX på Wahlmart när man är i Tyskland. Man kan få sisådär fem gånger mer för pengarna än hos mekonomen eller var man nu jämför priset.

Själv brukar jag alltid ta med några femlitersdunkar.

Är du med i PCS så finns det ibland radannonser i forum. Har köpt Valvoline till bra pris.

/AJ
Post Reply