batteriplåten

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

batteriplåten

Post by Johannes »

Har börjat måtta in batteriplåten.

Detta är den gamla originalplåten i plast, finns inte längre men den gick att hitta begagnad i tyskland för strax under tusenlappen. Batteriskålen är mest för synsskull. Det är den lilla gröna bygeln som man spänner fast gummiremmen i.

Troligtvis gör jag en variant så att jag lätt kan bygga om och montera en riktig batteriskål så man kan klämma ner ett Optima torrcells batteri. De gula är lämpligast. I den "andra" har jag ett gult med "taxi kit" från Volvo. Passar perfekt. Bra pris ca 500 sek för monteringsbygeln med tilllhörande poladapter om man inte ids förlänga jordkabeln. Fast det är den bästa lösningen för det blir ju en yta mindre som det kan oxidera på!

Det borde vara lagkrav på batterier som inte kan läcka. Skall kika i arkivet och se om jag kan hitta en bild som visar hur det såg ut innan jag bytte lite plåt i hörnet.


Image
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Snyggt jobb, Johannes!

1000 bagare... jag som gnällde över 480 euro för programmskivan till mek. pumpen.
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Borde kanske visa undersidan också...


Image


Har bytt golvet, främre bagagerumsbalken, den inre tvärbalken, båda longotudinalerna, tornen för styrväxel respektive länkarm. Nederdelen av hjulhusen i anslutning till golvplåten. Så batteriplåten kommer att sitta fast bra...

Bogseröglan är blästrad och ditsvetsad. Från fabrik satt den med 22 punkter. Nu har jag pluggat den istället.

Skärmarna är stiftade och slaglödningen klar, men det är ju enkelt flyttat om man hinner börja tveka inför resten!

Det svåraste på en karossrenovering torde vara att måtta in styrväxelnsinfästning. Positionen i höjd, längs och sidled måste vara exakt rätt inom några tiondels millimeter. Här lyckas de inte alltid så bra på fabrikerna. Detta påverkas tex direkt vid en sänkning om man inte flyttar med styrväxeln. Bumpsteer, eller vid kurvtagning så påverkas det man kallar för rollstyrning. (Fascinerande att några hårstrån hit eller dit kan förstöra allt.)

Står i begrepp att korrigera framvagnsförutsättningarna på en lite nyare som knappt har varit utomhus på 19 år och fyratusen mil på mätarn. Det kommer att räcka med att korrigera hålen i tornen för att få samma känsla i höger som vänstersväng. All hjulvinklar är korrekta (men inte helt symmetriska) utom vid 20 graders styrutslag detta beroende på att justeringen cambern och castern inte räcker till riktigt. Färgen är kvar så det är orört från fabrik. Detta behöver normalt inte märkas vid alla framvagnskontroller.

Tex är det oerhört viktigt att styrstagen är precis lika långa. Detta slarvar verkstäderna alltid med. De får rätt hjulinställningsvärden men inte rätt känsla eftersom utväxlingen bli olika mellan höger resp vänstersväng. Van bedömare med fordonsdynamik i kroppen känner det direkt.

Men nu tappade jag tråden en smula, fast det gör väl inget hoppas jag...

Snart är det dags att finjustera trösklar och tennspackla övergången mellan dörr och skärm.

Men inte idag för nu är det fint skidföre!

/AJ
Post Reply