Förslag på tändstiftsnyckel?
Förslag på tändstiftsnyckel?
Hej!
Är det någon på forumet som kan tipsa om en bra tändstiftsnyckel? Mina är för korta, eller för långa, eller så tappar jag tändstiftet innan jag fått ut det ur hålet....
Mvh Johan
Är det någon på forumet som kan tipsa om en bra tändstiftsnyckel? Mina är för korta, eller för långa, eller så tappar jag tändstiftet innan jag fått ut det ur hålet....
Mvh Johan
Jag köpte ihop ett kitt på biltema som funkar klockrent! Kan ta ett kort på det vid tillfälle. Består av:
Magnetisk tändstiftshylsa
Förlängare
Led
Spärrskaft
Magnetisk tändstiftshylsa
Förlängare
Led
Spärrskaft
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Intressant!
Inom parantes om man skall vara fjantig så är en tändstifts hylsa 20,8 mm - men det stuntar vi i. Stahlwille har en som är riktigt dyr, den passar i tvålitermotorer men på en 3,2a går den inte ner på 6ans cylinder. Om man inte svarvar av diametern såklart!
Där är faktiskt originalet som följer med bilen verkligt bra! Finns kanske som separat reservdel...
Men vi struntar väl i de moderna varianterna av luftkylning!
//Johannes
Inom parantes om man skall vara fjantig så är en tändstifts hylsa 20,8 mm - men det stuntar vi i. Stahlwille har en som är riktigt dyr, den passar i tvålitermotorer men på en 3,2a går den inte ner på 6ans cylinder. Om man inte svarvar av diametern såklart!
Där är faktiskt originalet som följer med bilen verkligt bra! Finns kanske som separat reservdel...
Men vi struntar väl i de moderna varianterna av luftkylning!
//Johannes
Jag har alltid läst att orginalverktyget är bäst. Har aldrig kunnat verifiera detta då jag inte har något.
Jag har nu bytt stift (av en helt annan orsak), till stift med liten fattning. Då funkar i stort sett alla verktyg, inga problem alls att få ned en liten hylsa.
Jag har nu bytt stift (av en helt annan orsak), till stift med liten fattning. Då funkar i stort sett alla verktyg, inga problem alls att få ned en liten hylsa.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Om jag skaffar en ny skulle jag satsa på en magnetisk med fast hylsa. Jag skaffade en med gummifattning som håller stiftet och ledad utbytbar hylsa - problemet med denna var att när man monterat stift som sitter svårt till och ska dra tbx nyckeln så kan leden släppa från hylsan innan hylsan släpper från stiftet - resultatet blir att hylsan sitter kvar, synnerligen svåråtkomlig bakom plåtar m.m och man måste ner med tång eller verktyg för att kunna dra den av stiftet.... A pain in the a--, när man står hukad in i motorrummet...
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Jag kör med 3/8" tändstiftshylsa, lagom kort förlängare så att den precis sticker ut över ventilkåpan, samt Biltemas finfina ledade spärrnyckel med täta spärrhack. Den spärrnyckeln är nog f.ö. det bästa verktyget som jag har i garaget överhuvudtaget, rekommenderas varmt!
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=98756
Ett alternativ istället för spärrnyckel är en adapter från fyrkant till sexkant som man sätter på förlängaren, och så en ledad blocknyckel med spärrfunktion på det, det ekipaget bygger väldigt lite på höjden och blir lätt att komma åt med.
Det finns ju förlängare med hylsspärr numera, men lite silvertejp runt hylsa och förlängare löser också problemet med att hylsan kan stanna kvar därnere, funkar klockrent
Ett annat tips, helt apropå: En 3/8"-sats är ett absolut måste för Den Lille Bilmekanikern.
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=98756
Ett alternativ istället för spärrnyckel är en adapter från fyrkant till sexkant som man sätter på förlängaren, och så en ledad blocknyckel med spärrfunktion på det, det ekipaget bygger väldigt lite på höjden och blir lätt att komma åt med.
Det finns ju förlängare med hylsspärr numera, men lite silvertejp runt hylsa och förlängare löser också problemet med att hylsan kan stanna kvar därnere, funkar klockrent
Ett annat tips, helt apropå: En 3/8"-sats är ett absolut måste för Den Lille Bilmekanikern.
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Just det, för att inte tala om att använda självaste orginalbilen. Tänk på vad den hade varit värd som helt oanvänd!!tigerman67 wrote:Men använda originalverktyg sänker ju värdet på bilen ;);)marme wrote:Håller med Magnus, originalverktyget fungerar alldeles utmärkt de få tillfällen man byter stift.
Nu har jag införskaffat biltema-kitet, och dessutom kollat igenom min verktygssats från -72:an och hittat en tändstiftsnyckel till. Så nu är jag redo för att byta tändstiften! Jag köpte Bosch Platina +4 i USA för $5 stycket till min -86 Carrera, vet inte vad de kostar i Sverige men jag gissar på 150 spänn. Till -72:an kostade stiften $1,89!
Mvh Johan
Mvh Johan
Jag gillar originalet bäst men har även en som jag tror kommer från Merca som är riktigt bra, lång och med ledad hylsa. Men det låter ju som att det finns bra allternativ.
Något som är värre om det kommit bort är "mothållet" som man använder när man byter fläktrem. Men det verkar gå att köpa den ny, 420:-.
Något som är värre om det kommit bort är "mothållet" som man använder när man byter fläktrem. Men det verkar gå att köpa den ny, 420:-.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau