Förslag på tändstiftsnyckel?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Förslag på tändstiftsnyckel?

Post by jsoderbe »

Hej!

Är det någon på forumet som kan tipsa om en bra tändstiftsnyckel? Mina är för korta, eller för långa, eller så tappar jag tändstiftet innan jag fått ut det ur hålet....


Mvh Johan
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Jag köpte ihop ett kitt på biltema som funkar klockrent! Kan ta ett kort på det vid tillfälle. Består av:
Magnetisk tändstiftshylsa
Förlängare
Led
Spärrskaft
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tackar för det! Vet du vilken längd du köpte på förlängaren? Led och spärrskaft har jag, men den magnetiska tändstiftsnyckeln var ju väldigt smart.

Mvh Johan
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Jag köpte en nyckel på Biltema, nr 10-3004, kapade den och borrade ett nytt hål för skaftet. På min sitter det en gummibussning som håller stiftet på plats. Ska kolla när jag kommer hem vilken längd jag kapade den på.

/Loffe
rpm
Posts: 37
Joined: Sun Mar 09, 2008 11:56 am
Location: Gbg

Post by rpm »

Kamasa varianten funkar vad gäller längder etc.
911 E -72
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Har kollat längden på den kapade biltema nyckeln. Den är 15cm. Hålet för skaftet sitter 15mm in från ovankanten.

/Loffe
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

detta kit fungerar toppen!
Biltema grejer...
Image Magnetisk 21 hylsa.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Intressant!

Inom parantes om man skall vara fjantig så är en tändstifts hylsa 20,8 mm - men det stuntar vi i. Stahlwille har en som är riktigt dyr, den passar i tvålitermotorer men på en 3,2a går den inte ner på 6ans cylinder. Om man inte svarvar av diametern såklart!

Där är faktiskt originalet som följer med bilen verkligt bra! Finns kanske som separat reservdel...

Men vi struntar väl i de moderna varianterna av luftkylning!

//Johannes
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag har alltid läst att orginalverktyget är bäst. Har aldrig kunnat verifiera detta då jag inte har något.

Jag har nu bytt stift (av en helt annan orsak), till stift med liten fattning. Då funkar i stort sett alla verktyg, inga problem alls att få ned en liten hylsa.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Om jag skaffar en ny skulle jag satsa på en magnetisk med fast hylsa. Jag skaffade en med gummifattning som håller stiftet och ledad utbytbar hylsa - problemet med denna var att när man monterat stift som sitter svårt till och ska dra tbx nyckeln så kan leden släppa från hylsan innan hylsan släpper från stiftet - resultatet blir att hylsan sitter kvar, synnerligen svåråtkomlig bakom plåtar m.m och man måste ner med tång eller verktyg för att kunna dra den av stiftet.... A pain in the a--, :evil: när man står hukad in i motorrummet...
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Jag kör med 3/8" tändstiftshylsa, lagom kort förlängare så att den precis sticker ut över ventilkåpan, samt Biltemas finfina ledade spärrnyckel med täta spärrhack. Den spärrnyckeln är nog f.ö. det bästa verktyget som jag har i garaget överhuvudtaget, rekommenderas varmt!
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=98756

Ett alternativ istället för spärrnyckel är en adapter från fyrkant till sexkant som man sätter på förlängaren, och så en ledad blocknyckel med spärrfunktion på det, det ekipaget bygger väldigt lite på höjden och blir lätt att komma åt med.

Det finns ju förlängare med hylsspärr numera, men lite silvertejp runt hylsa och förlängare löser också problemet med att hylsan kan stanna kvar därnere, funkar klockrent :)

Ett annat tips, helt apropå: En 3/8"-sats är ett absolut måste för Den Lille Bilmekanikern.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Mycket bra tips, tur att detta forum finns. :D

Har dragit mig lite för att byta tändstift igen eftersom jag minns förra gången då det tog sjukt många timmar och svordomar över "tappade" tändstift innan det var klart.
User avatar
Martin M.
Posts: 390
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Håller med Magnus, originalverktyget fungerar alldeles utmärkt de få tillfällen man byter stift.
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

marme wrote:Håller med Magnus, originalverktyget fungerar alldeles utmärkt de få tillfällen man byter stift.
Men använda originalverktyg sänker ju värdet på bilen ;););)
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

tigerman67 wrote:
marme wrote:Håller med Magnus, originalverktyget fungerar alldeles utmärkt de få tillfällen man byter stift.
Men använda originalverktyg sänker ju värdet på bilen ;););)
Just det, för att inte tala om att använda självaste orginalbilen. Tänk på vad den hade varit värd som helt oanvänd!!
:wink:
:lol:
8)
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Nu har jag införskaffat biltema-kitet, och dessutom kollat igenom min verktygssats från -72:an och hittat en tändstiftsnyckel till. Så nu är jag redo för att byta tändstiften! Jag köpte Bosch Platina +4 i USA för $5 stycket till min -86 Carrera, vet inte vad de kostar i Sverige men jag gissar på 150 spänn. Till -72:an kostade stiften $1,89!

Mvh Johan
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag gillar originalet bäst men har även en som jag tror kommer från Merca som är riktigt bra, lång och med ledad hylsa. Men det låter ju som att det finns bra allternativ.

Något som är värre om det kommit bort är "mothållet" som man använder när man byter fläktrem. Men det verkar gå att köpa den ny, 420:-.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply