Däckfråga.

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Däckfråga.

Post by christerL »

Behöver ha nya däck till min 914 (-6) inför säsongen och är aningen vilse!!
Dimensionen som bör vara på mina 15" fälgar är 205/60-15 och tänkte köra "V"-däck (upp till 240km/h) Även om jag kanske inte kommer att köra så fort så blir väl högre hastighetsklass = stabilare däck.

Läste ett Vi Bilägare test från förra året som även visar vikten på däcken.
Michelin Energy saver utmärker sig där med att väga 7,52 kg och de flesta andra väger 8,5-10 kg Detta gånger fyra = 4-10kg! Är jag helt ute och cyklar eller kan detta vara bra däck för en Porsche eller tittar jag på fel saker? Onödig ofjädrad vikt vill man ju inte ha ionödan.

Bilen ska mest användas som entusiastbil men med så bra egenskaper som möjligt. önskar få ut den på bana så småningom.
Jag vill gärna ha ett märke som harmonierar med Porsche och inte "naankang" eller liknande :wink:
Ideer mottages tacksamt.

Mvh

Christer
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Michelin Energy är definitivt inget prestanda däck, har haft dom på bruks audi och de var inget vidare på något sätt.

Måste säga att jag är toknöjd med mina Toyo 888 (r-däck). De är lite högljudda på viss typ av asfalt över 70 (pga mönstret), men annars är de tysta, bekväma, stablila och med väldigt bra grepp förståss.

För vanlig körning föredrar jag dem mot mina Bridgestone gatdäck.

/Magnus
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

MagnusW wrote:Michelin Energy är definitivt inget prestanda däck, har haft dom på bruks audi och de var inget vidare på något sätt.
/Magnus
Tack det var såna synpunkter jag var ute efter. Kom igen! vilka däck rekommenderar ni?
Obs att det är dimension 205/60-15

mvh

Christer
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Hade liknande fundering själv för några år sedan när jag skulle skaffa däck till min gammelelva. Ville ha något som bettade bra utan att vara R-däck. Fick bra pris på Bridgestone och de gick alldeles utmärkt, körde både bana och slalom och det funkade där lika väl som på landsvägen. Just det däck jag köpte då finns inte att få tag i längre utan är ersatt av ER300, som presterat bra i test i år och i fjol men sämre 2007, kan bero på testbil men även på utveckling under skalet.

Annars när det gäller däck i dessa dimensioner verkar Conti vara ett säkert kort om man ska tro tester. Men om de samtidigt funkar lika bra på en 911 eller 914 kan man inte vara säker på eftersom de allra flesta tester på 15/16-tumshjul brukar göras med framhjulsdrivna bilar i Golfklassen.

Eventuellt kan man också testa Yokohama eftersom de brukar ha däck med hård skuldra som passar för 911:ans tunga bakdel. 914 är dock inte lika känslig på den punkten med mer vikt fram. Den är snarare naturligt vinglig tack vare en inte direkt överdrivet styv bakre bärarm + infästning av densamma, samt lagom flex i karossen... ;)

R-däck typ Toyo R888 är inte heller så dumt men det blir förstås lite dyrare i inköp, och det ger högre belastningar på kaross. Som sagt är ju inte 914 den styvaste konstruktionen och börjar man köra R-däck på den inser man att det finns förbättringar att göra!

Ett lätt däck innebär f.ö. sannolikt också klen skuldra och därmed kanske rent olämpligt för en Porsche. Jag skulle INTE gå på Michelin!

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag har själv inga gatdäck, bara mina 888, så jag måste också köpa en uppsättning standard däck med bra bett. Jag vill gärna köra PCS slalom i classic.
Hittade lite tips om att Hancook Ventus Z212 ska vara ett bra däck. Bra bett, någonstans mellan gatdäck och r-däck. Svårt att veta om de har en stabil stomme eller inte. Man kan hitta dom ganska billigt från England, under 4000kr för ett sätt (inklusive allt, utom montering).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Hankook sponsrade tydligen en 911 som driftingbil i USA med Z212 däck så de borde ju tåla en Porsche iaf ;)

Har faktiskt tittat på dem till min 964 också men ännu inte riktigt vågat mig på ett köp. R-däcksprestanda till gatdäckspris om de håller vad de lovar. Har du länk till säljare i UK?
Jonas Thiger
997 turbo -09
Claes A
Posts: 109
Joined: Sat Jan 28, 2006 5:38 pm
Location: Göteborg

Post by Claes A »

Däcken finns hos Ralpsdack.jetsop.se i Sjuntorp utanför Trollhättan.
Beroende på dimension blir det ungefär 4 000 kr för ett set.
Vet inget om honom mer än det verkar vara bra priser.
Claes A
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

tigerman67 wrote:Hankook sponsrade tydligen en 911 som driftingbil i USA med Z212 däck så de borde ju tåla en Porsche iaf ;)

Har faktiskt tittat på dem till min 964 också men ännu inte riktigt vågat mig på ett köp. R-däcksprestanda till gatdäckspris om de håller vad de lovar. Har du länk till säljare i UK?
Låter ju bra.
Här hittade jag dom: http://www.camskill.co.uk/

Dom verkar bara ha 245 som bredast i 17", du vill väl ha bredare (förutsatt att du kör 17"...)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

tigerman67 wrote:R-däck typ Toyo R888 är inte heller så dumt men det blir förstås lite dyrare i inköp, och det ger högre belastningar på kaross. Som sagt är ju inte 914 den styvaste konstruktionen och börjar man köra R-däck på den inser man att det finns förbättringar att göra!

MVH Jonas
Jag kör Toyo 888 i 195/50-15" den dimensionen kan man få för 8-900 kr st. Extremt prisvärt enligt mig, om man har en bil som det är lämpligt på.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

tigerman67 wrote:Hade liknande fundering själv för några år sedan när jag skulle skaffa däck till min gammelelva. Ville ha något som bettade bra utan att vara R-däck. Fick bra pris på Bridgestone och de gick alldeles utmärkt, körde både bana och slalom och det funkade där lika väl som på landsvägen. Just det däck jag köpte då finns inte att få tag i längre utan är ersatt av ER300, som presterat bra i test i år och i fjol men sämre 2007, kan bero på testbil men även på utveckling under skalet.

Annars när det gäller däck i dessa dimensioner verkar Conti vara ett säkert kort om man ska tro tester.

Ett lätt däck innebär f.ö. sannolikt också klen skuldra och därmed kanske rent olämpligt för en Porsche. Jag skulle INTE gå på Michelin!

MVH Jonas
Tack för alla svar!

Ja vi stryker nog Michelin energy saver!

Ah, så 914 från -70 kan man kalla en av de första flexbilarna! :lol:
Jag vet, Karossflex är en av de orsaker att min bil inte är ihopmonterad ännu för säsongen. Jag är dock klar med reparation (tog längre tid än väntat) och förstyvning av "helveteshålet" (Bärande delar bakom passagerarstolen under batteriet som är klassiskt på 914) Väntar nu på nytt motorfäste och headers och lämpligt att ha däck klara till de delarna kommer.

Så för att utkristallisera lite. Ett Bridgestone Turanza ER300 (897:-/st dackonline) eller tex Continental Premium contact 2 (1010:-/st) kunde kanske vara bra däck för ändamålet?

Är det f.ö. någon som sett några lämpliga test på nätet när det gäller sportbilsdäck eller ska man gå på ex.vis vi bilägare och liknande tester?

mvh

Christer 914-6 konv. 2,2. Sedan någon vecka tillbaka med E-kammar isatta. (så nu återstår att se om det funkar som det ska inte minst förgasarbiten)
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Uppdatering
Efter att försökt hitta så mycket information som möjligt och läst tester både på R-däck och vanliga landar jag på Continental premium contact 2 som dessutom finns i denna dimension. Verkar vara ett väldigt bra däck som dels vunnit flera tester men även har bra resultat i varje delmoment som bromsning och undanmanöver. Känns som det ligger i topp när man håller sig till "vanliga" däck.

Christer 914-6 konv. 2,2.
Post Reply