skiss på ljuddämpare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

skiss på ljuddämpare

Post by blomman »

Har för mig att jag har sett en länk till en skiss på skillnaden hur en ljuddämpare med två utblås skiljer sig invändigt från en med en. Men kan inte hitta den.
Nån som har en aning?

jonas
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Hm, såg den iveckan på vår USA-syster, minns dock inte vilken tråd.....
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Har varit inne på den iden, men det lutar nog åt färdig på tyska ebay
länken:
http://www.911t.org/wklyreprint/modified_muffler.htm

Men det får komma senare
Nu gäller skruva skruva för att bli klar till 16:de
-Bo[/url]
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Tackar, det var den sidan jag letade efter.
Tänkte fixa en 2 in 3 ut dämpare.

jonas
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

3 ut ??
Är det inte risk att det ser lite tacky ut?
Fördel?
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Dutch wrote:3 ut ??
Är det inte risk att det ser lite tacky ut?
Fördel?
Man behåller orginal utblåset så kan man täcka de nya utblåsen om man vill ha den lite tystare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag har just köpt en rallydämp, har lite funderingar på ljudnivå och besiktningen. Jag var inne på 2 in och 3 ut men det får bli att byta till en standard när den skall testas.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Tänkte ta en originaldämpare och behålla originalavgaset som sagt och svetsa dit de två nya piporna. Tror inte man kan köra med dessa öppna på bankörningarna eller?

jonas
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag tror Jonas Nilsson har två pipor och han kör med bilen både på gata och bana.
Last edited by Parced911 on Sun May 03, 2009 6:13 pm, edited 1 time in total.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Här finns lite mer info på Pelikanen:

http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?t=469370
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

För min del lutar det åt denna:
http://www.automotion.com/product.asp?p ... %5Fid=4588
Det som tilltalar är att rören från värmekamrarna till där det går ihop till ett rör verkar vara lika långa, samt lägre vikt.
skall bara övertala en kompis i florida som kommer i sommar att pröva på att checka in bagage inte är så farligt.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Detta låter riktigt gott!!
http://www.automotion.com/product.asp?p ... %5Fid=4569

En kompis har det på sin 2.4 S, allt annat än tyst, ca 92db på Mantorp.

Ljudet hänger ju inte bara på ljuddämparen, insug och kamaxlar spelar också roll.

En lättare ljuddämpare än orginalklunsen är ingen nackdel.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Bursch-dämparen som Magnus länkade till hade jag på min 2.4S också. Kanonfint ljud utan att bli störande högt, och det kändes som att den funkade bra med motorn också. Kan definitivt rekommendera.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Klipper in en snutt från en annan tråd när jag visade min burk. Kan nämna att jag besiktade med detta utan problem i måndags :) Mätte också med min högst ovetenskapliga Nokia-telefon som säger sig ha en ljudmätare inbyggd, tror den visade drygt 90db på tomgång en meter ifrån.
Image
lite dålig upplösning, har för mig jag hade en bättre men den säger inte så mycket, skillnaden mellan uppe och nere är att man kapar av och svetsar igen utblåset på sidan, Sen tar man upp två nya hål (med hålsåg), genom ett av dem kan man också fortsätta genom en mellanvägg innuti (enligt bilden skall man även ta upp ett i den lodräta mellanväggen men det struntade jag i, krångligt..) Sen kapade jag till ett par lämpliga rör (jag använde rostfritt) och brände dit bara. fick malla lite för att få till dem mot den runda burken.
Lite bilder:
Image
Image
Image
Image
Image

Har kompletterat med löstagbara kakformar nu också :)
Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Apropå tacky tidigare i tråden.....
Jag har tidigare funderat på att ändra min burk till två utblås men med den skillnaden att jag tänkte använda orginalutblåset och sätta dit ett likadant på andra sidan. Detta skulle innebära att jag får göra mindre försänkning i skärmen ovanför men det gör inget. Är jag på helt fel spår och varför i så fall? :shock:

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Post Reply