Dilivar pinnbultar - vad är det för material?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Dilivar pinnbultar - vad är det för material?

Post by TobiasL »

Jag har läst en del om Dilivar pinnbultarna som används på 2.7 litersmotorerna. Men vad är det för material egentligen? Att ha en värmeutvidgningskoefficient som aluminium, men ändå hållfasthet som stål verkar fantastiskt. (baksidan är tydligen dess känslighet för väteförsprödning har jag förstått). Någon materialkunnig som vet?
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Söker man på "dilavar alloy" eller "dilavar steel" på Google får man nästan enbart träffar som rör Porsches pinnbultar. Det är nästan så att man undrar om namnet "dilavar" är något som Porsche hittat på och inte någon allmänt använd beteckning för den legeringen.

Edit: Heter det "dilavar" eller "dilivar"? En googling på "dilavar porsche" och "dilivar porsche" ger ungefär lika många träffar.....
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

Blev lite nyfiken på Dilavar, och hörde lite med metallexperterna här på jobbet som jobbar med både järn och lättmetallslegeringar och en gissning var att det rörde sig om någon variant av 36% Nickel-Järn (alltså 36% Nickel) som även säljs under namnet Nilo 36

Förutom användningsområdena som står på wikipedia så används det även för bla utrustning som hanterar flytande gaser tex helium, materialet har tydligen extremt liten värmeutvigdning... så Nilo har alltså mindre värmeutvigdning än Alu, men Dilavar kanske är en variant av Nilo med mindre Nickel för att efterlikna alu utvigdningen.....
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

Nilo 36 har en väldigt liten temperaturutvidgning, men i det här fallet vill man ha dubbla koefficienten mot stål för att hänga med alu-cylindrarna. Så Nilo 36 funkar åt fel håll så att säga.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Tror inte att alla 2.7 har Delivar. Om jag minns rätt så var det bara 2.7 Carrera som hade Delivar i undra raden. Jag kan inte vad det är för legering men tror att den inte är magnetisk. Idag väljer man pinbultar från 993 TT, det är i alla fall vad Micke satt i min Carrera-maskin. Det är ju också så att det som rekomenderas under en period kanske inte är vad som rekomenderas under en annan. Jag skulle t ex idag välja ett 04R/05R block framför ett 07R block.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Även 993 pinskruvarna (bultar har inga gängor ;) ) är i dilavar-material.

Jag tror också att andra eftermarknadsprodukter som tex Supertec, Raceware mm är i stållegeringar med högre utvidgningskoefficienter.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Skall man vara petimeter så vill jag minnas att det inte är pinnskruvar.

Ibland kallas de för dragstänger, sannolikt är den benämningen mer adekvat...

//Johannes
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag kallar också dem för dragstänger ömsom, men vad skall man då kalla de stänger som verkligen är dragstänger, dvs de som drar samman blocket, Dragdragstänger? ;-)
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Post by Poppe »

De helgängade dilavar-skruvarna heter 993,101,170,51

En skruv var av i min motor ( 3,0l ) den brast efter nästan 30 års arbete ( i en förövrigt ganska ovänlig miljö ) det ska bli spännande att se om de 24st. "993" skruvarna som nu är monterade håller ytterligare 30 år :lol:
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Poppe wrote:De helgängade dilavar-skruvarna heter 993,101,170,51

En skruv var av i min motor ( 3,0l ) den brast efter nästan 30 års arbete ( i en förövrigt ganska ovänlig miljö ) det ska bli spännande att se om de 24st. "993" skruvarna som nu är monterade håller ytterligare 30 år :lol:
Nykter syn på det hela!

Mitt bidrag till nomeklaturen är dragbult

-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Post by Poppe »

Skruv, bult, dragstång och dradbult...

Ingen "brist" på namnförslag på en i övrigt felande länk :D

Enligt Bosse Bildoktorn så har en bult inga gängor, det är bara skruvar som har det ( Bosse har doktorerat i ämnet skruv och bult har jag hört )


I mitt fall var det den felande skruven som satte bollen i rullning = motorrenovering och förhållandet i gungning :lol: , många pengar och mycket huvudbry senare sitter motorn i bilen och är uppstartad.

Råkade springa på trimjävulen under renoveringen :twisted:
Varning är befogad för andra motorrenoverare...
Post Reply