Dilivar pinnbultar - vad är det för material?
Dilivar pinnbultar - vad är det för material?
Jag har läst en del om Dilivar pinnbultarna som används på 2.7 litersmotorerna. Men vad är det för material egentligen? Att ha en värmeutvidgningskoefficient som aluminium, men ändå hållfasthet som stål verkar fantastiskt. (baksidan är tydligen dess känslighet för väteförsprödning har jag förstått). Någon materialkunnig som vet?
Söker man på "dilavar alloy" eller "dilavar steel" på Google får man nästan enbart träffar som rör Porsches pinnbultar. Det är nästan så att man undrar om namnet "dilavar" är något som Porsche hittat på och inte någon allmänt använd beteckning för den legeringen.
Edit: Heter det "dilavar" eller "dilivar"? En googling på "dilavar porsche" och "dilivar porsche" ger ungefär lika många träffar.....
Edit: Heter det "dilavar" eller "dilivar"? En googling på "dilavar porsche" och "dilivar porsche" ger ungefär lika många träffar.....
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Blev lite nyfiken på Dilavar, och hörde lite med metallexperterna här på jobbet som jobbar med både järn och lättmetallslegeringar och en gissning var att det rörde sig om någon variant av 36% Nickel-Järn (alltså 36% Nickel) som även säljs under namnet Nilo 36
Förutom användningsområdena som står på wikipedia så används det även för bla utrustning som hanterar flytande gaser tex helium, materialet har tydligen extremt liten värmeutvigdning... så Nilo har alltså mindre värmeutvigdning än Alu, men Dilavar kanske är en variant av Nilo med mindre Nickel för att efterlikna alu utvigdningen.....
Förutom användningsområdena som står på wikipedia så används det även för bla utrustning som hanterar flytande gaser tex helium, materialet har tydligen extremt liten värmeutvigdning... så Nilo har alltså mindre värmeutvigdning än Alu, men Dilavar kanske är en variant av Nilo med mindre Nickel för att efterlikna alu utvigdningen.....
Tror inte att alla 2.7 har Delivar. Om jag minns rätt så var det bara 2.7 Carrera som hade Delivar i undra raden. Jag kan inte vad det är för legering men tror att den inte är magnetisk. Idag väljer man pinbultar från 993 TT, det är i alla fall vad Micke satt i min Carrera-maskin. Det är ju också så att det som rekomenderas under en period kanske inte är vad som rekomenderas under en annan. Jag skulle t ex idag välja ett 04R/05R block framför ett 07R block.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Nykter syn på det hela!Poppe wrote:De helgängade dilavar-skruvarna heter 993,101,170,51
En skruv var av i min motor ( 3,0l ) den brast efter nästan 30 års arbete ( i en förövrigt ganska ovänlig miljö ) det ska bli spännande att se om de 24st. "993" skruvarna som nu är monterade håller ytterligare 30 år
Mitt bidrag till nomeklaturen är dragbult
-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Skruv, bult, dragstång och dradbult...
Ingen "brist" på namnförslag på en i övrigt felande länk
Enligt Bosse Bildoktorn så har en bult inga gängor, det är bara skruvar som har det ( Bosse har doktorerat i ämnet skruv och bult har jag hört )
I mitt fall var det den felande skruven som satte bollen i rullning = motorrenovering och förhållandet i gungning , många pengar och mycket huvudbry senare sitter motorn i bilen och är uppstartad.
Råkade springa på trimjävulen under renoveringen
Varning är befogad för andra motorrenoverare...
Ingen "brist" på namnförslag på en i övrigt felande länk
Enligt Bosse Bildoktorn så har en bult inga gängor, det är bara skruvar som har det ( Bosse har doktorerat i ämnet skruv och bult har jag hört )
I mitt fall var det den felande skruven som satte bollen i rullning = motorrenovering och förhållandet i gungning , många pengar och mycket huvudbry senare sitter motorn i bilen och är uppstartad.
Råkade springa på trimjävulen under renoveringen
Varning är befogad för andra motorrenoverare...