Funderingar runt Weber 40, Zenith och MFI....

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Funderingar runt Weber 40, Zenith och MFI....

Post by jsoderbe »

Jag har lite funderingar runt förgasarrenoveringar; Jag har en uppsättning Weber 40-or, som inte gått på 7 år. Gissar att de behöver en grundlig genomgång. Jag mekade med dubbla 45:or för ett antal år sedan, och tycker inte det var speciellt krångligt. Är de trippla 40:orna mycket krångligare? Jag funderar mest eftersom det verkar kosta fantastiskt mycket att skicka iväg dem för renovering, jag har hört siffor på 10000 kr. Går det att köpa packnings-satser och sådant och i så fall var?

Sedan är det Zenith-förgasarna som sitter original på en 2,4 T. Den motorn har inte gått på ett par år, och jag har ingen aning som skicket på förgasarna. Vad rekommenderar ni? Finns det renoveringssatser till dessa eller är de inte värda att lägga pengar på?

Sedan en fråga om MFI, som säkert diskuterats tidigare, men jag måste ställa den ändå eftersom jag någon gång ska bygga en kul MFI-motor. Är det bara kamprofilen i pumpen som skiljer mellan E-S-RS? Så om jag köper ett komplett MFI från tex en E, kan jag då ändra det till att passa med en starkare motor?

Mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hmm, kolla först, fråga sen (gammalt forumordspråk :D ). Jag hittade båda kitten på ebay såklart, för väldigt rimliga pengar. Då är frågan angående arbetsinsatsen istället, är både Weber och Zenith mek-bara?

En annan fråga, syratvättar man förgasare för att få dem att se ut som nya, eller hur gör man? Tips på företag som kan åta sig detta?

Mvh Johan
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

När det gäller MFI skiljer spjällhus, "stackar" och volymkurva i pumpen. Sedan skljer det åt mellan åren, 69 har sina pumpar, 70-71 har sina pumpar och spjällhus och 72-73 har också egna saker.

Det finns inga korta svar på din fråga. Utom om du undrar om du kan använda 2.4 S saker om du bygger en 2.7 RS maskin. Då är svaret faktisk enkelt, ja. Man ställer om pumpen och ändrar tändkurva i fördelaren. Allt annat är ganska mickligt.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hmm, hitta en 2,4 S mekanisk insprutning, då lär det vara lättare att hitta nålen i höstacken....

En annan kul fundering; vad kan man göra för kul med en 2,7 -76? Om jag nu måste riva isär den pga ev. fel på oljepumpen (se annan tråd), då kanske man kan göra något roligt? Hur kul blir en sådan med motsvarigheten till S-kammar och Weber 40:or? Kan man hoppas på över 200 hk trots låg komp?

Förresten, jag började med zenitharna idag, rev isär och ska lämna iväg grejer på blästring och lack.


Mvh Johan
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Har man en K-junk 2.7 så kan man bygga en "Bruce Anderson Special".

Tag ett par Weber 40:or
Tag E-kammar
Porta toppar till 36 mm (plätt-lätt)
Tag 90 mm Carrera cylindersats.

Blanda och du har 200 råstarka hästar. Dessa var enormt populära byggen. Vill man ha lite mer orr så sätter man dit en rallydämp och får 15 hk till. I Bruces bok så finns en effekt kurva där också en 2.7 Carrera ligger i grafen, spcilaren imponerar, Jag gillar förövrigt E-kammarna då de ger ett så finns vrid.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jepp, även jag har suttit och dreglat över dessa diagram. Men jag kan inte komma ifrån tjusningen med riktigt vassa kammar....

Är de originalmonterade 2,7-cylindrarna inte värda att bygga vidare på? För låg komp?

Mvh Johan
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Formellt sett så skiljer inte Pumparna utan det är regulatorerna som skiljer.
Gör det dock inte enklare.
Har skruvat en hel del på diesel regulatorer men hoppas att jag aldrig behöver röra MFI pumpen/regulatorn.
Det är en hel del på grund motorn som skiljer mellan MFI och Weber och steget från Weber till MFI är mindre kompatibelt än vise versa.
Det som skiljer är främst:
Pumpdrivning från Kam
Olje tillförsel pump.
Fäste för pump
Soppa matarpump.
Filter, kallstarts ventil.
Div elektronik

Sjalv valde jag att leta reda på en MFI motor och ställa orginal åt sidan.

S-kammar skall ej kombineras med för lågt komp. då det dynamiska kompet blir för dåligt på låga varv. Jag talar av egen erfarenhet, Lider av dåligt flås under ca 4000rpm. Skulle nog valt Solex-kammar eller gått på högkomp kolvar också. Men hade jag inte gjort dessa misstag så hade jag inte fått tummen ur och letat upp en MFI motor, så jag blir vinnare ändå!!

Begrännsingen med Zetith är nog mest att det finns lite dåligt med delar till dem om man behöver bestycka om, Halsringar mynstycken o.d. men renoveringssater finns. Så det finns nog inga skäl att byta om man behåller övriga motorn orginal.

Tror att det mest kostnads effektiva när det är dags för "renovering", är enligt tidigare nämnda recept:
Högkomp S-kammar samt Weber eller PMO's

-Lycka till, Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tackar för svaren.

Läget blev lite aktuellare precis, då jag precis köpt en till 2,7-motor från 1976. Den är komplett med insprutning, men i okänt skick. Det jag nu funderar på är att riva isär den, mäta cylindrarna, och lämna in topparna på renovering och ev. portning.

Det som jag funderar lite på är runt kompressionen. Är verkligen 2,7 K-jet lågkompad? Enligt BA's bibel har den 8,5:1, samma som 2,4 S -73 hade. Då borde väl S-kammar funka med den motorn? Enligt bibeln räcker det med att porta insugssidan i topparna 1 mm för att få topparna till samma mått som 2,7 RS. Teoretiskt skulle jag kunna porta topparna ännu mer när man lika är igång.

Egentligen skulle jag också kunna fräsa ner topparna lite samtidigt som motorrenoveringen, för att få ännu lite mer kompression. Sedan tänkte jag kröna dem med ett par nyrenoverade Weber 40:or istället för MFI.

Så frågan är; hur mycket är jag ute och cyklar? Jag gissar att bara för att specarna ser likadana ut på 2,7 RS och 2,7 K-jet så skiljer säkert en hel del annat. Kan jag hoppas på 225 hk med högre komp, webrar och S-kammar? Vad tycker panelen?



Mvh Johan
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

CIS (K-jetronic) kolvar kan inte kombineras med kammar med högt lyft enl. "Hoe to rebuild and modify Porsche 911 Engines 196- 1989. Har dock ingen egen erfarenhet. Har hört att det ska funka med 964 kammar i 2,7 med CIS kolvar.

Samma bok har 2 förslag på uppgradering.

Alt 1. uppgradera CIS motor + 30 -50 hk. 9,8 i komp.
Orginal cylindrar om de är Nikasil (ej Alusil)
Kolvar JE Piston
Kammar från 964
CIS insprutning.
SSI värmekamrare

Alt 2. Bygg 2,7 RS spec. kraften finns mellan 5000 - 7300 rpm. 8,5 i komp.
RS kolvar
S kammar
MFI RS spc. Eller Weber 40 med 35-35 halsringar.

Alt 3. Bygg 2,7 RS spec hög komp. kraften finns mellan 5000 - 7300 rpm. 9,8 i komp.
JE högkmompkolvar (RS kolvar med annan komphöjning.)
S kammar
MFI RS spc.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tackar Älvis, det låter som en bok man ska köpa!

Jag får börja med att mäta upp cylindrarna i motorn, för att se om de går att använda. Det är klart att det sista alternativet var väldigt lockande! Jag hittade JE Pistons, och en sats högkomp kostade faktiskt inte mer än $755. Men frågan är om det går med Weber 40:or med högkomp, för en S-specad MFI lär man aldrig hitta.

Sedan blir man lite sugen på kamaxlar också, speciellt när jag läste om GE60-kammen som verkar vara S-liknande men något värre. Fast det är väl andra pengar jämfört med att köpa S-kammar, kanske.

Tackar för tipsen!


Mvh Johan
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Kammar behöver inte vara så himla dyrt - kolla länken:

http://webcamshafts.com/index_blank.htm ... earch.html

922 $ för ett par kammar i stort sett oberoende av slipning tycker jag är ok
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Dagspris för S-kammar har en tid varit 5000:-. E-kammar (BA Special) brukar ligga på 3000:- till 3500:- även om jag lyckades fynda sist.

Om jag byggde en gat/trivselbil skulle jag köra 90 mm RS cyl, E-kam, S-toppar och Webers. Men det har kanske framgått att jag gillar "E-motorer". :-)
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jag var in till "min" motorrenoverare och visade min nyförvärvade E-motor. I garaget intill stod en VW med porschemotor monterad, en 70 S-motor om jag hann läsa motornumret rätt. Det som var lite spännande var att motorkillen hade byggt upp den med 94 mm VW-cylindrar! Räknar jag rätt bode det ge en cylindervolym på 2,85 l, vilket borde ge en varvvillig pjäs med kort slaglängd. Jag hann inte fråga så mycket, men det satt Weber-40:or där och säkert någon slags vassare kammar. Den borde ligga mellan 200 och 250 hk, vilket ger bra skott i VW:n.

Det var tydligen en del maskinbearbetande för att få det att passa. Någon som har hört något liknande som kan bekräfta att det verkligen går att göra så? Kunde vara kul att veta. En 2,7:a blir väl nästan 3 liter då.


Mvh Johan



Mvh Johan
User avatar
Per Ericson
Posts: 29
Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm

Post by Per Ericson »

Läs mer om motordetaljerna i den Porschemotorförsedda folkvagnen här: http://www.vikingdesign.com/fatback/motor/index.htm
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Ingen bra ide att gå över 90 mm. Magnesumblocken är för svaga, kommer att rycka pinnbultarna. En 70:a har ju inte kolkylning vilket kan vara bra om man har lite mer "ump" i motorn.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Kul, det är absolut den motorn. Han skriver precis som han pratar! Det var en riktigt finurlig kille, många kul lösningar på den bilen.

Jag vet inte hur mycket han egentligen har kört, men min uppfattning är att bilen har rullat med den motorn något år i alla fall. Men visst, den kan spricka när som helst.

Undrar om VW-cylindrar är billigare? Någon som vet? För en kolv-cylindersats till Porsche med den dimensionen kostar väl 25 lappar?

För övrigt så är det för mycket motor-tankar just nu. Jag har 2 st 2,7 -76 stående, och den 2,4E -72 jag just skaffade, PLUS originalmotorerna i bilarna. Ändå så börjar jag på att skaffa en original 2,2 T-motor till den -69 jag har stående....


Mvh Johan
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Efter att igår ha kört 30mil på småvägar med min "nya" 2,2E så kan jag bara rekomendera 2,4E:n.
Ibland vill man njuta av bottendraget för att senare njuta av varvillligheten!

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

jsoderbe wrote: Undrar om VW-cylindrar är billigare? Någon som vet? För en kolv-cylindersats till Porsche med den dimensionen kostar väl 25 lappar?
Ja 94or är ganska vanlig dim i folkatrimträsket (ger 1915cc med original slag, jag kör med lite längre slag och får 2,1liter, 2,3 är poppis också.) du får en sats med kolvar och cylindrar för 200-300$. Det är ju 4st då så du får väl köpa 2 satser och ha 2 burkar i reserv ;)
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Rickard, det var ganska mycket billigare! Lustigt egentligen att Porsche ska vara så himla dyrt.

Pär, eller någon annan som har koll på MFI:n; hur mycket kan man egentligen modifiera en E-motor utan att byta ut insprutningen mot en S-variant? Tex höja kompression, porta toppar, större cylindervolym, andra kammar osv? Någon som har erfarenhet?


Mvh Johan
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

visst måste det vara den här:
Image
Missade att kolla på den själv men hittade just bilden när jag surfade på bilder från helgen på Mantorp. Grym!
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Johan, svårt att ge rakt svar. Det finns "justeringsmån" men risken är att man får en "flat spot", dvs att den endera får för mycket eller för lite soppa på ett visst varvtal. Om du ökar alla prametrar "lite" så att motorns effektkurva liknar E'n så går ju det bättre. Det går dessutom att räkna på. Det finns också justeringsmöjligheter på pumparna som dödliga inte klarar. Tydligen kan man få en 69S-pump att hänga med upp över 270HK.

MEN, du har ännu inte provat vad de 165 HK (de känns som fler) ger. Det är en underbar motor som räcker långt.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Rickard, visst är det den bilen. Jag ska bort till deras garage igen ikväll, för att lämna in lite delar till lack. Både bil och motor är verkligen snygga byggen, med toppfinish! Som kuriosa kan jag nämna att den verkstaden precis har byggt ett par rallybilar till David von Schinkel och Micke Persbrandt, som ska göra rallyvägarna osäkra med varsin early 911 i rallyutförande!

Pär, det jag egentligen funderar på är vad jag ska hitta på när motorn lika gärna är urplockad. I och med att topparna ska renoveras så kan man lika gärna porta dem, och ev. plana någon tiondel för att höja kompressionen. Det kostar inte speciellt mycket när motorn lika är isärplockad. Men jag behöver vara rimligt säker på att det funkar....

Mvh Johan
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

nybörjare

Post by 931Melander »

Som det beskrivs i tråden ang MFI så måste jag få komma in i diskussionen.

Har en 2,4E med 2,7 cylindrar.

Detta är en otroligt cool motor. Den har ett bra driv på låga varv. En del i känslan är ju ljudet också. Står man och tomvarvar den så är det en av de få motorer man provat som svarar så blixtsnabbt på gasen.
Flera sa till mig i höstas att jag skulle prova MFI innan jag började fundera på motorbyte och nu får jag stå med skammen. Inhandlade nämligen en 3,6a men har inte bytt ännu, och det kanske inte blir av...
Fredrik Melander
PCS 8349
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Fredrik, vilka 2,7-cylindrar har du monterade? Hur har du anpassat insprutningen?

Mvh Johan
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

vet ej

Post by 931Melander »

Vet ej, det sas bara att det var 2,7 liters cyl när jag köpte bilen. Har snackat med farbrorn som hade bilen i början av -80 talet och då var det redan då 2,7 lit cyl. Vad jag fått veta är att det var väldigt vanligt att man satte 2,7 cyl på 2,4MFI i de årtalen.
Bilen går , tycker jag, riktigt bra., men jag brydde mig aldrig om att kolla vad det var för kam o pump etc. när jag hade ur motorn. Tanken var att det ska bli en 3,6a nästa sommar. Men efter ett par hyfsade resultat i slalomkörningar så är känslan att denna motor är riktigt rolig.

Lådan känns ju kass att växla snabbt med men jag vet inte om det går att få till med lite bussningsbyte?

Hur mycket mer väger en 3,6a vs 2,4MFI?

Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
Post Reply