Short shift

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Short shift

Post by SuperFly »

Hej

Trött på att slå knogarna i askkoppen eller i sitsen, så jag funderar på att stoppa i shortshift till sommaren :evil:.
Vill även att det ska bli lite lättare att träffa rätt med växlarna. Har tidigare bytt bussningarna så dom e tighta.
Vet att detta behandlats tidigare på forumet men bumpar ämnet för att se vad status är i dags dato.
Vad ska man ha och varför?
Någon som har ett kit liggande?

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Flera jag känner har aktivt valt att INTE ha shortshift. Det har dock gällt 915-lådor. De angivna skälen är två, lättare att lägga i fel växel de små slagen ger en viss otydlighet, det andra är att man "drar sönder" lådan. En 915 behöver tid på sig internt för att växla. 901-lådan bygger ju på samma principer så det kanske gäller äver 901.

Jag räknar med avvikande åsikter :wink:

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Finns väl ett par olika shortshift. Porsches egna och tex Weltmeister, där Porsches är att föredra då den har mindre förkortning.

Man måste ju ändå växla med känsla, så det är väl bara att växla lite lugnare.

Ett alternativ om man inte når så bra är att montera shortshift plus att man förlänger växelspaken lite och böjer den bakåt. Då får man tillbaka lite av den ursprungliga utväxlingen samtidigt som man kan sitta som en människa och ändå nå 1-3-5 (915). Läste detta i ett inlägg på Pelican Parts från John Walker.
Det är ett projekt jag ska ge mig på när jag får tid.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag har 915 och short shift. Tycker det funkar finfint, men jag har ingen aning om det på sikt sabbar lådan eller ej. Jag växlar dock inte så ofta, jag har ju bara fyra växlar :D så det går nog bra ...

En märklig grej jag gjorde var att jag förlängde den mycket korta spak som kom med kittet. Alltså en kontraproduktiv åtgärd om det är kortast möjliga lägen man är på jakt efter. Men jag är mycket nöjd med kombinationen av ganska lång spak, men i alla fall lite mindre slag som känns mycket "tajtare". Jag är med andra ord positiv, men har ingen koll på dom tekniska aspekterna.

Jag beställde Weltmeisters kit, man skall dock kolla vilken sort man beställer. 915 och 901 har olika kit och det är inte själva växellådan i sej som avgör vilket kitt du skall ha det är själva "växelspaks hållaren" som räknas. Jag har tex en 901 hållare (av spaken) till en 915 låda och det var jävligt nära att jag beställde 915 kittet innan jag förstod hur det hela fungerade.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Även om jag skrivit om varför man inte skall ha SS så har jag tidigare haft det på 915 med elefantfot, och trivdes bra med det, jag hade då den riktiga från SC/RS,. Jag var kanske inte så snabb att jag utsatte lådan för risk. Har ännu inte bestämt hur jag skall göra med Silverbilen, den kommer att få ganska stadiga motorfästen så paketet borde sitta där det skall och det minskar risken för felväxling i alla fall.

Har man elefantfot och 915 tycker jag att SC/RS-spaken är värd att pröva.

Pär
Last edited by Parced911 on Tue Apr 14, 2009 10:34 pm, edited 1 time in total.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
911T
Posts: 7
Joined: Mon Jun 11, 2007 11:39 pm

Post by 911T »

Parced911 wrote: lättare att lägga i fel växel de små slagen ger en viss otydlighet,
I min -74S Targa (med 3,0 SC motor) har jag Wevo's short shift. Mycket enklare att "träffa" rätt än med originalen i 911T'n jag hadde tidigare.. Blir nästan som en "ny bil" :wink:
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Wevos grunker är mer än "bara" shortshift, de har fantastiska och ganska dyra saker för att rädda växellådor. De rör sig på en helt annan nivå än tex Welltmeister. Det ärsom att jämnföra flygteknik med bysmedens pottor. Jag har just köpt Wevos motorfästen, mumma.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Seba911
Posts: 25
Joined: Sat Apr 04, 2009 8:46 am
Contact:

Post by Seba911 »

Det är vel så att billigt är inte alltid bra...

Med short shift på en 915 låda känns det som man skulle försöka modernisera en klassiker.
Sebastian Lindström
PCF & PRCF member
Post Reply