Hej
Trött på att slå knogarna i askkoppen eller i sitsen, så jag funderar på att stoppa i shortshift till sommaren .
Vill även att det ska bli lite lättare att träffa rätt med växlarna. Har tidigare bytt bussningarna så dom e tighta.
Vet att detta behandlats tidigare på forumet men bumpar ämnet för att se vad status är i dags dato.
Vad ska man ha och varför?
Någon som har ett kit liggande?
/C
Short shift
Short shift
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Formula F233 Sportsman
Flera jag känner har aktivt valt att INTE ha shortshift. Det har dock gällt 915-lådor. De angivna skälen är två, lättare att lägga i fel växel de små slagen ger en viss otydlighet, det andra är att man "drar sönder" lådan. En 915 behöver tid på sig internt för att växla. 901-lådan bygger ju på samma principer så det kanske gäller äver 901.
Jag räknar med avvikande åsikter
Pär
Jag räknar med avvikande åsikter
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Finns väl ett par olika shortshift. Porsches egna och tex Weltmeister, där Porsches är att föredra då den har mindre förkortning.
Man måste ju ändå växla med känsla, så det är väl bara att växla lite lugnare.
Ett alternativ om man inte når så bra är att montera shortshift plus att man förlänger växelspaken lite och böjer den bakåt. Då får man tillbaka lite av den ursprungliga utväxlingen samtidigt som man kan sitta som en människa och ändå nå 1-3-5 (915). Läste detta i ett inlägg på Pelican Parts från John Walker.
Det är ett projekt jag ska ge mig på när jag får tid.
Man måste ju ändå växla med känsla, så det är väl bara att växla lite lugnare.
Ett alternativ om man inte når så bra är att montera shortshift plus att man förlänger växelspaken lite och böjer den bakåt. Då får man tillbaka lite av den ursprungliga utväxlingen samtidigt som man kan sitta som en människa och ändå nå 1-3-5 (915). Läste detta i ett inlägg på Pelican Parts från John Walker.
Det är ett projekt jag ska ge mig på när jag får tid.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jag har 915 och short shift. Tycker det funkar finfint, men jag har ingen aning om det på sikt sabbar lådan eller ej. Jag växlar dock inte så ofta, jag har ju bara fyra växlar så det går nog bra ...
En märklig grej jag gjorde var att jag förlängde den mycket korta spak som kom med kittet. Alltså en kontraproduktiv åtgärd om det är kortast möjliga lägen man är på jakt efter. Men jag är mycket nöjd med kombinationen av ganska lång spak, men i alla fall lite mindre slag som känns mycket "tajtare". Jag är med andra ord positiv, men har ingen koll på dom tekniska aspekterna.
Jag beställde Weltmeisters kit, man skall dock kolla vilken sort man beställer. 915 och 901 har olika kit och det är inte själva växellådan i sej som avgör vilket kitt du skall ha det är själva "växelspaks hållaren" som räknas. Jag har tex en 901 hållare (av spaken) till en 915 låda och det var jävligt nära att jag beställde 915 kittet innan jag förstod hur det hela fungerade.
En märklig grej jag gjorde var att jag förlängde den mycket korta spak som kom med kittet. Alltså en kontraproduktiv åtgärd om det är kortast möjliga lägen man är på jakt efter. Men jag är mycket nöjd med kombinationen av ganska lång spak, men i alla fall lite mindre slag som känns mycket "tajtare". Jag är med andra ord positiv, men har ingen koll på dom tekniska aspekterna.
Jag beställde Weltmeisters kit, man skall dock kolla vilken sort man beställer. 915 och 901 har olika kit och det är inte själva växellådan i sej som avgör vilket kitt du skall ha det är själva "växelspaks hållaren" som räknas. Jag har tex en 901 hållare (av spaken) till en 915 låda och det var jävligt nära att jag beställde 915 kittet innan jag förstod hur det hela fungerade.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Även om jag skrivit om varför man inte skall ha SS så har jag tidigare haft det på 915 med elefantfot, och trivdes bra med det, jag hade då den riktiga från SC/RS,. Jag var kanske inte så snabb att jag utsatte lådan för risk. Har ännu inte bestämt hur jag skall göra med Silverbilen, den kommer att få ganska stadiga motorfästen så paketet borde sitta där det skall och det minskar risken för felväxling i alla fall.
Har man elefantfot och 915 tycker jag att SC/RS-spaken är värd att pröva.
Pär
Har man elefantfot och 915 tycker jag att SC/RS-spaken är värd att pröva.
Pär
Last edited by Parced911 on Tue Apr 14, 2009 10:34 pm, edited 1 time in total.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Wevos grunker är mer än "bara" shortshift, de har fantastiska och ganska dyra saker för att rädda växellådor. De rör sig på en helt annan nivå än tex Welltmeister. Det ärsom att jämnföra flygteknik med bysmedens pottor. Jag har just köpt Wevos motorfästen, mumma.
Pär
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau