Oljerok

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Oljerok

Post by p911 »

Är det en stor apparat att byta ventiltätningar?
911 s -71
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Låt den ryka, har du slitna ventilstyrningar så kan dina ventiler behöva den extra smörjning/kylning.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Att bara byta tätningar är meningslöst. Ventilstyrningar är relativt enkelt att byta om man har de verktyg som behövs. Dessutom skall ju ventilen slipas och sätet fräsas - det kräver specialverktyg.

Slitna ventilstyrningar ger definitivt inte bättre kylning och smörjning, det försämras istället.

//Johannes
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Johannes wrote:
Slitna ventilstyrningar ger definitivt inte bättre kylning och smörjning, det försämras istället.

//Johannes

Ser att jag var lite otydlig.
Jag menade att det var bättre att låta oljan rinna förbi tätningarna ned till de slitna styrningarna för att hjälpa dom överleva sommaren.
Jag har samma problem på min 2.7a, den bränner stora mängder olja om man tittar i avgasportarna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply