Klädselrep / Sadelmakare - tips?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Klädselrep / Sadelmakare - tips?

Post by Christoffer E »

Hej!

Nån som har tips på en bra och prisvärd skinn-, inredningshantverkare? Har två smala sektioner i förarstolen som behöver bytas och fick en offert "från 5000:-". Tyckte att det var i överkant? Är jag snål? Är det så dyrbart att bevara sina originalstolar!!?? Geeeez

Jag vill ha jobbet bra gjort men kräver ingen "concours-finish" - vill mest att det inte accelererar och sliter ännu hårdare på stolen.

Tack!! // C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Tjena

Låter lite i saftigaste laget även om det är skinnstolar. Om det är vanliga komfortstolar är det mycket lätt att ta av klädseln (bara att trycka ihop sitsen och haka loss klädseln ifrån underredet. Lite meckigare om det är ryggstödet men inte heller något stort jobb. Själv hade jag sen bara sprättat bort de dåliga delarna och sytt ihop med nytt skinn på samma sätt. Bör gå med vanlig symaskin. Annars kan nog närmsta skomakare fixa det för en liten peng.

Skulle du få för dig att sätta på helt nya klädslar i vinyl, svart med Basketweave eller med svart/vit Hundtandsinlägg har jag sådana till salu.... :lol:

Image

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Hm, har du bra hundtand över? Rcäker det till två stolar? Pris?
Svara gärna till parced@gmail.com
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Duude!

Ha i åtanke att jag är rookie på detta *skratt och inte har lika grym koll på material och mönster och porschemässiga saker som ni proffs - svart vinyl och besketweave - är det liknande Black 9120 på denna karta? "Tegelstenar"?

http://www.pelicanparts.com/catalog/ima ... rials3.jpg

Det är liknande vad jag har idag nämligen - tycker att det är snyggt svart i svart - med nya svarta mattsatsen blir det väldigt sobert och behagligt :-) På den här gamla bilden sitter det dock ett uppsytt vinylöverdrag över förarstolen för att dölja sprickan i sitsen? Hade jag bara lite "tegelstenar" skulle jag byta den biten i originalsitsen - men vinylöverdragets mittsektion är 1 cm smalare än originalet - så det går inte att sy in den biten - ( sa killen som gav offerten? Det blir för mycket belastning i sömmarna...? :-s

Image

Funderar o funderar... :-s
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Christoffer E Posted: Tue Mar 31, 2009 6:32 pm

--------------------------------------------------------------------------------

Duude!

Ha i åtanke att jag är rookie på detta *skratt och inte har lika grym koll på material och mönster och porschemässiga saker som ni proffs - svart vinyl och besketweave - är det liknande Black 9120 på denna karta? "Tegelstenar"?
Det är bara en tidsfråga innan du är lika miljöskadad som vi...... :shock:

Prexis, det är "tegelstenar = Basketweave" jag menar. Har du vinyl eller är det skinn? Jag kanske kan ta en våd Basketweave från mina gamla slaktade klädslar som passar som du kan få om det är den våden som är för smal. Framgår inte riktigt på din bild där jag tycker att det ser bra ut
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

eller två....

Ska till garaget en sväng till helgen och kan kolla. Ska även se om jag hittar mallen till rattklädseln som jag utlovat tidigare.... :roll:
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Wohoo!! Hittar du nån slaktbit bjuder jag på lunch i vårsolen! Minst! :-)

// christoffer (at) edlingphoto.com
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Tjena

Har lite "slaktavfall" i bakluckan med mig hem efter en sväng till landet. Så får du se om du kan knåpa ihop det med det. Tog från ryggstödet så att de skulle vara så långa som möjligt. Sen är det egentligen sytt i ett stycke så det borde gå att göra något med. Kom och hämta när du vill. Finns på Ö-malm. 070-566 36 65

C

Tyvärr ingen mall till ratten funnen än.....
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Martin M.
Posts: 390
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Tips på firma: http://www.s-kladsel.com/

Har ingen egen erfarenhet dock.
Post Reply