Reproplåt eller original? Någon som handlat repro på ebay?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Reproplåt eller original? Någon som handlat repro på ebay?

Post by jsoderbe »

Hej!

Förra 911:an jag renoverade fick bara porsche originaldelar ditsvetsat. Hur ligger priserna nu? Repro är väldigt billigt mot hur jag minns porschepriserna, men då var man fattig student och hade andra referensramar kanske.

Ebay, tex kostar dörrlåsplåt 42 Euro på www.mh911teile.de eller en golvhalva för 173 Euro. Det låter riktigt billigt tycker jag, och de har 15600 fedback med snitt på 99,8 % positiva, vilket måste betyda något. Någon som provat? Det vore intressant att få lite åsikter både från er som svetsat dit originalplåt och ni som kört repro.

Plåtpriserna börjar bli lite viktiga för mig, då jag precis köpte min tredje early 911 på två månader. En riktigt, riktigt sorglig Coupé som nog är det värsta jag någonsin sett i bilväg. Rostig och icke komplett, med en mycket snygg :roll: skyport monterad.

Vad min fru tycker? Idiotförklarad är bara förnamnet.... :D


Mvh Johan
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag "vågar" beställa en frontplåt därifrån. Som firma är de vettiga och plåten ser ok ut.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Låter bra, tackar för tips. Jag ska också beställa lite delar till fronten, och då är det bra att veta att de funkar. Där frami syns inte dålig passform lika mycket, då är det värre med dörrlåsplåtar och dörrskinn.

Lustigt att de inte tillverkar repro av S-kofångaren, med tanke på vad den kostar både beggad och ny. Kanske skulle tipsa dem?

Mvh Johan
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Re: Reproplåt eller original? Någon som handlat repro på eba

Post by Eric »

jsoderbe wrote: Plåtpriserna börjar bli lite viktiga för mig, då jag precis köpte min tredje early 911 på två månader. En riktigt, riktigt sorglig Coupé som nog är det värsta jag någonsin sett i bilväg. Rostig och icke komplett, med en mycket snygg :roll: skyport monterad.
Tre 911 , lägg gärna upp bilder :D
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Martin M.
Posts: 390
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Jag har beställt värmeslangar från mh911teile.de, se länken

http://cgi.ebay.de/Porsche-911-Heizungs ... 240%3A1318

Klockrent, dock ville dom ha EUR 10 frakten när andra tar hälften.
Ulrik
Posts: 84
Joined: Tue Mar 18, 2008 9:53 am
Location: Stockholm

Post by Ulrik »

Den reproplåt som säljs i Europa är tillverkad av JP Group, DANSK.

Har använt de flesta delar i deras plåtsortiment till 911:or.
Mycke fungerar ganska bra, men inte allt.

Många av plåtdelarna till 911 (dock inte alla) är helt identiska mellan olika årsmodeller, och det är en fördel.

Man måste dock vara medveten om att många delar är gjorda för senare årsmodeller än våra gamla bilar, vilket kan kräva mer eller mindre mängd bearbetning för att passa bra. (Detsamma gäller fö även många plåtdelar man köper från Porsche).

Vissa delar från JP har helt fel mått, vilket medför att de t ex måste snittas upp och breddas 3-4 mm för att passa.


Betr dörrskinnen så kräver de ganska mycket bearbetning för att bli bra.
Här måste man vara god vän med hammaren och falstången.

Då dessutom den till viss del förbockade falsen inte är helt korrekt så är det ett rent helsike att passa in plåten så att man får rätt spalt mot bakskärm, sparklåda och framskärm. Det går ju inte att stänga dörren förrän falsen är bockad!
Inget jobb för den som är otålig och tror att det är gjort på en kvart om det ska bli bra!

Efter att ha bytt några dörrskinn kan jag bara konstatera att jag numera försöker leta rätt på en frisk dörr i stället.

Betr frontplåt: Passa in mot skärmar och huv innan ni svetsar fast plåten. Glöm ej hellar att kryssmäta på alla ställen ni kan hitta på. Har ännu ej hittat någon 911 som är helt rak i fronten. Men det går ganska lätt att ordna med bl a några spännband innan ni svetsar fast frontplåten. Det går att spänna och justera mycket mer än man först tror.

Ulrik
Post Reply