Bumperguards
- tomas 911 67
- Posts: 299
- Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
- Location: Lidingö
Bumperguards
Horn eller inte till 911s 67targa soft window.Saknar bokstäverna var hittar man dom eller någon som vill sälja.Har nog fel kofångare också,Den jag har är en sådan med en liten läpp längst ner(typ s modell) om den är fel. (säljes)Bilen byggdes redan 66. Får liksom inte någon klämm på detta.Bilen byggdes om på 80talet till nyare. Har försökt fixa tillbaka,men hur f#n såg dom ut. bil no:500 006 om det kan vara till hjälp.Tänkte fota någon dag för bilder o lägga upp. Kanske komma o känna o klämma efter NyÅr.Motorn är en 901/01 med weber 65a?ska det vara så eller.Blir liksom inte klok på detta.Kom till swe 1970 och det står i pappren 130hp?Hjälp.
Tjena!
För det första så köp dessa två böcker; Original Porsche 911 (Där det finns några bilder och info om soft targa!) och 911 &912 Porsche, A restorers guide to authenticity.
Enl. första boken så står följande på 1967 med chassinr; 500001-500718 =
911 Targa (O-programme)
Engine nr; 911191-912050
Engine; 901/05 Gearbox; 902/01
Motor som du nämner 901/01 finns angivet pårsmodell 1964-1966, så kolla ditt motornummer.
Enligt den andra boken.
Weberförgasare 40 verkar stämma samt 130 hp.
För det första så köp dessa två böcker; Original Porsche 911 (Där det finns några bilder och info om soft targa!) och 911 &912 Porsche, A restorers guide to authenticity.
Enl. första boken så står följande på 1967 med chassinr; 500001-500718 =
911 Targa (O-programme)
Engine nr; 911191-912050
Engine; 901/05 Gearbox; 902/01
Motor som du nämner 901/01 finns angivet pårsmodell 1964-1966, så kolla ditt motornummer.
Enligt den andra boken.
Weberförgasare 40 verkar stämma samt 130 hp.
Jag brukar beställa på www.bokus.com eller www.adlibris.se , de har massor med porsche böcker och billig frakt.
S-spoiler är "fel", komm först till 2.4 motorn -72 men tror nog att även alla pre -72 ägare ville ta del av de aerodynamiska fördelar denna spoiler gav och de eftermonterade dessa i STOR skala!
Targan började först levereras vâren -67, du borde ha en -67á (även om den säkert är tillverkad hösten -66) den premiär visades pâ IAA i Frankfurt redan -65. Har du en som är registrerad/levererad redan innan vâren -67 sâ kan det vara värt att kolla upp vad som ligger bakom detta (antagligen sitter du med visningsbilen frân mässan utan att veta om det , lite som killen som köpte Elvis HD pâ ett gargesale för 150 $ utan att veta det).
weber är korrekt frân februari -66.
Kromade horns vara eller inte vara har jag försökt lista ut, helt utan framgâng..... Det verkar finnas bâde och pà alla ârsmodeller, jag har hittat bilar som helt klart är helt orginal med och utan (dock har jag främst letat foton pâ -71 S, osäker pâ vad som gäller i övrigt, vore kul om nânn vet, spontant verkar tidigare bilar ha mer horn).
Utan att kasta grus i coupéägarnas garage sâ "mâste" säkerhetscabrioletten vara den bästa klassiska porsche modellen! Och softwindow är ju grädden pâ moset!
Targan började först levereras vâren -67, du borde ha en -67á (även om den säkert är tillverkad hösten -66) den premiär visades pâ IAA i Frankfurt redan -65. Har du en som är registrerad/levererad redan innan vâren -67 sâ kan det vara värt att kolla upp vad som ligger bakom detta (antagligen sitter du med visningsbilen frân mässan utan att veta om det , lite som killen som köpte Elvis HD pâ ett gargesale för 150 $ utan att veta det).
weber är korrekt frân februari -66.
Kromade horns vara eller inte vara har jag försökt lista ut, helt utan framgâng..... Det verkar finnas bâde och pà alla ârsmodeller, jag har hittat bilar som helt klart är helt orginal med och utan (dock har jag främst letat foton pâ -71 S, osäker pâ vad som gäller i övrigt, vore kul om nânn vet, spontant verkar tidigare bilar ha mer horn).
Utan att kasta grus i coupéägarnas garage sâ "mâste" säkerhetscabrioletten vara den bästa klassiska porsche modellen! Och softwindow är ju grädden pâ moset!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Ger mig här ut på djupt vatten. Jag tror att det satt horn på USA bilar bland andra, jag tror dock inte en svensk-såld skall ha. Är dock inte bensäker på detta. Horn tror jag är en "säkerhetsdetalj" för amerikaner, som inte kan köra bil.....
Pär
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Karl-OVe, 71 kan ha varit en lite speciell årgång. Jag har hört att sportstolar var standard på S då. Övriga årgångar har det varit option. Det samma kanske gäller horn.
Om de varit standard hade vi ramlat på fler under våra år. Jag har bara haft 2 sådana medan har haft 6 par av de bakre.
Snyggt har jag svårt att se att det är.
Pär
Om de varit standard hade vi ramlat på fler under våra år. Jag har bara haft 2 sådana medan har haft 6 par av de bakre.
Snyggt har jag svårt att se att det är.
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
- tomas 911 67
- Posts: 299
- Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
- Location: Lidingö
901/01 441 står det på sidan om fläkten o på blocket 900 541 med weber kan det vara så från fabriken bara för att fåihop något,eller har någon försökt snickraihop en s motor. men i papperna vid import står det 130hp. Före 70 bör nog detta lilla triviala byt gjorts,inte alls jobbigt kan bara inte sova.Det maler i huvudet. Ska det vara så?Ska det inte vara så?ja nej ja nej ja nej är det en s är det inte en s.Säg nu att bilen stog på denna mässa när det nu va 65 eller 66 kan dom ha gjort någo sådant,bilen är ju dock allt nr 6. På plåten står det 66 som byggår.Känns som man är en kandidat till årets PUCKO eller vad det nu va.Vågar knappt visa bilen.
901/01 är std motorn som kom först. 130 hk
901/02 är S motorn 2.0 liter, manuell låda
901/08 är S motorn 2.0 liter med Sportomaticlådan
Dessutom finns det motorer som ibland benämns 2000, 2000T, 2000S och 2000R. Dett är lite speciellt så det gäller att se upp. 2000R är inte det som oftast kallas R motorn!
2000 R heter 901/30 det är en 150 hästare på 2.0 liter! Weber 46or, S kolvar, kammar standarlock från 130 hästaren. Specialkoppling.
R motorn heter 901/22 dubbeltändning, finns en snarlik 901/20 10 häst mindre. Allt är annorlunda i dessa mindre kylfläkt till det som inte syns...
Finns även en 901/26 från 914. 180 häst. Egentligen en S motor med topplock från 110 hästaren som hette T.
Din motor är byggd på ett block som ursprungligen varit avsett för en std motor på 130 häst. Vilka bitar som sitter i vet man aldrig utan att demontera motorn.
Bygga om är nog inte att tänka på för de flesta som vet vad beg prylar kostar.
För att bygga om en 130 hästare till S utförande behövs bla
Vevaxel
Kolvar
Cylindrar
oljepump
kammar
ventilfjädrar
topplock (allra helst skall de komma från 110hkr 911T, stora tallrikar och trånga kanaler)
Förgasare (sena S har ett extra rör för bränsleanrikning)
Fördelare
Vevstakar(samma avstånd mellan hålen men annat material, trimmade motorer har ju oftast någon mm längre mellan hålen)
Kylkåpan är röd men det är väl inte så viktigt för prestandans skull
901/03 från 911T har 110 häst.
901/10 heter 170 hästaren från 1969 med mek sprut. Har för övrigt väldigt stora ventiler!
Detta blev inte så strukturerat...men det finns 911S från -67 / 68 som faktiskt kan ha 160 häst, 168 häst eller 175 häst. Det gick att beställa lite mer pulver för de som hade råd.
Med grejor från firma Mitter så fanns det trimmnngssats på 190 hk med enkeltändning.
Begagnade block med stämpeln 901/02 brukar kosta uppåt 10000 sek på skrotarna ute i europa. Det byggdes ju inte så många, de flesta är borta. Av -68 kupe byggdes det 1267 st. Resten får jag slå upp.
Nog bäst jag ger mig innan nån sommnar
901/02 är S motorn 2.0 liter, manuell låda
901/08 är S motorn 2.0 liter med Sportomaticlådan
Dessutom finns det motorer som ibland benämns 2000, 2000T, 2000S och 2000R. Dett är lite speciellt så det gäller att se upp. 2000R är inte det som oftast kallas R motorn!
2000 R heter 901/30 det är en 150 hästare på 2.0 liter! Weber 46or, S kolvar, kammar standarlock från 130 hästaren. Specialkoppling.
R motorn heter 901/22 dubbeltändning, finns en snarlik 901/20 10 häst mindre. Allt är annorlunda i dessa mindre kylfläkt till det som inte syns...
Finns även en 901/26 från 914. 180 häst. Egentligen en S motor med topplock från 110 hästaren som hette T.
Din motor är byggd på ett block som ursprungligen varit avsett för en std motor på 130 häst. Vilka bitar som sitter i vet man aldrig utan att demontera motorn.
Bygga om är nog inte att tänka på för de flesta som vet vad beg prylar kostar.
För att bygga om en 130 hästare till S utförande behövs bla
Vevaxel
Kolvar
Cylindrar
oljepump
kammar
ventilfjädrar
topplock (allra helst skall de komma från 110hkr 911T, stora tallrikar och trånga kanaler)
Förgasare (sena S har ett extra rör för bränsleanrikning)
Fördelare
Vevstakar(samma avstånd mellan hålen men annat material, trimmade motorer har ju oftast någon mm längre mellan hålen)
Kylkåpan är röd men det är väl inte så viktigt för prestandans skull
901/03 från 911T har 110 häst.
901/10 heter 170 hästaren från 1969 med mek sprut. Har för övrigt väldigt stora ventiler!
Detta blev inte så strukturerat...men det finns 911S från -67 / 68 som faktiskt kan ha 160 häst, 168 häst eller 175 häst. Det gick att beställa lite mer pulver för de som hade råd.
Med grejor från firma Mitter så fanns det trimmnngssats på 190 hk med enkeltändning.
Begagnade block med stämpeln 901/02 brukar kosta uppåt 10000 sek på skrotarna ute i europa. Det byggdes ju inte så många, de flesta är borta. Av -68 kupe byggdes det 1267 st. Resten får jag slå upp.
Nog bäst jag ger mig innan nån sommnar
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact: