Page 2 of 2

Posted: Tue Feb 17, 2009 12:10 am
by Johannes
Gäspande caliprar gäller även för aluminium. Det känns som om det är luft i systemet. Funkar men med taskig pedalkänsla.

//Johannes

Posted: Wed Feb 18, 2009 9:28 pm
by Lasse
Hej,

Jag har också alltid ansett att "flexande" ok är en skröna. Skall faktiskt mäta nästa gång det blir tillfälle. Det finns nog annat i bromssystemet som flexar innan aluminiumet gör det.

Lasse

Posted: Thu Feb 19, 2009 12:14 am
by Johannes
Utmattade slangar och kolvar som inte går lika lätt i respektive ok ger ju också som bekant taskig känsla. Kostnaden för bromsslangar är försummbar i sammanhanget.

Kolvar som går olika lätt i oket ger en svampig känsla av lätt förklarliga skäl. Men det är ju inte svårt att fixa i de flesta fall, billigt är det också.

Men utmattade ok kan man inte göra något åt.


För bromsar från carrera 3.2 -84 och frammåt finns det en sak att tänka på vid en eventuell modifiering. Regulatorn för bakaxeln har en funktion för att undvika överbromsning. Vid tryck över 33 bar så förändras balansen mellan fram och bakaxeln. Därefter blir trycket bak 46 procent av trycket till framaxeln.

3.2 oken har 42 mm kolvar och föregångaren har 38 mm. Således ökar kraften med 22 procent. Mest som en hint om hur det kan vara ide att mata kolvdiametrar.

//Johannes

Posted: Thu Feb 19, 2009 10:54 pm
by Michael
Jag har för mig att någon nytillverkar 3.3 Turbo/917 bromsar.
Eller är detta någon (önske)dröm jag haft?
Ni som har koll.... hur ligger det till.... hur kommer man billigast
unden för att hitta det "rätta" bromsstuket.

Posted: Thu Feb 19, 2009 11:12 pm
by Parced911
Det finns nyproducerade "replikor" av 917-bromsar. De har lite andra kylflänsar än de som kom till 3.3 Turbo.

"Billigast lösning är nog som skrivits, boxster. Jag tror att 3.3 har stannat lite i prisutvecklingen då de inte är tillåtna i historisk racing på 73 RSR.

Bästa/snyggaste lösning för fuchs och smal bil är att göra som Kar-Ove och jag gjort. Skivor och nav ca. 10', 4 st OK ca 10'. Nya kostar oken ca 6' stycket. De bakre oken måste bearbetas för passa.

Pär C

Posted: Thu Feb 19, 2009 11:23 pm
by MagnusW
2 boxster ok köper man väl nya med adapter ganska billigt har jag för mig.

Någon som vet vem som säljer det och vad det kostar.

Per, har du och Karl-ove "riktiga" 917 bromsar, eller vad menar du?

Posted: Fri Feb 20, 2009 10:02 am
by Parced911
Det finns 4, minst, olika OK som ibland kallas 917. De första två är de som satt på 917 och 2.8 RSR. Det finns också en variant av dessa som kallas "Langstrecke" och som har lite större kylflänsar. De bromsar som kom på 3.3 Turbon var i princip serieanpassade 917 "kurtstrecke" (?) bromsar. De första var svarteloxerade och gjordes av Porsche, senare blev de svartmålade och märktes Brembo. Porsche hade också olika lösningar på bromskivor. 77 till 80 hade man lösa skivor, utan centrum, med en "hållare" som skrivas fast i navet. Senare skivor har även en centrumdel. De tidigare medger att man anpassar centrumet axiellt, dvs flyttar bromsskivan i förhållande till fälgen. Porsche 917 hade lösningen med lösa skivor varför man ibland, lite slarvigt, hänvisar till denna version som "917-bromsar". Turboskivor till 81 och senare är MYCKET billigare men är svåra/omöjliga att använda på smal bil med Fuchs.

Pär C

Posted: Fri Feb 20, 2009 12:29 pm
by Rickard M
Zuffenhaus Racing & Fabrication gör sånt:

http://www.eurowerks.us/rsrBrakes.html

Posted: Fri Feb 20, 2009 1:41 pm
by MagnusW
930 bromsar är inte riktig realiatiskt, inte för de pengar det kostar, såvida man inte är riktigt orginal nördig.

Köper man begagnade ok kostar en komplett uppsättning packningar över 2600 kr. En kolv fram kostar 340kr en bak 296kr.

En komplett konvertering hamnar nog tyvärr närmare 30 än 20.000 kr.

Posted: Fri Feb 20, 2009 1:48 pm
by Parced911
...inte måste man räkna rätt när man räknar på sin hobby, eller....

:D

PC

Posted: Fri Feb 20, 2009 1:58 pm
by MagnusW
Nä, jag har slutat räkna för länge sen... ;)

Fast Carrera skivor och ok tillsammans med ordentlig kylning räcker långt, eller så kör jag bara för sakta... :(

Posted: Sat Feb 21, 2009 5:10 pm
by karl-ove
En lite udda variant är framok från Volvo 245 av senare års mod, 4-kolvsok som passar på bilar med 89mm C/C. Skivor carrera 3,2.
Det man behöver ordna med dessa ok är att man behöver grendela före oket, det är dubbla uttag på dessa, ett för varje kolvpar. (tvåkretssystem)
Tror dom har 38 mm kolvar.

Karl-ove

Posted: Sat Feb 21, 2009 10:07 pm
by Calle
Karl-Ove, den varianten med Volvo-ok låter ju spännande! Har du provat den själv? Är det bolt on, förutom t-kors för rören?

/Calle

Posted: Sat Feb 21, 2009 11:58 pm
by MagnusW

Posted: Sun Feb 22, 2009 9:03 am
by karl-ove
karl-ove wrote:En lite udda variant är framok från Volvo 245 av senare års mod, 4-kolvsok som passar på bilar med 89mm C/C. Skivor carrera 3,2.
Det man behöver ordna med dessa ok är att man behöver grendela före oket, det är dubbla uttag på dessa, ett för varje kolvpar. (tvåkretssystem)
Tror dom har 38 mm kolvar.

Karl-ove
Måste nog lägga in en blänkare om jag tror det blev lite fel ang vilket c/c volvo oken har, blir mer o mer säker på att det är 76mm, Ska försöka kolla på nån lämplig bil

förutom grendelningen är det bolt on.

Karl-ove

Posted: Sun Feb 22, 2009 10:06 am
by karl-ove
MagnusW wrote:Är det sånna här ok?
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=15921728
Det är nog såna, gå in på tex mecas el mekonomens hemsida och kolla där,tror det finns bilder på dom.

Karl-ove

Posted: Thu Nov 12, 2009 4:04 pm
by tigerman67
Måste lyfta denna tråden efter att ha spanat in Zuffenhaus bromskit.
Bolt on. Dollarn billig. Måste ha.... 8)

http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ipers.html

www.zuffenhaus.us
Kolla även in deras rattar! (hmm, det blev tvetydigt...)

MVH Jonas

Posted: Thu Nov 12, 2009 4:16 pm
by MagnusW
Fast $4500 är pengar det också, även i dagens dollarkurs!
Det inkluderar nog inte skivor heller.
Men fina är de!!!

Posted: Thu Nov 12, 2009 4:23 pm
by Dizzycap
på tal om koola bromsar. Jag älskar den här bilden:

http://4.bp.blogspot.com/_IigwWy-MYEU/S ... 393995.jpg

innan man ser ett standardok brevid fattar man inte att en 935 hade bromsok stora som..ehmm..sockerkaksformar. :roll:

Posted: Sat Oct 11, 2014 12:03 am
by gtBen
Dizzycap wrote:på tal om koola bromsar. Jag älskar den här bilden:

http://4.bp.blogspot.com/_IigwWy-MYEU/S ... 393995.jpg

innan man ser ett standardok brevid fattar man inte att en 935 hade bromsok stora som..ehmm..sockerkaksformar. :roll:
Riktigt cool med manliga bromsar 8)
Här är en annan jämförelse Big Red versus 935
http://www.porsche.nu/albums/viewpic.htm?ID=11080

Bengt

Posted: Sat Oct 11, 2014 12:19 am
by gtBen
Jag läste om att det fanns några Brembo-ok i aluminium för nån Alfa Romeo som var bolt-on på LWB fjäderben med det lilla CC-måttet 3tum (~76mm).
PMB säljer när de kommer över några att renovera - http://www.pmbperformance.com/catalog/i ... 862358.htm
Did I say "Bolt on upgrade!"?
Jag hittar inget negativt med dessa ok förutom att de inte är original Porsche.
2kg lättare per ok med samma kolvdiameter, samma offset, inlopp och luftning på rätt ställe, lite större sveparea än på beläggen till mina M-ok, "cup-design" på kolvarna, bromsköldarna behöver inte ens ändras.

Så jag klurade ut att det är ok till de AlfaRomeo 75 som hade Brembo-ok (inte de med ATE-ok).
Via bildelsbasen hittade jag ett par på en skrot nära mig, som nu väntar på renovering. De kanske inte passar sig på min originalbil, så nu har jag en anledning till att bygga nåt busigare :mrgreen:

Image

Bengt

Posted: Sat Oct 11, 2014 2:29 pm
by HenrikL
Lär bli en rush på skrotar efter Alfa ok. :) Vad väger ett original-ok?

Posted: Wed Oct 29, 2014 12:15 pm
by pcs12234
Hämtar två Alfa 75 ok i behov av renovering på fredag. :D
Kommer sitta på min 914 som ändå kommer bli en bastard av lite olika delar.