Bromsar

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Bromsar

Post by henkesid »

Hej,

här kommer en fråga om bromsar igen..

Jag har fått hugg på en uppsättning bromsar till en -74:a.
Det är nyrenoverade ok av järn och skivor runt om plus bogeframben.

Modellerna från 74 och framåt har jag ingen koll på alls, men jag vet att det inte är en carrera eller S iallafall. enligt säljaren är det den 'vanliga modellen'..

Nu undrar jag om allt detta passar på min -69t och om mina gröna bilsteindämpare funkar i benen.
Jag tror att jag får ett bra pris, men vad kan ett bra pris vara..?

Det kanske är dumt att inte uppgradera till ännu bättre när jag ändå håller på..? :roll:


mange takk
//
Henrik S.
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Många frågor. Insatser från Bilstein och Boge är olika om inte Bilsteininsatser beställts för Boge-ben.

Om du vill ha lite vassare bromsar så finns det olika spår beroende på vad man vill ha avseende bromskrft och utseende. Om jag hade din bil skulle jag titta i plånboken och därefter välja 3.2 Carrera eller gamla S-bromsar. S-bromsar är snyggare och mer "rätt" tidsmässigt men Carrera ger bättre bromskraft, större skivor och stadigare OK. De borde också vara billigare, S-ok kostar 5000:-. Du behöver också andra framben, du skall ha 90 mm cc mellan fästöronen. Om du ger dig på detta bör du också fundera över broms bak. 74:ans bromsar blir inte nog billiga ;-)

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Tackar för tipset. det var ungefär samma som jag fått på annat håll också,
det blir 3,2 ok och nya ben osv.

ska man uppgradera så är det ju bäst att göra det ordentligt utan halvmesyrer, annars begränsar man sig ju igen, men det är ju givetvis avhängigt plånbokens innehåll...

//
henke
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Nu har jag fått tag i en hel framvagn till en 3,2 Carrera.
A-armar, fjäderben, skivor, ok styrstag och allt...
verkar vara helt ok skick, vet inte vad det är för dämpare i benen.

Levereras på pall hem till mig för 7400:- spänn.
Rent spontant tycker jag det verkar vara en bra deal, klart jag får fixa och dona lite, inga nya grejer direkt, men frågan är:

Är jag helt mumsmums i skallen eller ganska rätt ute..?


Innerst inne vet jag ju det egentliga svaret på den frågan,,
behöver bara lite support här... ;)
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag är också svårt sugen på att få mer bromspower, har kollat lite på den här sidan men jag fattar inte riktigt alla teknikaliteter.

http://www.vehiclecraft.com/Brakes/vciweb0.htm

Pär, eller ni andra, vad skulle ni säga är den enklaste och bästa och prisvärdaste uppgraderingen för att få mer bromskraft. Jag är berädd att offra orginallook för funktion (i det här avsendet).

Tack på förhand!

/jonas
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Det vanligaste sättet att fixa mer broms är väl numera boxsterok och carreraskivor. Ger helt ok bromseffekt på en gammal lätt bil.

Jag körde med Pagid orange i min S, det bettade riktigt fint det också, fast det var ju förstås med S-bromsar.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag tror på Jonas linje, även om det finns mer än en sort Boxster bromsar :-).

Själv har jag valt den håriga och lite mer tidsenliga vägen med Turbo 3.3 fram och bak. Det är lite mikligt att få till spårvidden så man kan få in 7x15 fuchs fram. Karl-Ove och jag har slagit våra huvuden ihop och skapat en lösning med de lösa skivorna som användes 77-80. Man får skapa egna "hållare" till skivorna som flyttar in skivan en bid mot fjäderbenet. Karl-Ove har fått ihop sitt men jag skall montera nu i vår.

En sniklösning på broms är annars SC-ok. De har samma sveparea som S-OK och de är "tyvärr" lite mer stabila. Friska skivor och bra belägg borde räcka en bit. Denna lösning var mycket vanlig i England i deras standard serier. Nackdelen är att du måste byta framben då fästöron har cc 90mm.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Trubooken är ju hyfsat tidstypiska men de är ju inte den modernaste konstruktionen. Rätt små belägg dessutom. Vet heller inte hur pass lätt det är att hitta sådana till lätt pris numera?

Kan ju göra lite smygreklam och nämna att jag håller på att byta bromsgrejor och därför kommer att få över ett set fram+bakok och skivor från 964 C2. Jag lägger väl ut det här och på PCS så småningom.

Hur man får det att passa på en gammal 911 har jag ingen aning om men den händige fixar säkert det... ;)

MVH
Jonas Thiger
997 turbo -09
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Vi får inte glömma att att carrera 3,2 ok och skivor också är en rätt enkel och billig uppgradering, då gäller samma som för sc, 90 mm c/c på frambenen. Har man det är det sas bolt on
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

karl-ove wrote:Vi får inte glömma att att carrera 3,2 ok och skivor också är en rätt enkel och billig uppgradering, då gäller samma som för sc, 90 mm c/c på frambenen. Har man det är det sas bolt on
Såg att Pär skrit detta förut :oops: :oops:
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Okej tack för hjälpen, boxsterok och carreraskivor låter ju begripligt. Vem tycker ni man ringer i stockholmstrakten för att få pris på grejerna och jobbet. Några tips?

/jonas
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Som jag förstått det behöver man sk. floating discs, som gör att bromspaketet hamnar närmre naven än fälgen om man uppgraderar till något större än 3.3 turbons bromsar. JAg har sett att det finns nåt slags adaptrar på en del engelska siter. Med 7:or fram borde det väl funka bra.

Att jag funderar på att byta hela skiten beror på att min bil är en 69t. Jag ska åka till mitt garage imorgon och krypa och mäta lite så får jag svart på vitt på vad som egentligen döljer sig bakom fälgarna..
Det skulle ju kännas fräscht att plötsligt ha en framvagn från 86 Carrera.

Skulle man få in boxterok där så vore ju saken biff ;)
Varför kan man inte montera på typ 944 turbons skivor och ok..?
borde inte det passa?

Kom på att man måste kolla upp det där med bromscylinder också.
Större bromsar-mer olja att flytta på-Större cylinder.


Trevlig helg gott folk
//
hank
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Turbo 3.3 är det största man kan ha tillsammans med 15" fuchs. Flytande skivor är som sagt en förutsättning på en smal bil. Byter man till ex vis Cup 1 får man massor med plats, Big Red och annat funkar då. Då tar man 965 skivor och trär över navet, enkelt och smidigt.

När det gäller 944 T så tror jag Karl-Ove hade en sådan lösning innan han gick över till 3.3. Hans bil med 3.6 krävde bättre värmeavledning i skivorna.

Han vet också part nummer på den merca huvudbromscylinder man bör byta till.

Många möjligheter! Tidigare förslag med Boxster-OK är nog smartast.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Hej Pär, när du säger "finns mer än en sort Boxster bromsar" har du tips på vilken av dom olika man skall be om när man försöker få någon att räkna på och gör uppgraderingen? Vet du om det är att vissa av boxer bromsar inte passar, eller är det "bara" är att några är lite, lite bättre - men mycket, mycket dyrare? Super tack för alla tips!

/jonas
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Det är de vanliga 986 oken man använder, inte de från boxster S.
Stigs garage säljer paket med adapters, bara att bulta på.

MVH
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

tigerman67 wrote:Det är de vanliga 986 oken man använder, inte de från boxster S.
Stigs garage säljer paket med adapters, bara att bulta på.

MVH
Man behöver väl också Carrera bakoken (större kolvar) för att få rätt bromsbalans med boxteroken? Det är vad jag läst i alla fall, kanske funkar utan.

Det ultimata jag såg häromdagen var Carbon 12 bromsar. 6 kolvsok fram på 300mm flytande skivar och 4 kolvs ok bak på carrera skivor. Allt får rum under 15" hjul, endast ~25 papp utan klossar... Billigt :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

finns ju bromsar som det står early911 på också 8) det kanske går att få .se mot tillägg, hehe
http://www.early911.co.uk/html/calipers.html
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Om ni skulle vilja ha kvar originalstuket så är nog detta inte helt fel.

http://www.blocket.se/vi/20248195.htm?ca=11_s

6k för en komplett sats S-bromsar både fram och bak bör ett bra pris efter vad jag har hört, om de finns kvar.
Obs. jag vet inte vilket år gränsen går för de olika CC måtten så risken finns väl att fjäderbenen måste bytas eller adapter som ni ändå var inne på.

Mvh

Christer
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Tog en bild på hela bromspaketet fram. Ser ju fräscht ut, ska nog köra på detta ett tag och byta om det känns helt kass...

Image

Image

På oket står det ATS 40 G, c/c mellan hålen är 76mm. Antar att det är orginal oken och skivorna då. skivorna verkar förresten vara helt nya, stålomspunna slangar var det också...

//
henke
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Pär,

De har samma sveparea som S-OK och de är "tyvärr" lite mer stabila.

Här hänger jag inte med...

//Johannes
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Johannes, om jag har lärt mig rätt så har 911S 2.7 och SC samma storlek på beläggen som de gamla S-aluoken. Beläggets anligningsyta mot skivan kallas sveparea. Detta ger att de senare ståloken har samma teoretiska bromseffekt som S-oken.

Tyvärr därför S´ns OK är snyggare men ståloken flexar mindre och därmed ger bättre bromskraft.

När vi ändå är inne på S-ok så fanns det olika modeller av dessa. Det finns en liten skillnad i utformning mellan 72 och 73. De senare är lite stadigare, det är mer material runt kammaren. Man kan se det genom att de är lite rundare. Jag tror att det dock var samma typ mellan 69 och 72. Dessa ok sägs komma från Porsches tävlingsvagn 908.

Något som jag glömt att skriva är att S/S/SC-oken kräver ventilerade skivor.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Parced911 wrote:
Tyvärr därför S´ns OK är snyggare men ståloken flexar mindre och därmed ger bättre bromskraft.

Pär C
Så du menar att S-oken flexar?
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag har själv inte upplevt detta som ett problem. När man racade mycket med gamla RS och S i England var det vanligt att man bytte till SC-ok med hänvisning till flex. 73 oken borde vara lite stadigare.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

tyvärr lite mer stabila...en caliper blir aldrig styv nog! med tiden mattas alla bromsok och det blir taskig pedalkänsla.

Det är skivans diameter som är det intressanta och kolvens diameter i calipern. Teves (ATE) eller kanske skall man skriva Conti teves nu för tiden har gott om system, de brukar benämnas efter dimetern på kolven. Det man verkligen får betala för i ett bromssystem är teknologin och utformningen av radieövergången mellan själva skivan och navdelen. Den skall klara av att hantera värmen så att tallriken inte slår sig.

Utformningen av huvudcylindern är för att få rimliga pedalkrafter - med eller utan servoassistans. Dessutom skall man ha en bra ansättning av bromsen, ofta kallat grip in. Det handlar om mycket, stabilitet, säkerhetskänsla, funktion på "split my" dvs när ena hjulparet går på annan friktion än det andra. Exemplevis på våren med osopade gator. Det finns fler parametrar.

Beläggstorlek har man mest nytta av på bana. Så länge man kan låsa hjulen finns ju bromseffekten där...


Personligen anser jag standardsytemet på 3.2 orna vara tämligen väl balanserat med originalbelägg. Om man dribblar med belägg så kan resultatet bli i stort sett vad som helst, i synnerhet om det kommer från olika tillverkare...den sparsamme kan montera belägg köpta på biltema från en tidig mercedes 123. Porsche beläggen är tunnare eftersom skivan är tjockare och måtten är helt lika på stålet. I övrigt skall vi inte slösta tid på jämförelse.

Beläggen skall vara aggresiva för att hålla skivan ren, det har blivit extra viktigt sedan asbesten försvann.


För den där verkligt fina känslan i pedalen och möjlighet att dosera så måsta samtliga kolvar gå väldigt lätt i oken och de skall gå lika lätt. Annars blir det svampigt.


För att hålla tråden så är nog boxsterok det man skall satsa på om man vill ha större grejor för prisvärda stålar. Dessutom skall man kanske ha en bromsvåg, men den gillar inte supporterklubben på bilprovningen så det gäller att den sitter på rätt ställe... åtminstonde om kranen sitter kvar.

Det gäller att inte få en bil som är överbromsad bak.

Renoverade utbytesok brukar vara utslitna, uppmålade ok som inte är kluvna och renoverade som de skall. Fast om styvheten gått förlorad(calipern gäspar)vet man inte förrän de är monterade - och det är ganska vanligt.

//Johannes
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Dåligt/felaktigt renoverade ok förstår jag, flexande aluminium förstår jag inte alls.
För aluminium som jag har flexat manuellt - den spricker och går av väldigt kvickt redan efter första flexet.
Post Reply