Vilken dimension på dessa Fuchs-fälgar?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Vilken dimension på dessa Fuchs-fälgar?

Post by tomlin »

Hej alla,

undrar vilken dimension ni tror att det är på fälgarna på denna bil? Är det 15x7 runt om som jag gissar? Tycker hjulens bredd och utfyllnad i skärmarna på denna sänkta -73:a är klockrent. Inbillar mig att man ser detta stuk oftast på amerikanska early 911-sajter och forum.

http://www.pelicanparts.com/swapmeet_pi ... ge-288.htm
http://www.pelicanparts.com/swapmeet_pi ... ge-367.htm
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det är 7x15. På bilden är det svårt att se om de äkta men jag har för mig att de är det. Bilen har ägts av en svensk i LA, Lars Wikblad. Jag tror han har den kvar.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Tackar Pär, då var det som jag misstänkte med dimensionerna. Du har koll på dessa vagnar.

Vad får man betala (i Sverige) för en uppsättning 7x15 Fuchs-fälgar i bra skick? Hur ser "prisstegen" ut för Fuchs, vilka dimensioner är "svåra" och dyra, och vilka är lättare att hitta?
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Ny ger jag mig ut på djupt vatten och kommer få stryk....

Som vanligt är det tillfälligheter som styr när det gäller gamla saker. Skick är en sak och utförande är en annan. Nedan är inte vad de ÄR värda, det bestäms av den som säljer och köper. Detta är bara ett försök till "riktpris". Kom gärna med invändningar!

Priser är vad jag skulle se som OK pris för FINA om JAG jagade.
Lättast: Sena 6x15: 2000:-/st
Deep dish 6x15: 2500:- - 3000:-/st
14x5,5: 1000:-/st
4,5x15: 3000:-/st
7x15 tidiga med litet centrum och rätt lack: 4000:-/st
7x15 senare med svart centrum: 2500:-/st
8x15 tidiga med litet centrum och rätt lack 4000:-/st
8x15: senare med svart centrum: 2500:-/st
7R, 9x15 och 11:or är galet dyra. Bara att slå till om de dyker upp.
När det gäller 16tum så ser ut ungefär så här:
6x16: 1000:-
7x16: 2000:-
8x16: 2500:-
9x16: 5000:-

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Pär!

Du missade ju 5,5 x 15...

//Johannes
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

LOL, hur kunde jag! Det blir degradering till motortvättning.
68:ans fälgar är ju väldigt udda. Gissar att de hamnar som deep dish och kanske snäppet dyrare.

Jag glömde också 8x16 från 944 turbo cup. De ligger i nivå med 9x16. De är den enda möjligheten att få in 225 bak på en smal bil.

Ursäktandes, Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Tackar så mycket, Pär. Bra sammanställning!
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det finns en del mer att säga om fuchs, de har ju under åren haft lite olika ytbehandlingar och det har under tider varit poppis att högglanspolera fälgar. Porsche själva hade på en jubileumsmodell, av turbon tror jag, med polerade fälgar. Jag vet inte om de hade någon form av eloxering till skydd. Annars är det viktigt, anser jag, att den eloxerade hinnan är intakt. Det går inte att få en riktigt bra yta på ett par blästrade eller polerade fälgar. Så lackade eller blästrade fälgar bör vara billigare, kanske 30% än de där skicktet är intakt. Det finns dock sätt att "rädda" polerade fälgar, man kan skicka dem till England för renovering eller man kan nöta på med Scotch Brite. Det finns en tråd på vår amerikanska syskonsite som utvecklar detta. Det kan bli ganska bra men det kräver arbete.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

5,5 x 15 satt på 68S som standard och kunde köpas som option eller tillbehör till de övriga. 5,5 or fanns för T modellen till -73.

De finns en del snårigheter med de vitlackade för club sportarna i slutet av 80 talet 7/8 x15 6/8 x 16 tror jag...

Även SC/RS har ju vitlackade.

Vitlack och vitlack, kanske fanns det även andra kulörer på lackade fuchs. men vitt är det jag drar mig till minnes.

//Johannes
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Guld satt på 3.0 RS. Jag tror att de gick att beställa till bilar som option. Jag har två 7x16 i guld och det ut att vara fabriksgjort. Har glömt att kolla när de är gjorda. RS-73 fanns ju blå, röda och gröna. Då var hela centrummet målat. Jag har en riktigt skabbig blå -73 RS-fälg som jag skall ha på reserven, patina om man är mycket snäll.

PärC
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Johannes wrote:5,5 x 15 satt på 68S som standard och kunde köpas som option eller tillbehör till de övriga. 5,5 or fanns för T modellen till -73.

//Johannes
Lyfter fram en gammal tråd,

är lite nyfiken på 5,5 x 15, fanns deep dish i denna dim fram till 73 eller var det den sena modellen då?

Min T har 5 st 5,5 X 15 deep dish (901.361.012.04) kan dessa vara orginal till den bilen?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Eric, jag kollade i Restorers Guide och enligt den satt Fuchs i 5,5x15 endast på 911S årsmodell 1968. 1969 blev det 6x15.

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Där ser man, toppen att du kollade!
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

Nedan följer en genomgång av de olika Fuchsfälgarna och deras offset. Skall jag ge mig ut på djupt vatten så skulle jag höja det nämnda prisförslaget på fina 4,5"X15 och 5,5"X15 någon tusing.

6x16, 36.0mm, 91163211300
7x16, 23.3mm, 91136211500
7x16, 23.3mm, 95136211500 (more brake caliper room)
8x16, 10.6mm, 91136211700 (911 offset)
8x16, 23.3mm, 95136211700 (944 offset)
9x16, 15.0mm, 91136211900
4.5x15, 42mm, 90136101201
5.5x15, 42mm, 90136101204
6x15, 36.0mm, 90136101206 (early)
6x15, 36.0mm, 91136102010 (late)
6X15, 36.0mm 91136102090 (black center, new center cap)
7x15, 49.0mm, 90136101205 (rare, 911R)
7x15, 23.3mm, 91136102041
8x15, 10.6mm, 91136102042
9x15, 3.0mm, 91136102003
11x15, -20mm, 91136102005
5.5x14, 41mm 90136101600 (911 -69 comfort group)
5.5x14, 41mm, 91136101610 (??? mellanmodell ???)
5.5x14, 41mm 91136101690 (914-6)

Tidiga Fuchs (901) är till för montering med slang och fanns upp till c:a 1971, sena (911) har säkerhetskant och fungerar bättre med moderna däck.

Flat4's Fuchskopior har ET45.

4-bultade Fuchs för 914 har ET40.
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

En liten fråga; innebär det att 5,5 x 15" är dyrare än 6 x 15" deep?

mvh Johan
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

När jag jagade Fuchs, för 5 år sedan, var deep-dish 6" betydligt billigare än 4,5" och 5,5". Möjligen kan det ha ändrats sedan Flat-4 började göra fina reproduktioner av 4,5" och 5,5" (Engelska MWS har också reproduktioner, men de har fel form och ger ett ganska fult intryck enligt mig).
Post Reply