Typ av cylindrar?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Typ av cylindrar?

Post by Älvis »

Hej!

Jag har 2 st 2,7 CIS -76, -75.

Jag undrar om det är alusil eller nikasil cylindrar.

76: an saknar helt märkningar.

75:an har ett "M" liknade märkning som är Kvadratikst med "700" och "074" över och under.

Någon som vet hur man tar reda på vad det är för typ eller fabrikat?

AndersÄ
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Inget bra svar, men jag tror inte att de hade nikasil i dessa motorer. De använde en annan typ där man istället besprutade kolven men något. Det är nog bäst att kolla i böckerna...

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Vill man läsa lite om cylindrar så finns det en del här...

http://www.rheinmetall.de/print.php?fid=1766&lang=3

//Johannes
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Det kan var antingen Alusil eller Nikasil, Porsche blandade och gav. Oftast är Mahle Nikasil och Kolben Schmit (stavning?) Alusil, men bägge tillverkarna gjorde både Nikasil och Alusil cylindrar.

Det finns 1 säkert test, Nikasil är svagt magnetiskt, men man måste ju då plocka av minst 1 topp.

I alusil använde man järn-plätterade kolvar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Tack för tipsen.

Post by Älvis »

Då vet jag lite mer. Kollar om det är magnetiskt.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Magnstiska cylindrar

Post by Älvis »

Hej!

Jag skjöt in en teleskopmagnet i tändstiftshålet.

Med kolven i topp fanns det ingen magnetism men med kolven i botten så är det magnetiskt. JMF med en lös topp och kan konstatera att med vinkeln så träffar jag cylinderväggen.

Jag gjorde samma observatiner på båda motorerna. Kan någon dementera eller bekräfta liknande noteringar som stärker att det skulle vara Nikasil cylindrar eller ej.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Står och tittar på en 2.7:a. Finns det något sätt som man kan avgöra om det är alusil eller nicasil? Var teleskopmagnettestet tillförlitligt?
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

Inte säker då jag inte har rivit motorn. men det ska vara olika antal kylflänsar, har jag hört sägas, men det skulle även kunna variera om det är KS eller MAhle.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Post Reply