Hej
Någon som vet var man kan lämna in en "naken" kaross på sk syrabad, jag ser det som ett alternativ till blästring.
Har någon här gjort det? Vad finns det för erfarenheter i detta ämne, är traditionell blästring att föredra?
Tacksam för alla synpunkter.
Mvh
micke
Syrabad kontra blästring?
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge
För väldigt många år sedan pratade jag med en vän om att lämna in BMW-02-tomkarosser till zinkverket i Rydsgård för syrabad och zinkning. Jag har ingen aning om verksamheten i Rydsgård finns kvar, men annars kanske andra zinkverk har liknande möjligheter.
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
Parantes: För småsaker så finns ett repotage i senaste numret av Bilsport hur man som amatör tar bort rost med elektrolys, mha av en batteriladdare, offeranod och sodabad...
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Kanske kan hitta någon info här.. Ramlade på den sidan för ett tag sedan.
http://www.bs-teknikk.no/
http://www.bs-teknikk.no/
Var repotage om dem i classic motor 7/2008.
Skall finnas någon firma i rättvik som doppar plåt åt SSAB läste jag på nått forum. Sen finns en zinkfirma i gävle också http://www.gavlegalvan.se/ggvfz/index.htm de kanske gör rent först.
På Early911.co.uk kan man ser hur det går till att doppa en 911
http://www.early911.co.uk/html/restoration.html
Skall finnas någon firma i rättvik som doppar plåt åt SSAB läste jag på nått forum. Sen finns en zinkfirma i gävle också http://www.gavlegalvan.se/ggvfz/index.htm de kanske gör rent först.
På Early911.co.uk kan man ser hur det går till att doppa en 911
http://www.early911.co.uk/html/restoration.html
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Hej,
Jag gillar varken sandblästring eller syrabad. Föredrar mekanisk rengörning i form av skrapning och handsmärgling eller kanske kolsyreisblästring. Sandblästring kräver klokhet och erfarenhet som få blästrare i Sverige besitter, syrabad är historiskt sett ett väldigt dåligt val då Du först efter ett par år får veta om snubben lyckats neutralisera all syra, även den där dörrens ytterplåt är vikt runt dörrstommen.
Lasse
Jag gillar varken sandblästring eller syrabad. Föredrar mekanisk rengörning i form av skrapning och handsmärgling eller kanske kolsyreisblästring. Sandblästring kräver klokhet och erfarenhet som få blästrare i Sverige besitter, syrabad är historiskt sett ett väldigt dåligt val då Du först efter ett par år får veta om snubben lyckats neutralisera all syra, även den där dörrens ytterplåt är vikt runt dörrstommen.
Lasse