Short shift..

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Short shift..

Post by henkesid »

Tänkte fråga en grej.

Jag har införskaffat ett short shift kit, som tydligen skall göra att jag slipper dra axeln ur led varje gång jag ska få i treans växel.

är det någon som har nåt bra tips om hur svårt det är att montera den där manicken.

Jonas Y, hade inte du satt i en sån?
funkar det bra?
hur fanken gör man..?

hoj!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Tja Henke,

Jag har short shift på min och jag vet inte om det är en avsevärd förbättring eller försämring. Original är ju inte slagen sådär våldsamt långa, men det blir lite kortare med short shift. Jag är dock så lång att jag måste böja mig framåt för att få tag i växelspaken nu, och det är ju inte så race :roll:

101 Projects har en bra beskrivning av hur man installerare short shift.

-ALF
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag har ett sådant kit som jag tycker är toppen. (Vet dock att det fins folk som är mycket skeptiska). Monteringen (iallafall av mitt kitt) var mycket enkelt och bara att följa dom bifogade instruktionerna från Weltmeister. Man fick en ganska mycket kortare spak med kittet, något jag tyckte var helt B, så jag förlängde själva spaken.

Man skall passa sig för dom fjädrar man måste plocka bort under växelspakshållaren, dom kan skjuta iväg som attan om man inte tänker till lite när man monterar bort/på dom.

Passa på att byt dom olika bussningarna också när du endå är där och rotar, det gjorde svin-stor skillnad på min bil.

Om du har bild på kitet så kan vi se om det är samma som jag har.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

det är den som kostar 1295 spänn hos ferdinand. finns på bild där också.

Jag ska ringa och se om han har nån instruktion där,
det kanske är enklast så..

men jag visste att det skulle vara fjärdar inblandade. så typsiskt när man börjar skuva på nåt att det fjongar iväg nån grej. man hinner inte ens se vad det var, eller hur det satt.. :shock:

hoj!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej igen,

Jag tror faktiskt att det är weltmeister som är med i 101 Projects som exempel, så om Peter på Ferdinand inte har en beskrivning så kan du alltid använda boken som referens. Eller låna min om du inte har den... eller kopiera... eller nåt.

-ALF
User avatar
Harry
Posts: 197
Joined: Fri Aug 12, 2005 8:15 pm

Post by Harry »

"Man skall passa sig för dom fjädrar man måste plocka bort under växelspakshållaren, dom kan skjuta iväg som attan om man inte tänker till lite när man monterar bort/på dom." :lol: :lol: :lol:

Hur lyckas man med något sådant?

Du behöver ingen instruktion. Plocka isär delarna. Värm; dra av den gamla förlängningen. Epoxy; på med nya. Sätt ihop allt som det satt.
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Henke, bortse från min tidigare kommentar, vi pratar nog om olika kitt, det kitt jag har är det här:

Image

Detta kit heter: SS-9000 (Weltmeister)
Och passar: 911, 912 1965-72; 914-4, 914-6 1970-72
(Källa:http://www.gprparts.com/brands/Weltmeis ... tShift.asp).

Ingen Epoxy eller liknande behövs för detta kit. Du bara tar bort din gammla spak, letar efter fjädrarna som just har gjort dej blind på ena ögat för resten av livet, monterar på den nya spaken och lägger under den bifogade plattan under den befintliga "växelspakshållaren". OBS. Den nya spaken är kort, så kort att jag valde att förlänga min ( :lol: - jag vet hur illa det där meningen låter.)

Min "växelspakshållare" ser ut som den här:
Image
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

hahaha..

Det där ska nog gå bra. Peter på Ferdinand skall skicka upp en instruktion.
tyckte det var lika bra..

det där med epoxi gillar jag inte riktigt harry, var menar du att man ska plasta nånstans..?


nu har det fallit lite snö över stockholm, vilket tydligt markerar att nu är det garaget som gäller. i och för sig trevligt, men man vill ju åka också.. :?

Hoj!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

henkesid wrote:nu har det fallit lite snö över stockholm, vilket tydligt markerar att nu är det garaget som gäller. i och för sig trevligt, men man vill ju åka också..
Henke, faktum är att för den som vågar är det fritt fram att åka hela vinter - med sommar däck - helt lagligt! :D

Undantag från vinterdäcksbestämmelserna:
2. Trots bestämmelserna får fordon brukas vid följande undantag:
a. Om fordonet är 30 år eller äldre
b. Om fordonet är registrerat i utlandet
c. Om färden påbörjas eller avslutas i utlandet.


Källa:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=1336 ... ion=1.html
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jonas Y wrote:Passa på att byt dom olika bussningarna också när du endå är där och rotar, det gjorde svin-stor skillnad på min bil.
Hittade en bra bild (Mittelmotor.de):

Image

Om det glappar runt (dom på bilden gråa) gummibussningarna (eller vad det nu kan heta) så byt dom när du är i farten. (Dom sitter alltså vid infästningen mot växelådan, alltså under luckan som är placerad på golvet mellan dom två tjerna som sitter i baksätet :wink: ).
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Harry
Posts: 197
Joined: Fri Aug 12, 2005 8:15 pm

Post by Harry »

Dock ska det glappa några millimeter annars kommer växeln att ryckas ur.
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Jag var ledig igår och tillbringade dagen i garaget med växelspaken.
blev ju ett grymt resultat!! :D

jag väntar nog ett tag att byta de där bussningarna. tycker det blev rätt tajt iallfall och mycket kortare slag..!!


tack för alla tips..
återstår bara att provköra lite när det blir varmt och torrt ute igen..
(backa fram och tillbaks tre decimeter i garaget gav inte så mkt..)

dessutom har ofner ställt in mina zenithförgasare så motorn spinner så
vackert den bara kan!! :D
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Post by MattiasB »

Vet ni hur man får ut växelspaksaxeln på en -72:a?
Går det endast att få ut den via hålet i karossen till växellådan
eller skall det gå att tråckla ut den via de öppna hålen som finns i "kardantunneln"?

mvh
-72 ex racer
Post Reply