Mer Pulver...

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Mer Pulver...

Post by alf3001 »

Hej alla,

Under sommaren har jag funderat på om jag skulle sälja min bil för att få råd att köpa något med lite mer "pulver". En T från -70 är trots allt inte någon raket, även om den är mycket roligare att köra nu än den var med en trasig dämpare fram och en bak.

När ju ekonomin i vårt avlånga land ser ut som den gör är ny bil inte något alternativ, och därför funderar jag på att lägga in en roligare motor, och spara orginalmotorn tills den dag jag vill sälja.

Då kommer frågan; vad ska man satsa på om man inte vill lägga ut en förmögenhet på en original RS-motor så att det bara är att byta motor rakt av? Vad jag förstår så skulle en 3.0L fungera att sätta in, men går den med en 901-låda? Ska man satsa på att bygga om en 3 liters till högre komp eller har ni några tankar?

Jag går fortfarande och funderar, och har än så länge ingen budget...

Hälsar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

3,2 passar väl också rakt av, 3,6 får man bocka om bakre svärdet. (provkörde en tidig med 3,6RS-motor i i sommar, det var rätt skoj :twisted: ) Min våta dröm är nog en 3,2 (komma ,2 känns bra, originalmässigt, som ersättning i en 2,2, en liter hit eller dit, hehe) med PMO gasare. :D
http://www.pmocarb.com/Brentwood/r2.htm
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

En 2,4 E är inget dåligt alternativ. Mer volym = mer vrid, 165 hk räcker himla långt - och framför allt är den utrustad med MFI, vilket gör den rapp. Dessutom håller du dig till något som mycket väl kunde ha varit gjort på den tiden.

Att köpa en 3-liters och börja bygga om blir alltid mycket dyrare än man tänkt sig (när man ändå har den isär...).

:D
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Jag har en Carrera 3.0 motor från -77 på original 200 hp som sitter i min 911S -70:a som jag vill sälja. Den sitter på en 901 låda, vilken inte är till salu 8) Allt finns t.ex bränsleaccumulator + filter, bensinpump, komplett koppling, dock inte tändspole. Motorn startar men går dåligt, har dåligt komp på 4:ans cylinder och troligtvis är det någon pinnbult på den cylindern som gått av.

Varför jag vill sälja den är för att original 2.2S motorn ligger på en pall och väntar på att sättas tillbaks i bilen på sikt.

/Dennis

Glömde... Sitter hydrauliska kamkedjespännare på + turbons förstärkta ventilkåpor..och i slutet av sommaren hade jag isär insprutet och bytta allt gummi, vacuumslangar, hylsor, packningar mm. :D
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

En 2.4E är inte någon dum idé, men min uppfattning är att det är lättare att få tag på den 3.0 till vettiga pengar eller har jag fel?

Sen har jag också fått för mig att det är hyfsat enkelt att få ganska bra snurr på en 3-litersmaskin för mindre pengar än det skulle kosta att renovera en 2,4E med MFI.

Någon som har några erfarenheter på området? Vad jag vill ha är en motor som är kul atat köra landsväg med, men som också kan piskas runt lite på bana tillsammans med Jonas, Tommy, Richard och alla andra som kör klassiskt...

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

En 3 liters motor med gamla värmekammare och ett par förgasare ger dig minst 200 vridstarka hästar med ett ganska okej utseende. En K-jet eller motronic ser ju jättefel ut i en gammal bil.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

En 3,0 räcker nog, 200-220 hk och det är betydligt billigare än att klämma ur 200hk ur en 2,4-2,7 motor. Sen tror jag att det är bäst och billigast att köra med motorerna i hyfsat std utförande. Vill du ha mer hk köp en 3,2 eller 3,6. Sen är det ju en del saker som följer med när man sätter i starkare motorer, BROMSAR, hjulupphängning osv. Men som sagt en 3,0 med drygt 200 hk räcker långt i en lätt bil. Vad du däremot bör göra om du sätter i tex en 3,0 är att byta till 915 låda 901 lådorna håller inge länge med 200 hk och det vridmoment som en 3,0 har,

Karl-ove
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Tack för alla svar.

Det lutar lite åt en 3-liters med förgasare så att det ser hyfsat original ut. 200 hästar jämfört med det som ligger i aktersnurran idag blir ju en markant skillnad.

Jag är inte ute efter något värstingpaket med dubbelturbo och 900 hästar, utan bara lite extra krut för lite mer fräs på Bogesundsvägen :wink:

Att byta från 901 till 915, är det enkelt gjort eller kräver det större förändringar?

Hälsar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Att byta från 901 till 915 låda är enkelt, enklast blir det med en tidig så slipper du den elektriska hastighetsmätaren.

Karl-ove
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Hallå!
Alf skriver om ett antal killar som kör klassiskt, är det i PCS regi?
Håller på med en RSR IROC kopia, ( -74) Är medlem i PCS, samt i RHK,
Var håler ni hus?

/ Martin R
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

PMartinR wrote:Hallå!
Alf skriver om ett antal killar som kör klassiskt, är det i PCS regi?
Håller på med en RSR IROC kopia, ( -74) Är medlem i PCS, samt i RHK,
Var håler ni hus?

/ Martin R
Ett förtydligande, Alf menar "Klassiker klassen" i PCS regi. Det är alltså inte frågna om klassisk-racing eller någont sådant hard-core upplägg. Det är en separat grupp för lite äldre bilar under ett ordinarie PCS banmöte. Du kommer körar runt några av oss som koner med din Iroc, då vi är några som kör med standard däck och standard motorer.

Klassiker klassen är f.ö en fenomenalt trevligt uppfinning. (Och för den som aldrig någonsin kört på bana med sin bil och vill prova på under mycket lungna förhållanden så fins en ny klass med namnet "lugn och fin".)

Titta under "Bilder från tidigare aktiviteter" om du vill ser biler från olika klassiker möten.

Image
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Jag har läst om detta i PCS klubbtidning, tycker det hörs jättebra, Har själv kört Historisk racing under ca 10år, men slutade för en 8år sedan, Tänkte åka lite banmöte om det finns tid när bilen är klar.

/ Martin
Post Reply