Vilka recarostolar är det här?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Vilka recarostolar är det här?

Post by Dizzycap »

Det sitter ett par recarostolar i min bil som jag inte tror är original för bilen (brun manchester finns ingen annanstans i bilen) men jag tror att de är original porsche-stolar i alla fall. De sitter lite för..fackmannamässigt på underredet och i skenorna för att de ska va nåt hemmasnickeri.

Image

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva dem. De är iaf väldans lika de stolar som jag tror satt i S-modellen. Hur ser man om det är såna?

De är som sagt Recaro-stolar (Recarologga på knoppar till justeringsspakarna). Svart konstskinn på sidorna och brun manchester på dyna och rygg. Båda sätena sitter på underreden som kan tiltas framåt. Spaken för tilten sitter på "dörrsidan" så det är en höger- och en vänstermodell.

Justeringen i längsled sitter in mot tunneln.
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Det ser ut som de "riktiga" eftertraktade sportstolarna, men jag är långt ifrån någon expert.
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Det är "The real thing". C:a 40.000 kr på ebay.com med rätt underreden, så det är bara att gratulera. Svart manchester blir brun när den bleks. Jag har bytt på mina stolar (likadana) eftersom tyget var trasigt, men är det helt skulle jag inte röra det.

Hälsningar Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

PM:a mej om du vill byta stolarna mot något, tex mina söner, 2 respektive 4 år (och då kan jag tänka mej att lägga lite pengar emellan också).

Grattis!
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Ojojoj... Frågade min garagepolare om vi hade plats för två småbarn men fick tillbaks "nja, det är tveksamt. det ligger ju porscheinredning över halva lokalen av nån anledning" :oops:

Hursomhelst så tänkte jag sälja dessa stolar och sätta i något mer skålat med inslag av hundtänder (bitmärken?). Eventuellt vill jag behålla en tiltram, så man fortfarande kan komma till baksätet även om man har fasta ryggstöd fram, men det kanske går att lösa på nåt annat vis.

Hursomhelst, tack för hjälpen med att identifiera stolarna.
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Finns nog många på detta forum som vill köpa stolarna om du vill sälja...
:D

Grattis till "nya" bilen
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Grattis till nya bilen!

Det är ett par Recaro Sport som du har i bilen. De är i princip värda sin vikt i guld och om jag var som du så skulle jag låsa in dom i ett bankfack istället för att sälja dom.

Om du ska sätta in skålade säten så rekommenderar jag att kolla på Richards bil: viewtopic.php?t=847&start=25

Hur snygga som helst och inte så dyra så att du kan behålla dina originalare till en annan dag...

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

:D

Faktum är att jag precis satt och sneglade på Richards säten! :D Ruggigt snygga! Undra om man kan få dem med hundtand i inlägget... Och sparar man mina säten så har jag ju kalasfina tiltstolsfästen att sätta dem på! hmmm...

Hursomhelst, tänkte jag skulle kolla upp om min bil leverades med Sport-stolarna eller om de hamnat där senare i livet. Får väl beställa ett sånt där födselbevis från porsche. Men faktum är att jag nog vill sälja sätena. Jag tycker de ser lite klumpiga ut och jag kan inte riktigt rättfärdiga att lägga undan säten för så mkt pengar. Kan ju renovera halva inredningen för såna pengar och nån annan vill ju uppenbarligen ha dem :)

Precis som med 6" fuchsarna i min presentationstråd så får early911.se förtur på sätena.
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

tack Alf! Tiltbart underrede är inte så svårt att bygga själv heller.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

jajamensan :D , de går att få i hundtand. Han på GTS skriver att han har sådant tyg här.. http://www.early911sregistry.org/forum/ ... 45&page=11
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Grattis till arkeologfyndet :)

Faktum är att jag inte heller riktigt förstår förkärleken för de där stolarna, de är varken särskilt bekväma eller kroppskramande. Men så länge folk vill betala så är det väl bara att tacka och ta emot!
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Av nackstöden att döma är de inte från 70 utan snarare 72-73. Hoppas jag inte trissat upp förväntningarna och priserna för mycket. Det jag refererar till är ju skräckpriset på amerikanska e-bay. Tror dock uderredena nästan är hetare än stolarna...

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Nackstöd pekar på 73, jag har dock sett stolar från 73 som har stöd som platta på undersida. De fällbara jnderedena variera mellan 73 och tidigare. Skillnaden är att längsjusteringen låser på en eller båda sidor.

btw så har jag 2 undereden, om någon känner sig rik....

maila på parced@gmail.com vid intresse.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Stolarna som satt i min bil (jag har ju sålt dem nu) hade inte längdjustering som grep i båda skenor (den på ebaylänken har en länks som går från ena sidan till den andra och greppklor i båda skenorna. ) så stolarna som satt i min bil torde varit pre 1973.

Bra bilder i den e-bayannonsen för övrigt. Såg ett par stolar på ebay.de som såldes som genuina porsche-recaros men som inte var det. Tydligen kan man enkelt se skillnad på ett par äkta original porsche-recaros och liknande som satt i BMW etc. Om man kollar på mina bilder i min annons och på ebay-annonsen här ovan så ser man att "gångjärnet" mellan dyna och rygg är olika på inner och yttersida. På original porschestolar utgörs innergångjärnat bara av ett litet plattjärn, medan BMW etc hade de stora gångjärnen på både in och utsida.

Dagens nördigaste inlägg?
Post Reply