Ryckig gång 911 sc -79

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
sandman
Posts: 13
Joined: Tue Sep 23, 2008 11:12 am

Ryckig gång 911 sc -79

Post by sandman »

Hej alla,

Först en snabb presentation avmig själv.
Nybliven Porsche ägare köpte min 911 sc-79 i Juni 08 och är i stort nöjd.
Har mest haft sporthojar innan men efter att ha blivit pappa bytt MC mot sportbil.

Det som stör mig lite är att bilen går lite ryckigt vid låga varv vid belastning.

Hällde i lite injection cleaner igår ska se om det hjälper annars vad kan det vara?

Luftmasse mätare?


En fråga till, Hur märker man att växellådsfästena/motorfätena är slitna?

Tacksam för svar och tips

//
Nicklas
User avatar
MagnusS
Posts: 24
Joined: Tue Aug 19, 2008 9:44 pm
Location: strömstad

cylinderbult?

Post by MagnusS »

Jag hade ryckig gång på min 81:a och testade mig fram till en ryckfri bil. En viktig anledning att min gick ojämnt var kassa tändkablar vilket var enkelt och billigt att ordna. De andra orsaken var att en cylinderbult hade gått av (vanligt fel 78-81) och orsakar läckage mellan topp och cylinder. Detta fel är lite svårare och dyrare att fixa...
User avatar
sandman
Posts: 13
Joined: Tue Sep 23, 2008 11:12 am

Re: cylinderbult?

Post by sandman »

MagnusS wrote:Jag hade ryckig gång på min 81:a och testade mig fram till en ryckfri bil. En viktig anledning att min gick ojämnt var kassa tändkablar vilket var enkelt och billigt att ordna. De andra orsaken var att en cylinderbult hade gått av (vanligt fel 78-81) och orsakar läckage mellan topp och cylinder. Detta fel är lite svårare och dyrare att fixa...
Har nu bytt motorfästena fram men det vart ingen skillnad :(
Tändkablarna är endast 1,5år gamla

Hoppande och ryckandet börjar vid ca 2000 varv och försvinner mer och mer eftersom vartalet ökar. från 3500rpm märks ingenting?

Känns tyvärr fortfarande som hela motorpketet är löst, växelspaken hoppar och far.

Tips önskas vad ska jag kika på?
911 sc-79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Låter som den misständer.
Har dom bytt bara tändkablarna eller också tändhattarna? Det brukar vara tändhattarna som ger sig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Och tänhattarna brukar man kunna mäta upp så de är lätta att felsöka.
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
sandman
Posts: 13
Joined: Tue Sep 23, 2008 11:12 am

Post by sandman »

Parced911 wrote:Och tänhattarna brukar man kunna mäta upp så de är lätta att felsöka.
Pär
Hej

Ska mäta ikväll ska det vara 4Kohm?
911 sc-79
User avatar
danielf
Posts: 22
Joined: Sat Mar 03, 2007 10:38 am
Location: Grankulla, Finland
Contact:

Re: cylinderbult?

Post by danielf »

MagnusS wrote:Jag hade ryckig gång på min 81:a och testade mig fram till en ryckfri bil. En viktig anledning att min gick ojämnt var kassa tändkablar vilket var enkelt och billigt att ordna. De andra orsaken var att en cylinderbult hade gått av (vanligt fel 78-81) och orsakar läckage mellan topp och cylinder. Detta fel är lite svårare och dyrare att fixa...
Var köper ni tändkablar? Tycker dom verkar vara allt annat än billiga (Ferdinand).

911 74-83 Tändkabelsats - Avskärmad 2863:-

/Daniel
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Post by Poppe »

K-Jetronic hör inte till favoriterna om du frågar mig :roll: ...

Det låter som att det är bränslerelaterat, får för lite soppa och går magert helt enkelt.

Hur känns den i jämn fart vid ungefär 50 km/h, rycker den lite då också eller är det bara vid gaspådrag och belastning?

Är det här ett problem som har kommit efter vinterförvaring ?

Isåfall:
Du kan prova att köra på Shell V-power och hälla i tvåtaktsolja ( 0,2%) testa sedan i några veckor.

Det är inte för att få mer effekt som du ska köra på V-power utan
V-power har högre kvalitet, löser avlagringar, innehåller mindre svavel och har bättre förvaringsegenskaper som passar en gammal entusiastbil som körs sällan och har stått still under vintern.

Dagens 95 och 98 fungerar på "vardagsbilar" men är sämre på äldre bilar som rullar lite och sällan.


Om det inte hjälper så kan du prova att mäta/justera Co halten.
User avatar
sandman
Posts: 13
Joined: Tue Sep 23, 2008 11:12 am

Post by sandman »

Poppe wrote:K-Jetronic hör inte till favoriterna om du frågar mig :roll: ...

Det låter som att det är bränslerelaterat, får för lite soppa och går magert helt enkelt.

Hur känns den i jämn fart vid ungefär 50 km/h, rycker den lite då också eller är det bara vid gaspådrag och belastning?

Är det här ett problem som har kommit efter vinterförvaring ?

Isåfall:
Du kan prova att köra på Shell V-power och hälla i tvåtaktsolja ( 0,2%) testa sedan i några veckor.

Det är inte för att få mer effekt som du ska köra på V-power utan
V-power har högre kvalitet, löser avlagringar, innehåller mindre svavel och har bättre förvaringsegenskaper som passar en gammal entusiastbil som körs sällan och har stått still under vintern.

Dagens 95 och 98 fungerar på "vardagsbilar" men är sämre på äldre bilar som rullar lite och sällan.


Om det inte hjälper så kan du prova att mäta/justera Co halten.
Den rycker som mest i jämn fart runt 50 som du beskriver, bilen har gjort så här sedan jag köpte den förra sommaren så jag har tyvärr inte fått uppleva den som hel :(

Har precis hällt i 30 liter V-power får tillsätta olja imorgon och ut och köra ett par mil
För en nybörjare var justerar jag Co halten? Mätning mååste man väl till besiktningen för?

tack för bra tips jag återkommer med resultat
911 sc-79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Post by Poppe »

Det är garanterat bränslerelaterat.

lite mager-ryck vid jämn fart på låglast är vanligt men den ska inte tveka/missa vid gaspådrag.

Ang tvekan och missar kan det bero på många saker tex.

*Kärvande luftmasse-platta/kolv ( lossa filter och känn )
*Sprucken box eller läckande vakuum slangar ( mycket svårt att se utan att skruva loss hela skiten ( förlåt ), enklast med motorn ur.

Har den "baktänt" så är det inte otroligt att luftboxen spruckit ( kan vara otroligt svårt att se )

Misstänker att det inte kommer att hjälpa med V-power och olja men det skadar inte.


Kolla vad Co stod på om du har något gammalt bes.papper sparat, tror dock inte att det är det som är felet.

Justera Co:
Till höger om gummiblåsan med rutmönster ska det finnas en ståltråd bockad till en ring, dra upp den och stick ner en 3 mm insex ( motor avstängd ) skruva ner den för att öka Co.
Givetvis bör du kolla Co på verkstad så det inte blir tokigt högt.


Kan också vara lågt bränsletryck ( kollas säkrast på lämplig verkstad )

Det kan vara så många saker som felar på K-Jetronic, även om det är felfritt så är det helfel i mina ögon :wink:

Lycka till..
User avatar
911T
Posts: 7
Joined: Mon Jun 11, 2007 11:39 pm

Re: cylinderbult?

Post by 911T »

sandman wrote:
MagnusS wrote:Hoppande och ryckandet börjar vid ca 2000 varv och försvinner mer och mer eftersom vartalet ökar. från 3500rpm märks ingenting?
Har en -74S Targa med en 3-liters SC som hadde exact samma problem. I mitt tilfälle var det feljusterad tändning och fel CO.
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Post by Fredrik G »

"K-jetronicarna" är lite känsliga för mager bränsleblandning. För lågt CO ger ryckig gång vid 2000 - 2200 rpm.
Låt någon ställa CO -halten så nära under maxgränsen som du törs. Maxgränsen står i Besiktningsprotokollet. Passa också på att kolla tändinställningen och att förtändningsregleringen funkar.

Fredrik G
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag ställde min CO-halt med örat.
Man plockar bort luft filtret så man kommer åt mätararmen.
På tomgång lyfter man försiktigt armen, ökar tomgången så justerar man upp COn (medurs på skruven), sjunker tomgången så provar man att dra ned armen istället.
Så håller man på så tills dess att motorn går som bäst på tomgång. Man kan behöva justera ned tomgången också under proceduren.

När jag gjorde så här hamnade min CO-halt på ca 3%, vilket stämmer bra med vad man brukar rekommedera som optimalt, gränsvärdet för bilprovningen är 3.5% vill jag minnas.

Detta justerar bränsle blandningen mest på tomgång, även om det påverkar hela registret också.


Funkar inte detta får man börja mäta upp bränsletryck, leta i diagram, justera på tryckregulatorn mm. Då börjar det bli jobbigt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Post by Fredrik G »

Är det inte enklare att mäta och justera CO -halten med hänsyn till det värde som anges i Besiktningsprotokollet. Då vet man ju vad det blir för reultat.
"Att mäta är att veta"

Fredrik G
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Det är inte alltid man har tillgång till en mätare!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
sandman
Posts: 13
Joined: Tue Sep 23, 2008 11:12 am

Post by sandman »

Kom hem från jobbet idag ivrig att prova att justera Co och se om det skulle hjälpa.
Glad i hågen efter lite letande tror jag att jag hittade rätt skruv och skruvade 1/4 varv medsols.
Hoppar in i bilen och tycker att det kanske går lite mindre ryckigt, kör hem lägger i backen och :( kras kras drivknuten höger sida rasar :shock:

Ska sänka en kall öl nu och kanske gå till garaget och fota :( [/img]

http://www.garaget.org/?car=105481&image=1314624[/img]
Last edited by sandman on Sat Apr 04, 2009 7:53 am, edited 2 times in total.
911 sc-79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

k-jetronic är ett enkelt system som är på gränsen till bombsäkert...

CO justering ger nästan enbart förändring på tomgång. För övrigt är det marginell förändring av blandningsförhållandet.

En bekant som varit med och provat ut systemet på fabrik lärde mig en gång i forntiden att det viktigaste är att spridarna levererar lika mycket bränsle. Hur mycket är kanske inte det viktigaste.

Pröva följande, skruva ur samtliga spridare och lägg dem i mätglas. Tryck på mängdskivan och studera spridarbilden. Den är förmodligen skev och ger ingen fin duschstråle. När man trycker mängdskivan i botten - så långt rör den sig aldrig vid körning - kommer spridaren att rengöras ordentligt. Då blir spridarbilden oftast kraftigt förbättrad och motorgången likaså.

Kolla även så att spridarna levererar lika mycket i mätglasen. Detta blir nåt helt annat än STP treatment och tvåtaktsolja även om det hjälper en smula.

Byte till nya spridar brukar ge en aha effekt och man tycker att man skulle ha gjort det för länge sen, även om det är dyrt.


Det finns lösa tändhattar att köpa och tillsammans med kopparkabel utan avstörning så får man basta gnistan. Det blir billigare än att köpa färdiga kablar.

Vad gäller co mätare så har det sin begränsning att jämföra värden mellan olika mätare, de går inte alltid så lika.

//Johannes
User avatar
sandman
Posts: 13
Joined: Tue Sep 23, 2008 11:12 am

Post by sandman »

Kikade lite på besiktningspapper

1993 co 3,6
1994 co 4,0
1997 co4,0
2006 co 2,6
2007 co 2,4
2008 co 1,8

De senaste tremätningarna är gjorda på samma besiktning


Passa också på att kolla tändinställningen och att förtändningsregleringen funkar.
Vad är det för nåt?
911 sc-79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Post by Poppe »

Det var ju bra att drivknuten gav upp, då slipper du ju lossa den när du ska ta ur motorn för att lokalisera problemet som orsakar ryckningarna :wink:


Som jag har förstått det så går bilen bra över 3500rpm, om en spridare är dålig borde problemet vara linjärt och motorn går dåligt över hela registret.


Jag har för mig att du får ha CO 4,5, står väl på bes papper.


Jag röstar fortfarande på magerryckningar som förmodligen beror på för lite bränsle eller för mycket luft ( drar tjuvluft i box eller slang )
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Om jag läser korrekt så rycker det mellan 2000 och 3500 varv.

Testa att tanka på olika ställen. Min 3.2a går tex inte om jag tankar på preem hemmavid ...men perfekt på Shells V power, likaså går den perfekt på Ok i grannbyn...


Om man vill verifiera tjuvluft så är det förmodligen enklast att starta motorn och spruta lite startgas kring slangarna. Ökar varvet så är det inte tätt.

//Johannes
User avatar
sandman
Posts: 13
Joined: Tue Sep 23, 2008 11:12 am

Post by sandman »

Drivknut beställdes i lördags från ferdinand, fortsättning av felsökning påbörjas såfort bilen är körbar igen.

Tack för alla tips o tricks hoppas att nåt av dem är rätt :)

Felsökningsordning

-Byte av drivknut
-Co mätning/justering
-Mätning av tändkablar/hattar
-Tjyvluft "startgastricket"
-Spridare
-Bränsletryck
-osv
-osv
911 sc-79
914POWER
Posts: 143
Joined: Tue Jul 10, 2007 6:27 pm
Location: Köping

Post by 914POWER »

går inte 911orna väldigt dåligt om oljepåfyllnings locket är otätt
Porsche 914-71 Gt breddad med 4a pågående renovering
VW typ-1 1955 rustolooker polerade fuchs 6*15 +5,5*14 färdig
Porsche 911 1975 rullande renovering
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Om en drivknut pajade enbart av att du backade så kanske du ska kolla över resten också, men det kanske du gjorde?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
sandman
Posts: 13
Joined: Tue Sep 23, 2008 11:12 am

Post by sandman »

MagnusW wrote:Om en drivknut pajade enbart av att du backade så kanske du ska kolla över resten också, men det kanske du gjorde?
Stressade bilen rätt hårt innan den lilla backningen :lol: har självklart kollat över de andra knutarna.
911 sc-79
User avatar
sandman
Posts: 13
Joined: Tue Sep 23, 2008 11:12 am

Post by sandman »

Fick häromdagen reda på att drivknutarna är slut hos Ferdinand.
Har nu beställt från England.

Jag vill ta ut bilen det är VÅÅÅÅÅR :?
911 sc-79
Post Reply