Ryckig gång 911 sc -79
Ryckig gång 911 sc -79
Hej alla,
Först en snabb presentation avmig själv.
Nybliven Porsche ägare köpte min 911 sc-79 i Juni 08 och är i stort nöjd.
Har mest haft sporthojar innan men efter att ha blivit pappa bytt MC mot sportbil.
Det som stör mig lite är att bilen går lite ryckigt vid låga varv vid belastning.
Hällde i lite injection cleaner igår ska se om det hjälper annars vad kan det vara?
Luftmasse mätare?
En fråga till, Hur märker man att växellådsfästena/motorfätena är slitna?
Tacksam för svar och tips
//
Nicklas
Först en snabb presentation avmig själv.
Nybliven Porsche ägare köpte min 911 sc-79 i Juni 08 och är i stort nöjd.
Har mest haft sporthojar innan men efter att ha blivit pappa bytt MC mot sportbil.
Det som stör mig lite är att bilen går lite ryckigt vid låga varv vid belastning.
Hällde i lite injection cleaner igår ska se om det hjälper annars vad kan det vara?
Luftmasse mätare?
En fråga till, Hur märker man att växellådsfästena/motorfätena är slitna?
Tacksam för svar och tips
//
Nicklas
cylinderbult?
Jag hade ryckig gång på min 81:a och testade mig fram till en ryckfri bil. En viktig anledning att min gick ojämnt var kassa tändkablar vilket var enkelt och billigt att ordna. De andra orsaken var att en cylinderbult hade gått av (vanligt fel 78-81) och orsakar läckage mellan topp och cylinder. Detta fel är lite svårare och dyrare att fixa...
Re: cylinderbult?
Har nu bytt motorfästena fram men det vart ingen skillnadMagnusS wrote:Jag hade ryckig gång på min 81:a och testade mig fram till en ryckfri bil. En viktig anledning att min gick ojämnt var kassa tändkablar vilket var enkelt och billigt att ordna. De andra orsaken var att en cylinderbult hade gått av (vanligt fel 78-81) och orsakar läckage mellan topp och cylinder. Detta fel är lite svårare och dyrare att fixa...
Tändkablarna är endast 1,5år gamla
Hoppande och ryckandet börjar vid ca 2000 varv och försvinner mer och mer eftersom vartalet ökar. från 3500rpm märks ingenting?
Känns tyvärr fortfarande som hela motorpketet är löst, växelspaken hoppar och far.
Tips önskas vad ska jag kika på?
911 sc-79
Re: cylinderbult?
Var köper ni tändkablar? Tycker dom verkar vara allt annat än billiga (Ferdinand).MagnusS wrote:Jag hade ryckig gång på min 81:a och testade mig fram till en ryckfri bil. En viktig anledning att min gick ojämnt var kassa tändkablar vilket var enkelt och billigt att ordna. De andra orsaken var att en cylinderbult hade gått av (vanligt fel 78-81) och orsakar läckage mellan topp och cylinder. Detta fel är lite svårare och dyrare att fixa...
911 74-83 Tändkabelsats - Avskärmad 2863:-
/Daniel
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
K-Jetronic hör inte till favoriterna om du frågar mig ...
Det låter som att det är bränslerelaterat, får för lite soppa och går magert helt enkelt.
Hur känns den i jämn fart vid ungefär 50 km/h, rycker den lite då också eller är det bara vid gaspådrag och belastning?
Är det här ett problem som har kommit efter vinterförvaring ?
Isåfall:
Du kan prova att köra på Shell V-power och hälla i tvåtaktsolja ( 0,2%) testa sedan i några veckor.
Det är inte för att få mer effekt som du ska köra på V-power utan
V-power har högre kvalitet, löser avlagringar, innehåller mindre svavel och har bättre förvaringsegenskaper som passar en gammal entusiastbil som körs sällan och har stått still under vintern.
Dagens 95 och 98 fungerar på "vardagsbilar" men är sämre på äldre bilar som rullar lite och sällan.
Om det inte hjälper så kan du prova att mäta/justera Co halten.
Det låter som att det är bränslerelaterat, får för lite soppa och går magert helt enkelt.
Hur känns den i jämn fart vid ungefär 50 km/h, rycker den lite då också eller är det bara vid gaspådrag och belastning?
Är det här ett problem som har kommit efter vinterförvaring ?
Isåfall:
Du kan prova att köra på Shell V-power och hälla i tvåtaktsolja ( 0,2%) testa sedan i några veckor.
Det är inte för att få mer effekt som du ska köra på V-power utan
V-power har högre kvalitet, löser avlagringar, innehåller mindre svavel och har bättre förvaringsegenskaper som passar en gammal entusiastbil som körs sällan och har stått still under vintern.
Dagens 95 och 98 fungerar på "vardagsbilar" men är sämre på äldre bilar som rullar lite och sällan.
Om det inte hjälper så kan du prova att mäta/justera Co halten.
Den rycker som mest i jämn fart runt 50 som du beskriver, bilen har gjort så här sedan jag köpte den förra sommaren så jag har tyvärr inte fått uppleva den som helPoppe wrote:K-Jetronic hör inte till favoriterna om du frågar mig ...
Det låter som att det är bränslerelaterat, får för lite soppa och går magert helt enkelt.
Hur känns den i jämn fart vid ungefär 50 km/h, rycker den lite då också eller är det bara vid gaspådrag och belastning?
Är det här ett problem som har kommit efter vinterförvaring ?
Isåfall:
Du kan prova att köra på Shell V-power och hälla i tvåtaktsolja ( 0,2%) testa sedan i några veckor.
Det är inte för att få mer effekt som du ska köra på V-power utan
V-power har högre kvalitet, löser avlagringar, innehåller mindre svavel och har bättre förvaringsegenskaper som passar en gammal entusiastbil som körs sällan och har stått still under vintern.
Dagens 95 och 98 fungerar på "vardagsbilar" men är sämre på äldre bilar som rullar lite och sällan.
Om det inte hjälper så kan du prova att mäta/justera Co halten.
Har precis hällt i 30 liter V-power får tillsätta olja imorgon och ut och köra ett par mil
För en nybörjare var justerar jag Co halten? Mätning mååste man väl till besiktningen för?
tack för bra tips jag återkommer med resultat
911 sc-79
Det är garanterat bränslerelaterat.
lite mager-ryck vid jämn fart på låglast är vanligt men den ska inte tveka/missa vid gaspådrag.
Ang tvekan och missar kan det bero på många saker tex.
*Kärvande luftmasse-platta/kolv ( lossa filter och känn )
*Sprucken box eller läckande vakuum slangar ( mycket svårt att se utan att skruva loss hela skiten ( förlåt ), enklast med motorn ur.
Har den "baktänt" så är det inte otroligt att luftboxen spruckit ( kan vara otroligt svårt att se )
Misstänker att det inte kommer att hjälpa med V-power och olja men det skadar inte.
Kolla vad Co stod på om du har något gammalt bes.papper sparat, tror dock inte att det är det som är felet.
Justera Co:
Till höger om gummiblåsan med rutmönster ska det finnas en ståltråd bockad till en ring, dra upp den och stick ner en 3 mm insex ( motor avstängd ) skruva ner den för att öka Co.
Givetvis bör du kolla Co på verkstad så det inte blir tokigt högt.
Kan också vara lågt bränsletryck ( kollas säkrast på lämplig verkstad )
Det kan vara så många saker som felar på K-Jetronic, även om det är felfritt så är det helfel i mina ögon
Lycka till..
lite mager-ryck vid jämn fart på låglast är vanligt men den ska inte tveka/missa vid gaspådrag.
Ang tvekan och missar kan det bero på många saker tex.
*Kärvande luftmasse-platta/kolv ( lossa filter och känn )
*Sprucken box eller läckande vakuum slangar ( mycket svårt att se utan att skruva loss hela skiten ( förlåt ), enklast med motorn ur.
Har den "baktänt" så är det inte otroligt att luftboxen spruckit ( kan vara otroligt svårt att se )
Misstänker att det inte kommer att hjälpa med V-power och olja men det skadar inte.
Kolla vad Co stod på om du har något gammalt bes.papper sparat, tror dock inte att det är det som är felet.
Justera Co:
Till höger om gummiblåsan med rutmönster ska det finnas en ståltråd bockad till en ring, dra upp den och stick ner en 3 mm insex ( motor avstängd ) skruva ner den för att öka Co.
Givetvis bör du kolla Co på verkstad så det inte blir tokigt högt.
Kan också vara lågt bränsletryck ( kollas säkrast på lämplig verkstad )
Det kan vara så många saker som felar på K-Jetronic, även om det är felfritt så är det helfel i mina ögon
Lycka till..
Re: cylinderbult?
Har en -74S Targa med en 3-liters SC som hadde exact samma problem. I mitt tilfälle var det feljusterad tändning och fel CO.sandman wrote:MagnusS wrote:Hoppande och ryckandet börjar vid ca 2000 varv och försvinner mer och mer eftersom vartalet ökar. från 3500rpm märks ingenting?
"K-jetronicarna" är lite känsliga för mager bränsleblandning. För lågt CO ger ryckig gång vid 2000 - 2200 rpm.
Låt någon ställa CO -halten så nära under maxgränsen som du törs. Maxgränsen står i Besiktningsprotokollet. Passa också på att kolla tändinställningen och att förtändningsregleringen funkar.
Fredrik G
Låt någon ställa CO -halten så nära under maxgränsen som du törs. Maxgränsen står i Besiktningsprotokollet. Passa också på att kolla tändinställningen och att förtändningsregleringen funkar.
Fredrik G
Jag ställde min CO-halt med örat.
Man plockar bort luft filtret så man kommer åt mätararmen.
På tomgång lyfter man försiktigt armen, ökar tomgången så justerar man upp COn (medurs på skruven), sjunker tomgången så provar man att dra ned armen istället.
Så håller man på så tills dess att motorn går som bäst på tomgång. Man kan behöva justera ned tomgången också under proceduren.
När jag gjorde så här hamnade min CO-halt på ca 3%, vilket stämmer bra med vad man brukar rekommedera som optimalt, gränsvärdet för bilprovningen är 3.5% vill jag minnas.
Detta justerar bränsle blandningen mest på tomgång, även om det påverkar hela registret också.
Funkar inte detta får man börja mäta upp bränsletryck, leta i diagram, justera på tryckregulatorn mm. Då börjar det bli jobbigt.
Man plockar bort luft filtret så man kommer åt mätararmen.
På tomgång lyfter man försiktigt armen, ökar tomgången så justerar man upp COn (medurs på skruven), sjunker tomgången så provar man att dra ned armen istället.
Så håller man på så tills dess att motorn går som bäst på tomgång. Man kan behöva justera ned tomgången också under proceduren.
När jag gjorde så här hamnade min CO-halt på ca 3%, vilket stämmer bra med vad man brukar rekommedera som optimalt, gränsvärdet för bilprovningen är 3.5% vill jag minnas.
Detta justerar bränsle blandningen mest på tomgång, även om det påverkar hela registret också.
Funkar inte detta får man börja mäta upp bränsletryck, leta i diagram, justera på tryckregulatorn mm. Då börjar det bli jobbigt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Kom hem från jobbet idag ivrig att prova att justera Co och se om det skulle hjälpa.
Glad i hågen efter lite letande tror jag att jag hittade rätt skruv och skruvade 1/4 varv medsols.
Hoppar in i bilen och tycker att det kanske går lite mindre ryckigt, kör hem lägger i backen och kras kras drivknuten höger sida rasar
Ska sänka en kall öl nu och kanske gå till garaget och fota [/img]
http://www.garaget.org/?car=105481&image=1314624[/img]
Glad i hågen efter lite letande tror jag att jag hittade rätt skruv och skruvade 1/4 varv medsols.
Hoppar in i bilen och tycker att det kanske går lite mindre ryckigt, kör hem lägger i backen och kras kras drivknuten höger sida rasar
Ska sänka en kall öl nu och kanske gå till garaget och fota [/img]
http://www.garaget.org/?car=105481&image=1314624[/img]
Last edited by sandman on Sat Apr 04, 2009 7:53 am, edited 2 times in total.
911 sc-79
k-jetronic är ett enkelt system som är på gränsen till bombsäkert...
CO justering ger nästan enbart förändring på tomgång. För övrigt är det marginell förändring av blandningsförhållandet.
En bekant som varit med och provat ut systemet på fabrik lärde mig en gång i forntiden att det viktigaste är att spridarna levererar lika mycket bränsle. Hur mycket är kanske inte det viktigaste.
Pröva följande, skruva ur samtliga spridare och lägg dem i mätglas. Tryck på mängdskivan och studera spridarbilden. Den är förmodligen skev och ger ingen fin duschstråle. När man trycker mängdskivan i botten - så långt rör den sig aldrig vid körning - kommer spridaren att rengöras ordentligt. Då blir spridarbilden oftast kraftigt förbättrad och motorgången likaså.
Kolla även så att spridarna levererar lika mycket i mätglasen. Detta blir nåt helt annat än STP treatment och tvåtaktsolja även om det hjälper en smula.
Byte till nya spridar brukar ge en aha effekt och man tycker att man skulle ha gjort det för länge sen, även om det är dyrt.
Det finns lösa tändhattar att köpa och tillsammans med kopparkabel utan avstörning så får man basta gnistan. Det blir billigare än att köpa färdiga kablar.
Vad gäller co mätare så har det sin begränsning att jämföra värden mellan olika mätare, de går inte alltid så lika.
//Johannes
CO justering ger nästan enbart förändring på tomgång. För övrigt är det marginell förändring av blandningsförhållandet.
En bekant som varit med och provat ut systemet på fabrik lärde mig en gång i forntiden att det viktigaste är att spridarna levererar lika mycket bränsle. Hur mycket är kanske inte det viktigaste.
Pröva följande, skruva ur samtliga spridare och lägg dem i mätglas. Tryck på mängdskivan och studera spridarbilden. Den är förmodligen skev och ger ingen fin duschstråle. När man trycker mängdskivan i botten - så långt rör den sig aldrig vid körning - kommer spridaren att rengöras ordentligt. Då blir spridarbilden oftast kraftigt förbättrad och motorgången likaså.
Kolla även så att spridarna levererar lika mycket i mätglasen. Detta blir nåt helt annat än STP treatment och tvåtaktsolja även om det hjälper en smula.
Byte till nya spridar brukar ge en aha effekt och man tycker att man skulle ha gjort det för länge sen, även om det är dyrt.
Det finns lösa tändhattar att köpa och tillsammans med kopparkabel utan avstörning så får man basta gnistan. Det blir billigare än att köpa färdiga kablar.
Vad gäller co mätare så har det sin begränsning att jämföra värden mellan olika mätare, de går inte alltid så lika.
//Johannes
Det var ju bra att drivknuten gav upp, då slipper du ju lossa den när du ska ta ur motorn för att lokalisera problemet som orsakar ryckningarna
Som jag har förstått det så går bilen bra över 3500rpm, om en spridare är dålig borde problemet vara linjärt och motorn går dåligt över hela registret.
Jag har för mig att du får ha CO 4,5, står väl på bes papper.
Jag röstar fortfarande på magerryckningar som förmodligen beror på för lite bränsle eller för mycket luft ( drar tjuvluft i box eller slang )
Som jag har förstått det så går bilen bra över 3500rpm, om en spridare är dålig borde problemet vara linjärt och motorn går dåligt över hela registret.
Jag har för mig att du får ha CO 4,5, står väl på bes papper.
Jag röstar fortfarande på magerryckningar som förmodligen beror på för lite bränsle eller för mycket luft ( drar tjuvluft i box eller slang )
Om jag läser korrekt så rycker det mellan 2000 och 3500 varv.
Testa att tanka på olika ställen. Min 3.2a går tex inte om jag tankar på preem hemmavid ...men perfekt på Shells V power, likaså går den perfekt på Ok i grannbyn...
Om man vill verifiera tjuvluft så är det förmodligen enklast att starta motorn och spruta lite startgas kring slangarna. Ökar varvet så är det inte tätt.
//Johannes
Testa att tanka på olika ställen. Min 3.2a går tex inte om jag tankar på preem hemmavid ...men perfekt på Shells V power, likaså går den perfekt på Ok i grannbyn...
Om man vill verifiera tjuvluft så är det förmodligen enklast att starta motorn och spruta lite startgas kring slangarna. Ökar varvet så är det inte tätt.
//Johannes
Drivknut beställdes i lördags från ferdinand, fortsättning av felsökning påbörjas såfort bilen är körbar igen.
Tack för alla tips o tricks hoppas att nåt av dem är rätt
Felsökningsordning
-Byte av drivknut
-Co mätning/justering
-Mätning av tändkablar/hattar
-Tjyvluft "startgastricket"
-Spridare
-Bränsletryck
-osv
-osv
Tack för alla tips o tricks hoppas att nåt av dem är rätt
Felsökningsordning
-Byte av drivknut
-Co mätning/justering
-Mätning av tändkablar/hattar
-Tjyvluft "startgastricket"
-Spridare
-Bränsletryck
-osv
-osv
911 sc-79