Bur för Targa?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Bur för Targa?

Post by MagnusW »

Hej
Jag kör lite banmöten och när man funderar på vad som skulle hända om man gick in lite hårt i ett räcke eller mur så blir man livrädd!
Något som stagar upp chassiet vore inte heller helt fel...

Har någon sett en bur som passar i en Targa?

Någon som vet i fall det tillverkats en, någon som kanske har en?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Jag vet med säkerhet att jag sett bur/båge till targa som artikel hos någon burtillverkare, men det var länge sedan. Och om den bågen verkligen fanns att beställa är ju en annan sak. Men det går ju alltid att customtillverka en bur, det behöver inte bli dyrare än en "fabriks", särskilt som du inte behöver en FIA-godkänd.

Däremot, som banmötesinstruktör och gammal targaägare vill jag påstå att en targa knappast är det mest optimala banmötesverktyget. Hellre än att sätta en bur i den och därmed på sätt och vis förstöra bilen skulle jag köpa en coupé (också). Eller varför inte köra med viss försiktighet så du inte hamnar i räcket, man behöver ju inte köra 10/10 på de mest kritiska ställena... 8)
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
911T
Posts: 7
Joined: Mon Jun 11, 2007 11:39 pm

Post by 911T »

Når jeg fikk min -74S fra USA satt det en Autopowerbåge i bilen. Bågen er solgt, men det finns litt her; http://www.upgrademotoring.com/safety/2 ... wr_app.htm

Image
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Har funderat på en "custom" bur, det är lite bökigare bara.

Jo, en Targa är väl inte optimal. Janne Petersson brukar pika mig för det :), även om han försökte få mig att köpa ytterligare en targa idag (Carrera 74an på blocket).
Jag kör ganska försiktigt men det finns ju alltid parametrar utanför ens kontroll, andra bilar tex.

En coupe (också förståss) finns med i planerna för framtiden, har redan en motor.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply