Spalter och spel

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Spalter och spel

Post by Rickard M »

Hej!
Kan någon ge mig lite tips på hur jag kan optimera några karosspalter, tycker det är lite läskigt att prova sig fram på måfå.

1: Passagerardörren skulle jag vilja få upp några mm i bakkant, styr upp lite hårt på låset nu, hur gör jag då? Är det brickor bakom nedre gångleden som gäller? (känns inte riktigt fabriksmässigt, eller?)

2: Motorhuven skulle jag vilja få upp några mm i höjdled, dvs. lodrätt. är det brickor mellan lucka och armarna som gäller då?

3: Huven skulle jag vilja få ner lite i höjdled, hur bär jag mig åt då? Sen vill jag dessutom få den lite till höger nere längst fram, men det antar jag är att släppa på skruvarna mellan huv och armar och flytta lite va?

Tacksam för kommentarer till frågorna ovan.

/Rickard
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Spalter och spel

Post by HenrikL »

Rickard M wrote:1: Passagerardörren skulle jag vilja få upp några mm i bakkant, styr upp lite hårt på låset nu, hur gör jag då? Är det brickor bakom nedre gångleden som gäller? (känns inte riktigt fabriksmässigt, eller?)
Jag har precis samma problem på min passagerardörr. Där är problemet glappa gångjärn som får dörren att ligga några millimeter för lågt i bakkant. Nya bussningar finns att köpa, men de behöver brotchas när de sitter på plats, innan sprinten monteras.
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag har också ungefär samma problem, det närmaste en DIY instruktion jag hittat är 3 minuter in i den här klassiska filmen ... :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=pBcH9CBBI0M
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Spalter och spel

Post by MagnusW »

Rickard M wrote:Hej!
Kan någon ge mig lite tips på hur jag kan optimera några karosspalter, tycker det är lite läskigt att prova sig fram på måfå.

1: Passagerardörren skulle jag vilja få upp några mm i bakkant, styr upp lite hårt på låset nu, hur gör jag då? Är det brickor bakom nedre gångleden som gäller? (känns inte riktigt fabriksmässigt, eller?)

2: Motorhuven skulle jag vilja få upp några mm i höjdled, dvs. lodrätt. är det brickor mellan lucka och armarna som gäller då?

3: Huven skulle jag vilja få ner lite i höjdled, hur bär jag mig åt då? Sen vill jag dessutom få den lite till höger nere längst fram, men det antar jag är att släppa på skruvarna mellan huv och armar och flytta lite va?

Tacksam för kommentarer till frågorna ovan.

/Rickard
1: Jag skulle kolla på sprintarna i gångjärnen först. Det kanske räcker att byta byta dom,

2+3: Det beror på i vilken ända man vill ha upp och ned huvarna. Är det i gångjärnskanten så är det brickor som gäller.
I framkant är jag osäker på bagageluckan, men motorluckan justerar man "gummi pluttarna" ute i kanterna. Man kan skruva dom ut och in. Man måste kanske också justera låset så att det fortfarande tar, bara en skruvmejsel att skruva pinnen ut och in.
Om ena kanten hänger i luften får man nog spänna åt låset så den håller lite bättre spänn på huven.


Nu ska jag slänga in en brasklapp genom att säga, ta inte mina ord för absolut sanning. Jag baserar ovanstående inlägg på vad jag lärde mig när jag bytte motorlucka på min 11a, en 77:a dessutom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Dörrarna justeras med "spacers" bakom gångjärnen. Det gjordes från fabrik så det finns original att köpa. Det kan räcka med att plocka bort en från det övre gångjärnet om det sitter några där eller flytta en bricka från det övre till det undre gångjärnet.

//Roger
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Tack för alla svar! :D

1. Upplever inget glapp i pinnen om jag försöker lyfta på öppen dörr. Så då ska det alltså gå att shimsa ut nedre gångleden på dörren då, som du säger Roger, antar att vi pratar rätt tunt (typ 1mm) då det borde ge större utslag i bakkanten va.

2. Motorhuven vill ha upp den lite i gångjärnskanten så dä är det väl brickor som gäller då.

3. Bagagehuven vill jag få ner, finns det justermån om jag släpper mellan armarna och karossen?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Brickor mellan A-stolpen och gångjärnet, det händer saker fort!

Om man istället för att ha std brickan med tre runda hål i så kan man ha brickor med uppfilade u-spår i så slipper man lossa skruvarna helt. Det är betydligt smidigare. Man behöver inte köpa Porsches brickor såklart, det funkar med i stort sett vad som helst.

Lägg hellre dörren lite över bakskärmen än under, inte mycket om du inte kommer precis flush.

Innan du ger dig på dörrgångjärnen med brickor - kolla hur parallell spalten är mellan dörren och framskärmen.

Man kan ju även höja hela dörren parallellt från gatan så att säga.

Har du rutor och så monterat...eller är det en kaross? isåfall måste man lasta i dörren för viktens skull.

Om dörrarna är inpassade och sitter perfekt så skall man kanske kosta på sig att förbättra konstruktionen med ett styrstift för att inte bli gråhårig om man behöver demontera och återmontera igen, framskärmarna monterades ju me slaglödda styrstift.

Styrstift i dörrarna kan man jämföra med tex saab 900 (den första Opelbaserade från 94) där kan man inte justera dörrarna, passar bara på ett sätt. perfekt om gångjärnen sitter där de skall och dörrn inte ändrat sig.

Märk gärna av i dörrstolpen exakt var Du har dina gångjärn när du börjar och för all del även runt låset i B-stolpen. Det räcker med en penna eller lite maskeringstape.

Har för övrigt en dörr uppspänd i en ställning på garagebänken för lite översyn och ombyggnad, från sen 80 talare till sen 60. Dörren som skall byggas om rostfri men nån klantskalle har filat upp hålen i gångjärnet! så det blir lite mer pyssel än planerat.

//Johannes
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Fungerade ju bra det där, bilden nedan är tagen rakt från sidan med dörren lite öppen precis innan den började rida upp på låsbygeln

Image

Med ett par U-filade brickor på 1mm bakom gångleden (släppte bara lite på skruvarna och pillade dit dem) så var problemet löst :)

Image

resten av missmatcherna får jag väl pyssla med i vinter.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Post Reply