Framvagnsbussningar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Framvagnsbussningar

Post by Calle »

Har läst en del på Pelican om de alternativ till A-armsbussningar som finns, polygrafit (billiga) och polybrons (dyra) samt porsche original. I det senare fallet följer även A-armen med...

Är det någon av er som har erfarenhet av polygrafit-varianten? De verkar kunna gnissla och t o m skära så att framvagnsinfästningen skadas. De kräver dessutom bearbetning för att passa.

Finns ytterligare alternativ?

Jag lutar åt att behålla de 35-åriga bussningarna så länge det går för att slippa ovanstående problem. Övertala mig gärna m h a era erfarenheter...

Tacksam för svar!

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Varför gå ifrån den tuning av chassiesättning som fabriken finslipade på den tiden det begav sig?

Vad skall du använda bilen till? Lite isolering är aldrig fel, det är ju ganska stumma frejor ändå med original. Vad gäller plastbussningar så brukar det vara fukten som är den dimensionerande faktorn. De sväller rejält om man väljer fel material. Om du trots allt vill ha såna av någon anledning jag har svårt att ta till mig kan du lätt få dem svarvade någonstans om du känner nån som har en svarv och kan köpa rätt plastmaterial.

Minns när jag köpte nya svärd en gång för kanske 25 år sedan så skrattade försäljningstället rejält, de där gummiresterna ansåg de att man skull värma bort med skärbrännaren och sätta dit plast i bakvagnen i stället. Har ännu aldrig riktigt begripit mig på vad det skall vara bra för. Med största sannolikhet kommer aldrig såna prylar i min bil. Men man får ju betydligt mindre toe out när man bromsar om man har plastbussningar! Bra om man har ena hjulet på rullgrus!

Ökad toe in vid pådrag får man ju med orignal. Då svarar det ju så bra i kurvor om man vill ha snabb respons!

/AJ
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Jag är helt på din linje, jag vill helst ha originalgrejerna. Som jag förstår har jag då två alternativ - fortsätta köra på originalgummit tills det faller ut som pulver eller köpa nya bärarmar för sisådär 7,5'. Eftersom renoveringsbudgeten för vintern i så fall bara skulle räcka till bäramarna behåller jag de gamla.

Bättre med 35 år gammalt gummi än ny plast. Tänker jag rätt :?:

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Om det glappar väldigt och skramlar mycket så borde man kunna "shimsa" med en bit plåt som ligger mellan gummit och röret. Det har jag inte prövat och det blir nog långt ifrån perfekt men kanske bättre...

/AJ
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Nyss var jag kanske lite för snabb, jag tänker på bakvagnen och svärden.

A armen är det den främre länkarmen? med bussning en du avser? Så hete ju tråden....På vissa håll kallas ju även delar av bakvagnen för A-arm...hade ju torsionshuset i tankarna!

/AJ
Post Reply