Motorfästen

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Motorfästen

Post by insw »

Planering inför vinterns mekarkvällar

Någon som har erfarenhet hur man byter motorfästen bakre resp. främre framförallt bakre
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Hej,

Om du ska byta med motorn kvar i bilen så kanske du kan göra så här;

* Palla upp motorn bak med domkraft t.ex. och byt ett fäste i taget. Lossar du båda med motorn uppallad så trycks karossen upp av fjädringen, fråga mig hur jag vet :oops: ... Kolla på första bilden hur det ser ut och hur skruvarna sitter. Du lossar den mittersta bulten med mutter på undersidan som håller motorn. Sedan sitter upphängningen med två bultar med mutter på undersidan. Sedan är det bara att lyfta bort den gamla och sätta dit den nya och montera. Observera hur de stora brickorna ska sitta, sitter ofta på fel håll.

Image

* Sedan är det dags att byta fram vid växellådan. Kolla bilden på balken som sitter under växellådan som bussningarna sitter i. Palla upp växellådan ordentligt och ta bort balken. På liknande sätt byter du de här bussningarna.

Image
Obs! På bilden sitter bultarna i centrum på fel håll!

Jag har bara gjort detta med sakerna urplockade, men så kan jag tänka mig att det går att göra om man vill ha kvar motor/låda. Någon annan kanske har bättre erfarenheter?

Hur som helst. Lycka till!

/Dennis
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag bytte de främre för 3 timmar sen, de kan man byta på plats en i taget. Man behöver inte ta bort balken, bara att palla upp baken och krypa under och börja skruva. Ett 30 minutersjobb.
Jag satte domkraften under växellådan, men det var nog onödigt, dom sitter så tätt.

Bak skulle jag sätta domkraften under motorn och byta en i taget där också.
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Jag böt de längst bak vid motorbaken nyss också, båda samtidigt och det gick som sagt inte så bra, karossen fjädrade upp (synd jag inte han läsa den här tråden först då ;) ) men det löste sig ändå.

Jag hade inte köpt några nya till växellådsbalken för jag hade hört rykten om att de inte går att byta på äldre bilar än 72, stämmer inte det? Att man då åkte på att byta hela balken eftersom de gummina inte var utbytbara???
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Rickard M wrote:Jag hade inte köpt några nya till växellådsbalken för jag hade hört rykten om att de inte går att byta på äldre bilar än 72, stämmer inte det? Att man då åkte på att byta hela balken eftersom de gummina inte var utbytbara???
Det stämmer nog. Men borde inte hela växellådsbalken vara utbytbar mot den från 73-86 varianten? Den borde inte vara dyr att få tag på.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Provade bilen idag med de nya växellåds fästena.
Jäklar vilken skillnad!!
Tidigare ville den nästan slita ur växlen vid motorbroms på 1:an, nu känns hela motorpaketet mycket tajtare.
Nu kanske man borde byta de bakre fästena också, jag snålade lite...
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Jag tyckte det blev en jäkla skillnad med motorfästerna också, går mycket mjukare!

är det någon som vet hur man löser växellådsfästerna på en äldre bil då? Antar att fräscha balkar inte växer på träd. Passar de nyare på dessa lådor? Vart får jag tag på en sådan isåfall?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Jag funderar också på att byta motorfästen och jag har därför sugit i mig alla goda råd.
Men jag får inte loss de stora bultarna/muttrarna. :oops:
Fast jag går på gym, sover 8 timmar per dygn, äter proteinrik mat, mm så får jag inte loss
f-nskapet. :evil:
Finns det något smart sätt att attackera den centrala bulten/muttern?
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Hasse Targa 72 wrote:Jag funderar också på att byta motorfästen och jag har därför sugit i mig alla goda råd.
Men jag får inte loss de stora bultarna/muttrarna. :oops:
Fast jag går på gym, sover 8 timmar per dygn, äter proteinrik mat, mm så får jag inte loss
f-nskapet. :evil:
Finns det något smart sätt att attackera den centrala bulten/muttern?
//Hasse
Testa att lossa muttern på undersidan och håll imot bultskallen på översidan. Kanske kan lösa det.

/Dennis
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Om det är lätt att hitta nya delar så ska man ju inte underskatta tillfredställelsen att bestraffa en motsträvig mutter med vinkelslipen.... :)
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Tack för tipsen.
Det hela fixade sig när jag fick låna en spärrnyckel med längre skaft.
Kan inte undanhålla er den skönhet som ett sprutlackerat gammalt motorfäste visar upp. Det blir byte i vinter.
Image
Fästets undersida

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Post Reply