Motorfästen
Motorfästen
Planering inför vinterns mekarkvällar
Någon som har erfarenhet hur man byter motorfästen bakre resp. främre framförallt bakre
Någon som har erfarenhet hur man byter motorfästen bakre resp. främre framförallt bakre
Hej,
Om du ska byta med motorn kvar i bilen så kanske du kan göra så här;
* Palla upp motorn bak med domkraft t.ex. och byt ett fäste i taget. Lossar du båda med motorn uppallad så trycks karossen upp av fjädringen, fråga mig hur jag vet ... Kolla på första bilden hur det ser ut och hur skruvarna sitter. Du lossar den mittersta bulten med mutter på undersidan som håller motorn. Sedan sitter upphängningen med två bultar med mutter på undersidan. Sedan är det bara att lyfta bort den gamla och sätta dit den nya och montera. Observera hur de stora brickorna ska sitta, sitter ofta på fel håll.
* Sedan är det dags att byta fram vid växellådan. Kolla bilden på balken som sitter under växellådan som bussningarna sitter i. Palla upp växellådan ordentligt och ta bort balken. På liknande sätt byter du de här bussningarna.
Obs! På bilden sitter bultarna i centrum på fel håll!
Jag har bara gjort detta med sakerna urplockade, men så kan jag tänka mig att det går att göra om man vill ha kvar motor/låda. Någon annan kanske har bättre erfarenheter?
Hur som helst. Lycka till!
/Dennis
Om du ska byta med motorn kvar i bilen så kanske du kan göra så här;
* Palla upp motorn bak med domkraft t.ex. och byt ett fäste i taget. Lossar du båda med motorn uppallad så trycks karossen upp av fjädringen, fråga mig hur jag vet ... Kolla på första bilden hur det ser ut och hur skruvarna sitter. Du lossar den mittersta bulten med mutter på undersidan som håller motorn. Sedan sitter upphängningen med två bultar med mutter på undersidan. Sedan är det bara att lyfta bort den gamla och sätta dit den nya och montera. Observera hur de stora brickorna ska sitta, sitter ofta på fel håll.
* Sedan är det dags att byta fram vid växellådan. Kolla bilden på balken som sitter under växellådan som bussningarna sitter i. Palla upp växellådan ordentligt och ta bort balken. På liknande sätt byter du de här bussningarna.
Obs! På bilden sitter bultarna i centrum på fel håll!
Jag har bara gjort detta med sakerna urplockade, men så kan jag tänka mig att det går att göra om man vill ha kvar motor/låda. Någon annan kanske har bättre erfarenheter?
Hur som helst. Lycka till!
/Dennis
Jag bytte de främre för 3 timmar sen, de kan man byta på plats en i taget. Man behöver inte ta bort balken, bara att palla upp baken och krypa under och börja skruva. Ett 30 minutersjobb.
Jag satte domkraften under växellådan, men det var nog onödigt, dom sitter så tätt.
Bak skulle jag sätta domkraften under motorn och byta en i taget där också.
Jag satte domkraften under växellådan, men det var nog onödigt, dom sitter så tätt.
Bak skulle jag sätta domkraften under motorn och byta en i taget där också.
Jag böt de längst bak vid motorbaken nyss också, båda samtidigt och det gick som sagt inte så bra, karossen fjädrade upp (synd jag inte han läsa den här tråden först då ) men det löste sig ändå.
Jag hade inte köpt några nya till växellådsbalken för jag hade hört rykten om att de inte går att byta på äldre bilar än 72, stämmer inte det? Att man då åkte på att byta hela balken eftersom de gummina inte var utbytbara???
Jag hade inte köpt några nya till växellådsbalken för jag hade hört rykten om att de inte går att byta på äldre bilar än 72, stämmer inte det? Att man då åkte på att byta hela balken eftersom de gummina inte var utbytbara???
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Det stämmer nog. Men borde inte hela växellådsbalken vara utbytbar mot den från 73-86 varianten? Den borde inte vara dyr att få tag på.Rickard M wrote:Jag hade inte köpt några nya till växellådsbalken för jag hade hört rykten om att de inte går att byta på äldre bilar än 72, stämmer inte det? Att man då åkte på att byta hela balken eftersom de gummina inte var utbytbara???
Jag tyckte det blev en jäkla skillnad med motorfästerna också, går mycket mjukare!
är det någon som vet hur man löser växellådsfästerna på en äldre bil då? Antar att fräscha balkar inte växer på träd. Passar de nyare på dessa lådor? Vart får jag tag på en sådan isåfall?
är det någon som vet hur man löser växellådsfästerna på en äldre bil då? Antar att fräscha balkar inte växer på träd. Passar de nyare på dessa lådor? Vart får jag tag på en sådan isåfall?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Jag funderar också på att byta motorfästen och jag har därför sugit i mig alla goda råd.
Men jag får inte loss de stora bultarna/muttrarna.
Fast jag går på gym, sover 8 timmar per dygn, äter proteinrik mat, mm så får jag inte loss
f-nskapet.
Finns det något smart sätt att attackera den centrala bulten/muttern?
//Hasse
Men jag får inte loss de stora bultarna/muttrarna.
Fast jag går på gym, sover 8 timmar per dygn, äter proteinrik mat, mm så får jag inte loss
f-nskapet.
Finns det något smart sätt att attackera den centrala bulten/muttern?
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Testa att lossa muttern på undersidan och håll imot bultskallen på översidan. Kanske kan lösa det.Hasse Targa 72 wrote:Jag funderar också på att byta motorfästen och jag har därför sugit i mig alla goda råd.
Men jag får inte loss de stora bultarna/muttrarna.
Fast jag går på gym, sover 8 timmar per dygn, äter proteinrik mat, mm så får jag inte loss
f-nskapet.
Finns det något smart sätt att attackera den centrala bulten/muttern?
//Hasse
/Dennis
Om det är lätt att hitta nya delar så ska man ju inte underskatta tillfredställelsen att bestraffa en motsträvig mutter med vinkelslipen....
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby