Torsionshus

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Torsionshus

Post by Johannes »

Image


Har trots allt fått lite ur händerna. Tvärröret bortkapat. Det nya är svart...

/AJ
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Hjälp, det där är ju som att göra en by-pass operation. Seriöst!

Jag hoppas du har en jigg.....

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Självfallet måste man ha en jigg!

Men det är ett ganska enkelt ingrepp jämfört med att reparera i området för styrväxelns infästning. Där handlar det om några hårstrån i tolerans. Karossens i särklas allra viktigaste mått!

/AJ
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Hej Johannes! Var köpte du rören och hur mycket kostade dom? Hur ser jiggen ut! Skicka gärna lite fler bilder till mej jag PM dej min email adress så att ingen viagra försäljare hittar den! :) Är väldigt intresserad hur jobbet går till!

/Mvh Roger
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Röret är Porsches eget. Det är dyrt. Hur dyrt måste jag kolla i pärmen. Vill minnas nånstans mellan fem och tio tusen.

Det finns två olika sätt att montera det. Antingen så sitter karossen i en Celette eller motsvarande riktbänk med gedigna balkar överallt.

Beroende på förutsättningar kan du även tillverka en karossfast jigg. Tex svetas on en grov stålplatta mellan baljorna i baksätet som du förser med styrningar. På dessa styrningar kan du sedan momtera en hemmagjord jigg som styr det nya tvärröret i bilens längd, höjd och bredd läge. Dessutom måste du ha styrningar ute vid lagerläget där svärdets gummi löper. Dessa bör vara av koppar, aluminium eller likande.

På de två "öronen" som sticker ut på röreet sitter två hål som pekar vinkelrätt mot gatan. Dessa två hål används för att kryssmäta mot framvagnsinfästningen. Det är dessa du måste börja bygga efter.

Rörets ytterändar/lagerlägen är ovala 2 mm. Detta för att de skall bli runda när de svetsas i. Detta kräver lite vana på svetsning. Original svetsades de med gas. Så det är så man skall svetsa. Mig (egentligen är det ju MAG...) är ju lätt med inte så bra egentligen. Diamantpärlor som är omöjliga att rikta.

Samtidigt måste du köpa de bakre rambenen. Per sida består det av den väggen där man skruvar fast kåpan över svärdet en mellanvägg som är osynlig utifrån och den inreväggen av rambenet. Dessutom kanske du vill ha halvmånarna för krängningshämmaren. Dessa måste man bygga om och förstärka för det är rena skämtet från Porsche. De stuksvetsade muttrarna på överfallet är en "Ballograf konstruktion" av någon verkligt opraktisk konstruktör. Finns på många bilfabrikat, fungerar aldrig till belåtenhet. Dessutom är det på sin plats med några loppor som håller krängarfästet i periferin. Inget svårt alls med nåt att tänka på när man ändå är igång.


Att falla för frestelsen och fuskreparera torsionshusen med en rörstump eller de där plastlagringarna på svärden ger folk som har chassieteknik som levebröd att ruska uppgivet på huvudet. För att få feelingen i chassit krävs det att gummit är kvar. Man skall ju ha viss nytta av den rollstyrning som finns hos bakvagnen.

Skall se efter om det finns några fler bilder som kan vara lämpliga.

/AJ
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Tack johannes för ditt svar! Funderar på att byta mitt on det ej går att laga på annat sätt. Skicka gärna lite bilder på jobbet samt din jigg.

/Mvh Roger
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Skall se vad vi kan göra, snål som jag är så äger jag ingen kamera. Får hitta nån som kan ta ett kort och framkalla eller köpa en engångskamera...

/AJ
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Hej! Du borde köpa dej en digitalkamera! helt suveränt att knäppa en massa bilder med. Kostar ju inget att framkalla. Kul att titta på efter ett antal år då man glömt bort hur mycket man gjort. En hyfsad digitalkamera kostar inte så mycket idag. Ingen som vet någon artikel på nätet om att byta rör.

/Mvh Roger
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Ringde idag Porsche Center i borås och fick pris på rear axel cross tube kostade 8600kr inkl moms fram till -68. Var tydligen dyrare till 69 och framåt. Skulle kännas bra att byta röret men är lite osäker på jobbet. Skulle vilja ha lite bilder att titta på! Ingen som sätt någon artikel ute i cyberrymden? Kanske får Johannes digitalkamera av tomten :lol:

/Mvh Roger.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Inte så svårt att byta, inget att tveka på om du har svetsat förr. Däremot så skall du nog kolla om du kan hitta rambensdelarna till vettiga pengar. Plus nån hundring på fästen till krängarn.

/AJ
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Är det röret som är nr.14 på bilden i länken?

http://www.stoddard.com/shop/shopdispla ... +Pan+Parts

I så fall billigare än porsche center.
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Dennis:
Billigare tror jag inte att det blir 1343$ +moms och tull. Porsche center skulle ha 12300skr någonting för torsion tube 69-.

Johannes: Vad menar du med rambensdelarna :?:

/Mvh Roger
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Sorry! Kollade priset på den sfter till rs. :?

God Jul!
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

När man byter röret så måste man byta väggarna runt röret som sitter innuti hjulhuset eller hur man nu skall kalla det. Det gula partiet är således helt ny plåt. Här skall man kanske kolla priset om man reagerar på tvärröret...

Detta kallas för longitudinalbalk av karosskonstruktörer, men på eftermarknadsspråk som tex folk som jobbar i riktbänkar och säger antagligen oftare ramben.

Det gula består av en yttrevägg (den som är fotad) den inreväggen ansluter mot röret på baksidan. Innuti denna balk så sitter det yttreligare en förstärkningsplåt. Sedan tillkommer kostnaden för fästet till krängarn! inget i sammanhanget men den skall ju dit. Dett måste dock förbättras eftersom fabrikens lösning är rena rama skiten! Lätt fixat så det är inget att bråka om men deras stuksvetsning passar bättre i ett dockskåp.


Kanske skrev jag det tidigre men röret är 2 mm ovalt i ytteränden. Man måste ha en dorn av ej svetsbart material när man svetsar detta. Med värmen måste man styra så att röret blir runt när det är svetsat och det har kallnat! Detta är utmaningen i jobbet.

/AJ
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Johannes! Såg du att jag hade skickat ett PM till dej ?

/Mvh Roger
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Johannes! Eller någon annan! Hur tjockt gods är det i röret? Vid bussningarna?

/Mvh Roger
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Har inte mätt, men preliminärt kan du räkna med 1,5 mm.

Minns att röret är ovalt 2 mm när det kommer. Måste spännas in och styras med svetsen så det blir runt.

/AJ
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Har letat upp en bild på en rostlagning som någon kallade ovanlig...på något ställe i forumet.


Karossen hänger upp och ner i svetsjiggen och tvärröret är bortkapat. Bilden visar plåten i under sittdynan i baksätet. observera att jag även valde att slå sickor i plåten för originalstuk. En plan plåt blir i taffligaste laget...

Det röda är originalprimern i rambenet. Svetsfogen och omgivande område har givetvis blästrats med silikat och sprutats med etsande primer

Image

/AJ
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Har hittat ytterligare en bild. Här visas golvet insvetsat. Karossen upphängd upp och ner i väntan på blästring av insidan av bagagerums/hjulhus väggen. Det blir ett enklare jobb om den hänger upp och ner när det väl blästras. Silikatet faller ner och samlas inte i balkar.

Den gula primern ligger på pluggsvetsarna. Detta ansluter till en fråga för en tid sedan om framvagnsinfästning.

Materiel som åtgår.
Golv
Främre vägg bagagerum
sidobalk vänster
sidobalk höger
Främre tvärbalk
4 st torn för infästningar
Batteriplåt/ar

Sextiotalarna hade ju en liten plåt kant som löpte runt en batteriskål av plast som nästan alltid är borta.


Arbetet kräver en bra jigg så kryssmätning kan ske mot torsionsröret bak

Bogseröglan är återanvänd, men det är också det enda

/AJ

Image
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Torsionshus

Post by Gunnar B »

Johannes wrote:Image


Har trots allt fått lite ur händerna. Tvärröret bortkapat. Det nya är svart...

/AJ
Jag har varit inblandad i rörbyte på några olika bilar. Man behöver inte vara alltför religiös om inte röret är rostigt i ytterändarna. En kompis till mig, vissrligen mycket duktig plåtarbetare, har gjort jobbet på följande sätt:
Köp ett rör i bra skick från en skrotad bil.
Gör en mall för att få fästena till växellådsbalken på rätt ställe
Kapa bort det gamla röret några centimeter innanför hjulhuset.
Anpassa längden på det nya röret. skär ut hål nedåt så det går att svetsa från insidan uppåt och framåt, där det inte går att komma åt från utsidan.
Passa in röret med hjälp av mallarna och svetsa fast från insidan.
Hitta en rördimension som passar till rörets utsida, anpassa storleken så att det täcker hålet, svetsa.
Allt färdigt på några timmar och bilen är lika rak som när den lämnade fabriken.
Enkelt, eller hur, det gäller bara att hitta en duktig kompis.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

I mitt fall var ytteränden/lagringen för gummit helt borta i nederkant så det fanns egentligen bara ett sätt att göra det på. Då fick det bli ramben också.

Nåväl, bifogar en bild på det nya golvet och ett av tornen. Alla byttes för övrigt.

Image

De där tornen för infästnigarna är dyrbara. Samtidigt är det så att infästningen för styrväxeln och framvagnen är de mest noggranna måtten på hela karossen. De chassiproffs som finns i nätverket hävdar bestämt att avikelsen max får vara 0,5 mm för att styrväxelplaceringen skall fungera. Jag tror dem! Med andra ord så gäller det att ha bra grejor för att bygga in dem.

Bilden visar hur det såg ut innan resten blästrades. Man vill ju ha färg på pluggsvetsningen i första hand. Skruvarna i de gängade hålen är för att skydda gängorna.
Guest

digitalkamera!

Post by Guest »

Johannes wrote:Skall se vad vi kan göra, snål som jag är så äger jag ingen kamera. Får hitta nån som kan ta ett kort och framkalla eller köpa en engångskamera...

/AJ
Köpte en mini kamera på JULA.198kronor!
glömde den i lillkillens overall,60 grader.med tvättmedel /sköljmedel,och allt

den överlevde t.o.m. 160 min torktumlare!!!! döm om min förvåning när den funkade,dock med reducerad skärpa?

100 procent torsions jobb!!
jag blir verkligen IMPONERAD av dina svetskunskaper...
kjellas

kjellas
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

tennspacklade lite...fast det skall slipas lite till innan det är färdigt.

Image
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Hittade en bild på pressverktyget för plåten under sittdynan i baksätet som finns högre upp i tråden

Image

För att tillverka sickorna (förstyvnings groparna) behövdes tre olika längder. Dessutom sitter de ju olika i bilens längsledd. Man fick tänka sig för en smula så att de gjordes i rätt ordning. ickorna slogs med en stans gjord av en hållare för svarvstål och använde släggan. Det blev väldigt bra.
Post Reply