2.4E Renovering

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

2.4E Renovering

Post by Eric »

Äntligen efter ganska mycket sökande har jag fått tag på två stycken 2.4E motorer. :D

Nr 1. 2.4E 1973
Skick; Komplett med insprutning. Stått i en hel del år men går att dra runt. Levereras på Lördag.

Image

Nr 2. 2.4E 1972
Skick; Komplett med insprutning, värmekammare, ljuddämp m.m. Stått i 3 år men går att dra runt, en havererad kamkedja :shock: . Hämtas senare i sommar.

Image

Planen är att av dessa två motorer renovera upp en som jag ska stoppa i min 1972 targa som idag har en 2.2E 1970. Den motorn fungerar bra, krånglar aldrig och ryker inte. Kommer säljas nästa sommar med växellåda.

Image

Jag tänker dokumentera renoveringen här (kommer antagligen ha mkt frågor), och hoppas ha klar den lagom till sommaren 2009.

Saknar: Luftburk med "kort snabel" riktad åt vänster till 2.4, nån som har liggande? + 915 växellåda
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Ska luftburken (eller vad det nu heter där luftfiltret sitter) till en 2.4 motor vara i plast? Är det olika modeller beroende på om det är insprutningsmotor eller förgasarmotor?

Någon som vet?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Min 2,4T har en i plast
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Jag har nu fått hem båda mina motorer samt en kortstegad 915 växellåda(=julafton :D ). Jag börjat att plocka ner motor nr2 som är den jag tänkt att utgå ifrån då det är en 72a.

Jag har kommit så här långt och utgår ifrån boken "How to rebuild och modify Porsche 911 Engines"
Image
Några sidor längre fram är det dags att plocka av kamkedjehuset och då måste jag lossa kamkedje kugghjulet på kamaxeln där krävs det två specialverktyg Porsche camshaft holder tool (p202):
Image
och 46mm Crows Foot wrench
Image

Dessa verktyg finns på pelican parts men vill gärna göra detta jobb i helgen och gissar att leveranstiden är längre än så. Finns det någon annan lösning eller är det någon som har dessa verktyg som jag kan låna?
:?:

Vad jag sett hittils ser båda motorerna hyfsat friska ut, motor nr2 har en trasig kamkedja men vad jag kan se ner i insugssidan och avgassidan så ser inte ventilerna krökta ut, kan dom klarat sig eller ser man förödelsen först när toppen är av?
:?:

Tacksam för tips.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Jag har verktygen.

/Dennis
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

Hoppas nån där nere har verktyg att låna ut.
Ville bara hoppa in i debatten eftersom du nämde Pelican Parts.Båda dessa verktyg har jag köpt från dem och och det ena (Ej kråkfoten) höll i nästan 2 sekunder.....Lånade ett bättre och löste sedan problemet med att köpa ett likadant från Stoddard som håller än idag..Kanske någon annan som råkat ut för detta..??..
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Tack alla som erbjudit sig att låna ut verktyg. Kommer låna av Dennis som skickar grejerna med sin flickvän till gbg imon, vilken service!!! :D
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Jag köpte mina verktyg från Stoddard och de höll. Däremot tyckte jag kråkfoten var rätt kass så den använder jag inte. En 46:ans ringnyckel funkar mycket bättre. Vill man ha ut den lite får man ta en 46:ans hylsa, kapa bort fästet på den och svetsa fast själva hylsan på ringnyckeln.

Det är möjligt jag kan hitta en luftburk med kort snabel. Om inte annat så har jag åtminstone förvärmarburken liggande ifall du behöver en sådan!

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

tigerman67 wrote: Det är möjligt jag kan hitta en luftburk med kort snabel. Om inte annat så har jag åtminstone förvärmarburken liggande ifall du behöver en sådan!

MVH Jonas
Hej Jonas!
Förvärmaren har jag redan, men luftburk med kort snabel i plast får du gärna leta efter.

Lossade kamkedjekugghjulet igår och plockade loss kamkedjehuset och toppen. Till min förvåning var ventilerna intakta och likaså kolvarna trots att kamkedjan var ordentligt av. :D

Image
Image
Någon som kan förklara detta, borde inte kolvarna träffat ventilerna? :?:

Hur tycker ni ventilerna och kolvarna ser ut? Är det mycket eller normalt med sot och avlagringar? Eftersom jag inte vet något om motorn hade det varit kul att spekulera hur länge sen den renoverades.

Ska jag lämna in hela toppen för en genomgång eller ska jag göra det själv? Vem ska man lämna den till för ett bra jobb?

Tacksam för svar!
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Svårt att säga på dessa bilder då upplösningen är lite dålig, men det ser ju onekligen ut som att det varit läckage vid 5:ans cylinder. Och 6:ans kolv + avgasventil har konstiga märken eller avlagringar, kan dock inte avgöra på bilderna om det är sot eller skador.

Vid ett kamkedjeras bör kolv och ventil mötas, men det är ju inte helt säkert att det blir totalhaveri. Jag skulle mäta upp allt ordentligt innan jag återanvänder något (vev, stakar, ventiler)

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Bättre bild: Image

Ska verkligen mäta upp allt, kan ha hänt något med 6an precis som du skriver, när jag zoomar in på min högupplösta bild ser det ut som lite sot är avskavt där.

Det som läckt i 5an är troligen rostvatten som kom in under transporten
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
qcsmmpe
Posts: 15
Joined: Thu Nov 10, 2005 12:54 pm

Post by qcsmmpe »

Hej

Kul följetång detta!! :D
Det intressanta är väl att få kolvar och cylindrar uppmätta.
Krökta ventiler kostar ju inte så mycket att ersätta jämfört med kolvar och cylindrar.
Du undrar när motorn senast renoverades, är du säker på att den någonsin har renoverats?
911T 1971
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Hej!
Du frågade om vem som gör bra jobb på toppar m.m. Inget att fundera på att göra själv, behövs kunnande och maskiner och bättre att koncentrera sig på allt annat som man ändå gör själv. Dessutom inte särskilt dyrt.
Min "husmeck" Tommy Flitt gör Kanonjobb och till helt vettiga pengar. Han gjorde topplocksjobbet på min motor med inplaning av toppar mot kamhus (så att det blir tätt, det är ju tre separata toppar och cylindrar men ett kamhus så det bör ha samma höjd) och infräsning nya ventiler, honing cylindrar m.m. för ett par år sedan. Mycket bra kille som håller till i Segeltorp, Stockholm. Han är välrennomerad och kan varmt rekommenderas.
Flitt Hitech products. 08-884373

Mvh
Christer
914-6
User avatar
MagnusS
Posts: 24
Joined: Tue Aug 19, 2008 9:44 pm
Location: strömstad

topprenovering

Post by MagnusS »

Hej!
Jag renoverade min 2,7 MFI i vintras och tog hjälp av Elleman Jensen i Partille med att fräsa ventilsätena, ett arbete man inte kan göra själv (för hårda). Ventilstyrningarna är däremot lätta att byta själv. Är dina kammar slitena kan han även slipa om dem.
-dessutom är han trevlig och tar inte mycket betalt!
Magnus
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Toppen tack för tipsen! :D

Elleman i Partille låter nära och bra, ska slå honom en signal när det blir dags.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Ni som har renoverat toppar, vad kostade jobb och material?
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

HenrikL wrote:Ni som har renoverat toppar, vad kostade jobb och material?
ca 6000:- för arbetet. Uppmätning av kolvar/cyl. blästring och inplaning av toppar, byte ventiler, mätning ventilfjädertryck, honing cyl. Fräsning ventilsäten och något säte utbytt. Fick även kolvringar monterade och kolvarna införda i cyl. (för att slippa risken att knäcka ringarna när man inte är van att sätta dit dem) På detta sätt var det lätt att montera utan att sätta i kolvarna och sedan cylindrarna i motor. Kan vara något mer som jag glömt. Materialet nya ventiler, ringar och tätningar m.m. kommer jag inte ihåg riktigt vad jag betalade för men var ca 4-6000:- (kolla annars på Ferdinand, pelican eller mittelmotor och liknande för att få en prisuppfattning)

Lycka till!

Christer
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

tigerman67 wrote:Svårt att säga på dessa bilder då upplösningen är lite dålig, men det ser ju onekligen ut som att det varit läckage vid 5:ans cylinder. Och 6:ans kolv + avgasventil har konstiga märken eller avlagringar, kan dock inte avgöra på bilderna om det är sot eller skador.
Jag har granskat 6:ans kolv + avgasventil på mycket nära håll och de ser fina ut, verkar som ventilen sluter tätt, men ska definitivt mäta upp.

Har nu plockat ner andra sidan av motorn, ser bra ut även där (kedjan var hel på den sidan) dock mycket sotavlagringar. Det var betydligt lättare andra gången när jag visste precis hur jag skulle göra för att lossa kamaxelkedjekransen. Alla pinnbultar är hela ser det ut som.

Image
Image

Nästa vecka börjar det bli dags att klyva blocket :shock: (tips mottages tacksamt) men först ska kolvar och cylindrar av på vänster sida också och varsamt packas ner i plastpåsar.

Jag har också pratat med två tidigare ägare av motorn varav den ena är en riktig Porscheexpert från Linköping. Han berättade att motorn från början kom från en 72 targa, men sedan monterades i en Röd E73 .(som b.la. Dennis ägt.)Den såldes med den motorn för att 100 mil senare haverera pga en falerad kamkedjesträckare. Hamnade sedan i en lada i 3år där jag hittade den.

Fick även veta lite kul om mina två andra motorer som båda har S-mekinsprutningspump (en 2.4E 7R med 013 pump och 2.2E med en 009 -pump) att dessa motorer kan vara ombyggda då en en motor med E-kammar går dåligt med en S-pump, någon som vet mer om detta? :?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Eric, kan du lite snabbt förklara vad det där med "7R" (i "2.4E 7R") betyder för mej som blev lite nyfiken?
PS Trevligt att läsa att du nu verkar ha tillräckligt många motorer för att bygga världens första (?) early911 dragster, eller föresten; kanske en early 911 6W-Drive!
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Jonas Y wrote:Eric, kan du lite snabbt förklara vad det där med "7R" (i "2.4E 7R") betyder för mej som blev lite nyfiken?
PS Trevligt att läsa att du nu verkar ha tillräckligt många motorer för att bygga världens första (?) early911 dragster, eller föresten; kanske en early 911 6W-Drive!
:D dragster är inte min grej men kan ju faktiskt bygga in 3 st motorer i folkabussen, finns ju gott om plats. Du vet ju hur länge jag letat efter en 2.4E motor och när 2 st dök upp på samma dag var jag ju tvungen att slå till :wink:

Det här med 7R är det nr som står stämplat i motorblocket, ett typ av motornummer som är olika beroende på årsmod (På bilden ovan så ser man att det står ett långt nr på blocket som slutar på 4R det är alltså ett 4R block på min 72 motor.. och ett 7R på 73 motorn), jag är ingen klippa på detta men kanske nån annan vet?? Vad jag har hört så är det inte vanligt med 7R på en 2.4E.... :?:
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

7R är ett starkare block än de tidigare.

Alla RS -73 snurror är (sägs vara) byggda på 7R-block, jag inbilllar mig att många S -73 också har dem. Däremot inte min gamla S -72 fastän den var sent tillverkad och RS:en nästan var ute då.

Hur ofta de förekom i T/E -73 vet jag inte. Kanske har med tillverkningsmånad att göra? Porsche körde ju knappast två separata linor för blockgjutningar, skulle tro att de gjorde sig av med 4R-serien i T/E tills den var slut och sedan gick över på 7R för samtliga.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
MagnusS
Posts: 24
Joined: Tue Aug 19, 2008 9:44 pm
Location: strömstad

Post by MagnusS »

HenrikL wrote:Ni som har renoverat toppar, vad kostade jobb och material?
Jag tror jag betalade 3000:- för polering av kammar, fräsning av ventilsäten och slipning av ventiler.
Ventilstyrningarna satte jag i själv och kostade inte många kronor på pelican.
rpm
Posts: 37
Joined: Sun Mar 09, 2008 11:56 am
Location: Gbg

Post by rpm »

7R block satt i en -73 T (gammall polisbil för övrigt) jag ägde för några år sedan. De har väl lite extra förstärkningar i gjutningen jämfört med tidigare block, tror dock inte dom är immuna mot att slå sig för det.
911 E -72
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Nilsson wrote:Hoppas nån där nere har verktyg att låna ut.
Ville bara hoppa in i debatten eftersom du nämde Pelican Parts.Båda dessa verktyg har jag köpt från dem och och det ena (Ej kråkfoten) höll i nästan 2 sekunder.....

Samma här riktigt skit. Hylsan slant på kammen och deformerades totalt!

Använde sedan en hederlig shifnyckel, modell större.

Kråkfoten tyckte jag var lite dyr så jag köpte en 46mm jumbonyckel på Biltema (skitbilligt). Sen värmde jag den med gassvets och bockade den ordentligt i två 90 graders böjar, den ena så nära ringen som möjligt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Tack för all hjälp jag får i den här tråden. Nu ytterligare en fråga: Växellådan jag köpte har nummer 915.301.301.0R, jag förstår att det är en 915 men kan man utläsa något mer av nummret?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Post Reply