2.4E Renovering
2.4E Renovering
Äntligen efter ganska mycket sökande har jag fått tag på två stycken 2.4E motorer.
Nr 1. 2.4E 1973
Skick; Komplett med insprutning. Stått i en hel del år men går att dra runt. Levereras på Lördag.
Nr 2. 2.4E 1972
Skick; Komplett med insprutning, värmekammare, ljuddämp m.m. Stått i 3 år men går att dra runt, en havererad kamkedja . Hämtas senare i sommar.
Planen är att av dessa två motorer renovera upp en som jag ska stoppa i min 1972 targa som idag har en 2.2E 1970. Den motorn fungerar bra, krånglar aldrig och ryker inte. Kommer säljas nästa sommar med växellåda.
Jag tänker dokumentera renoveringen här (kommer antagligen ha mkt frågor), och hoppas ha klar den lagom till sommaren 2009.
Saknar: Luftburk med "kort snabel" riktad åt vänster till 2.4, nån som har liggande? + 915 växellåda
Nr 1. 2.4E 1973
Skick; Komplett med insprutning. Stått i en hel del år men går att dra runt. Levereras på Lördag.
Nr 2. 2.4E 1972
Skick; Komplett med insprutning, värmekammare, ljuddämp m.m. Stått i 3 år men går att dra runt, en havererad kamkedja . Hämtas senare i sommar.
Planen är att av dessa två motorer renovera upp en som jag ska stoppa i min 1972 targa som idag har en 2.2E 1970. Den motorn fungerar bra, krånglar aldrig och ryker inte. Kommer säljas nästa sommar med växellåda.
Jag tänker dokumentera renoveringen här (kommer antagligen ha mkt frågor), och hoppas ha klar den lagom till sommaren 2009.
Saknar: Luftburk med "kort snabel" riktad åt vänster till 2.4, nån som har liggande? + 915 växellåda
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Jag har nu fått hem båda mina motorer samt en kortstegad 915 växellåda(=julafton ). Jag börjat att plocka ner motor nr2 som är den jag tänkt att utgå ifrån då det är en 72a.
Jag har kommit så här långt och utgår ifrån boken "How to rebuild och modify Porsche 911 Engines"
Några sidor längre fram är det dags att plocka av kamkedjehuset och då måste jag lossa kamkedje kugghjulet på kamaxeln där krävs det två specialverktyg Porsche camshaft holder tool (p202):
och 46mm Crows Foot wrench
Dessa verktyg finns på pelican parts men vill gärna göra detta jobb i helgen och gissar att leveranstiden är längre än så. Finns det någon annan lösning eller är det någon som har dessa verktyg som jag kan låna?
Vad jag sett hittils ser båda motorerna hyfsat friska ut, motor nr2 har en trasig kamkedja men vad jag kan se ner i insugssidan och avgassidan så ser inte ventilerna krökta ut, kan dom klarat sig eller ser man förödelsen först när toppen är av?
Tacksam för tips.
Jag har kommit så här långt och utgår ifrån boken "How to rebuild och modify Porsche 911 Engines"
Några sidor längre fram är det dags att plocka av kamkedjehuset och då måste jag lossa kamkedje kugghjulet på kamaxeln där krävs det två specialverktyg Porsche camshaft holder tool (p202):
och 46mm Crows Foot wrench
Dessa verktyg finns på pelican parts men vill gärna göra detta jobb i helgen och gissar att leveranstiden är längre än så. Finns det någon annan lösning eller är det någon som har dessa verktyg som jag kan låna?
Vad jag sett hittils ser båda motorerna hyfsat friska ut, motor nr2 har en trasig kamkedja men vad jag kan se ner i insugssidan och avgassidan så ser inte ventilerna krökta ut, kan dom klarat sig eller ser man förödelsen först när toppen är av?
Tacksam för tips.
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Hoppas nån där nere har verktyg att låna ut.
Ville bara hoppa in i debatten eftersom du nämde Pelican Parts.Båda dessa verktyg har jag köpt från dem och och det ena (Ej kråkfoten) höll i nästan 2 sekunder.....Lånade ett bättre och löste sedan problemet med att köpa ett likadant från Stoddard som håller än idag..Kanske någon annan som råkat ut för detta..??..
Ville bara hoppa in i debatten eftersom du nämde Pelican Parts.Båda dessa verktyg har jag köpt från dem och och det ena (Ej kråkfoten) höll i nästan 2 sekunder.....Lånade ett bättre och löste sedan problemet med att köpa ett likadant från Stoddard som håller än idag..Kanske någon annan som råkat ut för detta..??..
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Jag köpte mina verktyg från Stoddard och de höll. Däremot tyckte jag kråkfoten var rätt kass så den använder jag inte. En 46:ans ringnyckel funkar mycket bättre. Vill man ha ut den lite får man ta en 46:ans hylsa, kapa bort fästet på den och svetsa fast själva hylsan på ringnyckeln.
Det är möjligt jag kan hitta en luftburk med kort snabel. Om inte annat så har jag åtminstone förvärmarburken liggande ifall du behöver en sådan!
MVH Jonas
Det är möjligt jag kan hitta en luftburk med kort snabel. Om inte annat så har jag åtminstone förvärmarburken liggande ifall du behöver en sådan!
MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Hej Jonas!tigerman67 wrote: Det är möjligt jag kan hitta en luftburk med kort snabel. Om inte annat så har jag åtminstone förvärmarburken liggande ifall du behöver en sådan!
MVH Jonas
Förvärmaren har jag redan, men luftburk med kort snabel i plast får du gärna leta efter.
Lossade kamkedjekugghjulet igår och plockade loss kamkedjehuset och toppen. Till min förvåning var ventilerna intakta och likaså kolvarna trots att kamkedjan var ordentligt av.
Någon som kan förklara detta, borde inte kolvarna träffat ventilerna?
Hur tycker ni ventilerna och kolvarna ser ut? Är det mycket eller normalt med sot och avlagringar? Eftersom jag inte vet något om motorn hade det varit kul att spekulera hur länge sen den renoverades.
Ska jag lämna in hela toppen för en genomgång eller ska jag göra det själv? Vem ska man lämna den till för ett bra jobb?
Tacksam för svar!
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Svårt att säga på dessa bilder då upplösningen är lite dålig, men det ser ju onekligen ut som att det varit läckage vid 5:ans cylinder. Och 6:ans kolv + avgasventil har konstiga märken eller avlagringar, kan dock inte avgöra på bilderna om det är sot eller skador.
Vid ett kamkedjeras bör kolv och ventil mötas, men det är ju inte helt säkert att det blir totalhaveri. Jag skulle mäta upp allt ordentligt innan jag återanvänder något (vev, stakar, ventiler)
MVH Jonas
Vid ett kamkedjeras bör kolv och ventil mötas, men det är ju inte helt säkert att det blir totalhaveri. Jag skulle mäta upp allt ordentligt innan jag återanvänder något (vev, stakar, ventiler)
MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Bättre bild:
Ska verkligen mäta upp allt, kan ha hänt något med 6an precis som du skriver, när jag zoomar in på min högupplösta bild ser det ut som lite sot är avskavt där.
Det som läckt i 5an är troligen rostvatten som kom in under transporten
Ska verkligen mäta upp allt, kan ha hänt något med 6an precis som du skriver, när jag zoomar in på min högupplösta bild ser det ut som lite sot är avskavt där.
Det som läckt i 5an är troligen rostvatten som kom in under transporten
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Hej!
Du frågade om vem som gör bra jobb på toppar m.m. Inget att fundera på att göra själv, behövs kunnande och maskiner och bättre att koncentrera sig på allt annat som man ändå gör själv. Dessutom inte särskilt dyrt.
Min "husmeck" Tommy Flitt gör Kanonjobb och till helt vettiga pengar. Han gjorde topplocksjobbet på min motor med inplaning av toppar mot kamhus (så att det blir tätt, det är ju tre separata toppar och cylindrar men ett kamhus så det bör ha samma höjd) och infräsning nya ventiler, honing cylindrar m.m. för ett par år sedan. Mycket bra kille som håller till i Segeltorp, Stockholm. Han är välrennomerad och kan varmt rekommenderas.
Flitt Hitech products. 08-884373
Mvh
Christer
914-6
Du frågade om vem som gör bra jobb på toppar m.m. Inget att fundera på att göra själv, behövs kunnande och maskiner och bättre att koncentrera sig på allt annat som man ändå gör själv. Dessutom inte särskilt dyrt.
Min "husmeck" Tommy Flitt gör Kanonjobb och till helt vettiga pengar. Han gjorde topplocksjobbet på min motor med inplaning av toppar mot kamhus (så att det blir tätt, det är ju tre separata toppar och cylindrar men ett kamhus så det bör ha samma höjd) och infräsning nya ventiler, honing cylindrar m.m. för ett par år sedan. Mycket bra kille som håller till i Segeltorp, Stockholm. Han är välrennomerad och kan varmt rekommenderas.
Flitt Hitech products. 08-884373
Mvh
Christer
914-6
topprenovering
Hej!
Jag renoverade min 2,7 MFI i vintras och tog hjälp av Elleman Jensen i Partille med att fräsa ventilsätena, ett arbete man inte kan göra själv (för hårda). Ventilstyrningarna är däremot lätta att byta själv. Är dina kammar slitena kan han även slipa om dem.
-dessutom är han trevlig och tar inte mycket betalt!
Magnus
Jag renoverade min 2,7 MFI i vintras och tog hjälp av Elleman Jensen i Partille med att fräsa ventilsätena, ett arbete man inte kan göra själv (för hårda). Ventilstyrningarna är däremot lätta att byta själv. Är dina kammar slitena kan han även slipa om dem.
-dessutom är han trevlig och tar inte mycket betalt!
Magnus
ca 6000:- för arbetet. Uppmätning av kolvar/cyl. blästring och inplaning av toppar, byte ventiler, mätning ventilfjädertryck, honing cyl. Fräsning ventilsäten och något säte utbytt. Fick även kolvringar monterade och kolvarna införda i cyl. (för att slippa risken att knäcka ringarna när man inte är van att sätta dit dem) På detta sätt var det lätt att montera utan att sätta i kolvarna och sedan cylindrarna i motor. Kan vara något mer som jag glömt. Materialet nya ventiler, ringar och tätningar m.m. kommer jag inte ihåg riktigt vad jag betalade för men var ca 4-6000:- (kolla annars på Ferdinand, pelican eller mittelmotor och liknande för att få en prisuppfattning)HenrikL wrote:Ni som har renoverat toppar, vad kostade jobb och material?
Lycka till!
Christer
Jag har granskat 6:ans kolv + avgasventil på mycket nära håll och de ser fina ut, verkar som ventilen sluter tätt, men ska definitivt mäta upp.tigerman67 wrote:Svårt att säga på dessa bilder då upplösningen är lite dålig, men det ser ju onekligen ut som att det varit läckage vid 5:ans cylinder. Och 6:ans kolv + avgasventil har konstiga märken eller avlagringar, kan dock inte avgöra på bilderna om det är sot eller skador.
Har nu plockat ner andra sidan av motorn, ser bra ut även där (kedjan var hel på den sidan) dock mycket sotavlagringar. Det var betydligt lättare andra gången när jag visste precis hur jag skulle göra för att lossa kamaxelkedjekransen. Alla pinnbultar är hela ser det ut som.
Nästa vecka börjar det bli dags att klyva blocket (tips mottages tacksamt) men först ska kolvar och cylindrar av på vänster sida också och varsamt packas ner i plastpåsar.
Jag har också pratat med två tidigare ägare av motorn varav den ena är en riktig Porscheexpert från Linköping. Han berättade att motorn från början kom från en 72 targa, men sedan monterades i en Röd E73 .(som b.la. Dennis ägt.)Den såldes med den motorn för att 100 mil senare haverera pga en falerad kamkedjesträckare. Hamnade sedan i en lada i 3år där jag hittade den.
Fick även veta lite kul om mina två andra motorer som båda har S-mekinsprutningspump (en 2.4E 7R med 013 pump och 2.2E med en 009 -pump) att dessa motorer kan vara ombyggda då en en motor med E-kammar går dåligt med en S-pump, någon som vet mer om detta?
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Eric, kan du lite snabbt förklara vad det där med "7R" (i "2.4E 7R") betyder för mej som blev lite nyfiken?
PS Trevligt att läsa att du nu verkar ha tillräckligt många motorer för att bygga världens första (?) early911 dragster, eller föresten; kanske en early 911 6W-Drive!
PS Trevligt att läsa att du nu verkar ha tillräckligt många motorer för att bygga världens första (?) early911 dragster, eller föresten; kanske en early 911 6W-Drive!
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
dragster är inte min grej men kan ju faktiskt bygga in 3 st motorer i folkabussen, finns ju gott om plats. Du vet ju hur länge jag letat efter en 2.4E motor och när 2 st dök upp på samma dag var jag ju tvungen att slå tillJonas Y wrote:Eric, kan du lite snabbt förklara vad det där med "7R" (i "2.4E 7R") betyder för mej som blev lite nyfiken?
PS Trevligt att läsa att du nu verkar ha tillräckligt många motorer för att bygga världens första (?) early911 dragster, eller föresten; kanske en early 911 6W-Drive!
Det här med 7R är det nr som står stämplat i motorblocket, ett typ av motornummer som är olika beroende på årsmod (På bilden ovan så ser man att det står ett långt nr på blocket som slutar på 4R det är alltså ett 4R block på min 72 motor.. och ett 7R på 73 motorn), jag är ingen klippa på detta men kanske nån annan vet?? Vad jag har hört så är det inte vanligt med 7R på en 2.4E....
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
7R är ett starkare block än de tidigare.
Alla RS -73 snurror är (sägs vara) byggda på 7R-block, jag inbilllar mig att många S -73 också har dem. Däremot inte min gamla S -72 fastän den var sent tillverkad och RS:en nästan var ute då.
Hur ofta de förekom i T/E -73 vet jag inte. Kanske har med tillverkningsmånad att göra? Porsche körde ju knappast två separata linor för blockgjutningar, skulle tro att de gjorde sig av med 4R-serien i T/E tills den var slut och sedan gick över på 7R för samtliga.
Alla RS -73 snurror är (sägs vara) byggda på 7R-block, jag inbilllar mig att många S -73 också har dem. Däremot inte min gamla S -72 fastän den var sent tillverkad och RS:en nästan var ute då.
Hur ofta de förekom i T/E -73 vet jag inte. Kanske har med tillverkningsmånad att göra? Porsche körde ju knappast två separata linor för blockgjutningar, skulle tro att de gjorde sig av med 4R-serien i T/E tills den var slut och sedan gick över på 7R för samtliga.
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Nilsson wrote:Hoppas nån där nere har verktyg att låna ut.
Ville bara hoppa in i debatten eftersom du nämde Pelican Parts.Båda dessa verktyg har jag köpt från dem och och det ena (Ej kråkfoten) höll i nästan 2 sekunder.....
Samma här riktigt skit. Hylsan slant på kammen och deformerades totalt!
Använde sedan en hederlig shifnyckel, modell större.
Kråkfoten tyckte jag var lite dyr så jag köpte en 46mm jumbonyckel på Biltema (skitbilligt). Sen värmde jag den med gassvets och bockade den ordentligt i två 90 graders böjar, den ena så nära ringen som möjligt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79