2.4E Renovering

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Eric wrote:Tack för all hjälp jag får i den här tråden. Nu ytterligare en fråga: Växellådan jag köpte har nummer 915.301.301.0R, jag förstår att det är en 915 men kan man utläsa något mer av nummret?
Det numret är bara reservdelsnumret på växellådshuset. Typnumret står stämplat på undersidan vid kopplingsarmen och är exempelvis "915/60".
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

0R, 7R, 4R och vad det nu kan stå är bara ett referensnummer avseende gjutningen.

Det finns två rimliga förklaringar, dels har man alltid flera gjutverktyg. När det ena är på service och poleras efter kanske fem tusen skott så kör man med ett annat verktyg (gjutform). Ur varje verktyg kan man normalt ta 100 000 skott innan det är utslitet.

Eller så skulle man även kunna tänka sig att Porsche har haft olika underleverantörer.


Vill minnas att det finns block med kolvkylningsventil men de användes för vissa motorer och har eget artikelnummer.

//Johannes
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

7R skiljer definitivt vad gäller utformning, det handlar inte om två gjutformar med samma design. 7R blocket har förstärkningsribbor till samtliga vevlagersäten, något som saknas på 4R och tidigare block. Troligen infördes designen i samband med att man utvecklade 2,7 motorn men blocket finns i både 2,4 och 2,7 liters version, med olika diameter på cylinderfotshålet.

Kylsprayventilerna för kolvarna infördes ungefär med 1971 års modell, det bör alltså finnas åtskilliga 2,2-litersmotorer med dessa, och de ska finnas på samtliga 2,4-motorer och därefter, oavsett 4R eller 7R. Jag tror inte de gjorde åtskillnad på T/E/S här.
Jonas Thiger
997 turbo -09
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Spännade!

har Du kollat så att det verkligen är samma artikelnummer på de block du refererar till?

//Johannes
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Johannes wrote:Spännade!

har Du kollat så att det verkligen är samma artikelnummer på de block du refererar till?

//Johannes
Njaäe, jag har ju inte krupit under och kollat blocknummer alltför mycket... Men det 7R-block jag refererar till har nr 901.101.101.7R (högersidan borde väl ha nr 102.7R?), och om jag inte minns helt fel hade mina bägge 2,4-block 901.101.101.4R.

Nu gissar jag friskt, men jag har för mig att 7R-blocket senare ersattes av ett 930-alublock till SC:n. Så 7R-blocket borde vara standard för alla 2,7-seriemotorer 73-77.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Min 77:a har 7R block.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Ställde frågan till grabbarna på werk 1,

Guten Morgen!


Ganz kurtz, können Sie mir sagen die unterscheid zwischen ein kurbelgehause für der elfer mit luftgekuhlten motor aus dem guten altem zeiten mit endnummer 7R und zum beispiel 0R? Was bedeutet "R"

så här svarade de

Guten Tag Herr Johannesson, diese Endnummern sind Gußteilenummern - mit diesen kann ich so nichts anfangen - bitte schicken Sie mir die Motornummern (rechts nebem dem Lüfterrad.)

Mit freundlichen Grüßen,

Marc Noack
Classic Teileverkauf Kundenzentrum
( +49 (0)711/ 911-25729 2 +49 (0)711/911-25414 :marc.noack@porsche.de
*Dr. Ing. h.c. F.Porsche AG, Abteilung VKC1 -- Porscheplatz 1 -- D-70435 Stuttgart - Zuffenhausen

Dr. Ing. h.c. F. Porsche Aktiengesellschaft
Sitz der Gesellschaft: Stuttgart
Registergericht: Amtsgericht Stuttgart HRB-Nr. 722287
Vorsitzender des Aufsichtsrats: Dr. Wolfgang Porsche
Vorstand: Dr.-Ing. Wendelin Wiedeking, Vorsitzender
Holger P. Härter, stv. Vorsitzender
Klaus Berning, Wolfgang Dürheimer, Thomas Edig, Michael Macht


Från Freisinger fick jag följande svar på samma fråga,


Hallo

Das ist eine guss referenz sonst nichts.



--------------------------------------------------------------------

FREISINGER Motorsport

Firma Manfred Freisinger



Südl. Uferstraße 5

D-76189 Karlsruhe



fon: 0049 (0)7 21/55 49 26 + 27

fax: 0049 (0)7 21/55 49 25



web: www.m-freisinger.de

mail: info@m-freisinger.de



HRA Karlsruhe 3618 | Ust-ID: DE143644529 | Finanzamt KA-Stadt 35071/09


Det förefaller inte vara så att R i nummret har någon betydelse för artikelns funktion som sådan.



//Johannes
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Ringde en bekant som kunde direkt.

Det skiljer inte på funktionen, bara på livslängden!

Har nog varit med och förvillat lite...4R eller 7R är gjuttekniskt en liten skillnad och de är fullt utbytbara, åtminstonde i de flesta avseenden.

Enligt FIA appendix K så får man byta till 930 block med 4R (även carrera3.2 tror jag får väl krypa under och kolla...)

http://www.fia.com/resources/documents/ ... 2006_a.pdf

Slå ctrl F och knacka in 4R så kommer det fram direkt!

Nåväl, bekantingen gapskrattade och sa, har du krånglat för mycket med dina 2 liters nu igen...

Så här är det. för 901 101 101 7R

Skillnaden syns direkt när svänghjulet är bortaget, det finns förstyvningsfjädrar (ribbor) ingjutna i blocket det syns direkt att 7R har de flesta och grövsta ribborna.


Vidare fick jag mig en snabb påminnelse om att det skiljer i ventilen för oljereturen mellan dessa utföranden. Trimmning och byte av oljepump i flera steg (det har ju kommit flera allt eftersom åren gått) kan i sista slutändan innebära att blocket måste bearbetas för utrymmetsskull.

På likartat sätt har ju som bekant de olika 2.0 utförandena olika oljepumpar, S en har större reurkrets.

För övrigt så var magnesiumblocken världens största pressgjutna detalj i det materialet när det var nytt, tillverkas av Mahle.

Blev det rätt nu?
//Johannes
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

HenrikL wrote:
Eric wrote:Tack för all hjälp jag får i den här tråden. Nu ytterligare en fråga: Växellådan jag köpte har nummer 915.301.301.0R, jag förstår att det är en 915 men kan man utläsa något mer av nummret?
Det numret är bara reservdelsnumret på växellådshuset. Typnumret står stämplat på undersidan vid kopplingsarmen och är exempelvis "915/60".
Hej Henrik (och alla andra) Jag hittar inte detta nummer, kan någon märka ut var det finns på följande bild? Tacksam för svar!

Image
Last edited by Eric on Mon Sep 08, 2008 9:54 pm, edited 1 time in total.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Johannes wrote:Ringde en bekant som kunde direkt.

Det skiljer inte på funktionen, bara på livslängden!
Tack Johannes och Jonas T, tänk vad en liten fråga kan ställa till med långa utläggningar, men nu vet vi i fortsättningen iaf. :D

Tillbaka till motorrenoveringen. Jag har nu äntligen klyvt blocket, den största utmaningen hittils var att lossa de 6 bultar som sitter i svänghjulet, men efter mycket svordomar (nästan så vinkelslipen åkte fram) så lossade de. :)

Svårt att avgöra hur pass sliten motorn är, vad säger ni?

Image
Image
Image
Image
Image

Här ser det ut att ha hänt något eller ska det vara så? Jack i kugghjulet?

Image

Här ser vi hur kedjan efter att ha gått av träffat blocket och gjort märken:

Image
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det man kan se av veven är ju okay för ögat...fast det brukar ju vara i vevtappen som det ger sig först.

Vi får väl några foton på vevaxeln där vevstaken är demonterad.

Fast det är alltid mätning som gäller- tänk på att mäta efter eventuell konicitet dessutom.

Det är nog ingen fara på taket. Det frilagda lagret ser ju fint ur på bild.

//Johannes
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Ser ju betydligt snyggare ut än en gammal Ford-OHC som gått för länge utan oljebyte iaf... :D
Med en ny lagersats så blir det nog en fin maskin trots kedjehaveriet.

Och på bilderna syns det tydligt att det inte är ett 7R block ;)
Jag är förresten klart imponerad av Johannes vilja att ta reda på oomkullrunkeliga (intressant ord f.ö....) fakta!
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

tigerman67 wrote:oomkullrunkeliga (intressant ord f.ö....) fakta!
Fan, det var ju ett riktigt ord.

Från Internet:
"Omöjligt att skaka omkull, men det är ju ett typiskt gammaldags ord som akademiker och andra torrbollar tar upp ibland, antingen som ett exempel på ett ovanligt långt svenskt ord eller för att det är lite kul att säga 'runka'."
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

MagnusW wrote:
tigerman67 wrote:oomkullrunkeliga (intressant ord f.ö....) fakta!
Fan, det var ju ett riktigt ord.

Från Internet:
"Omöjligt att skaka omkull, men det är ju ett typiskt gammaldags ord som akademiker och andra torrbollar tar upp ibland, antingen som ett exempel på ett ovanligt långt svenskt ord eller för att det är lite kul att säga 'runka'."
Hm, hade jag vetat att man skulle bli klassad som "torrboll" så hade jag nog aldrig skrivit det... :oops: 8)
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Johannes wrote:Det man kan se av veven är ju okay för ögat...fast det brukar ju vara i vevtappen som det ger sig först.

Vi får väl några foton på vevaxeln där vevstaken är demonterad.

Fast det är alltid mätning som gäller- tänk på att mäta efter eventuell konicitet dessutom.

Det är nog ingen fara på taket. Det frilagda lagret ser ju fint ur på bild.

//Johannes
Tack för svar, det känns ju lugnande. Hur mäter man koniciteten?
Foton på demonterad vevaxel kommer nästa vecka.

Är det någon som kan svara på frågan ovan gällande var typnumret på växellådan står?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

tigerman67 wrote:
MagnusW wrote:
tigerman67 wrote:oomkullrunkeliga (intressant ord f.ö....) fakta!
Fan, det var ju ett riktigt ord.

Från Internet:
"Omöjligt att skaka omkull, men det är ju ett typiskt gammaldags ord som akademiker och andra torrbollar tar upp ibland, antingen som ett exempel på ett ovanligt långt svenskt ord eller för att det är lite kul att säga 'runka'."
Hm, hade jag vetat att man skulle bli klassad som "torrboll" så hade jag nog aldrig skrivit det... :oops: 8)
Det är väl inget fel på akademiska torrbollar! :)


För övrigt, såg inte kamkedje dreven lite slitna ut? Men de ska väl bytas i alla fall pga ny kedja.
Varför gick kedjan av, eller har jag missat det längre upp?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

MagnusW wrote: För övrigt, såg inte kamkedje dreven lite slitna ut? Men de ska väl bytas i alla fall pga ny kedja.
Varför gick kedjan av, eller har jag missat det längre upp?
Kanske får byta dem också då?
Kamkedjesträckaren havererade för ca 3-4 år sedan.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Eric wrote:Hej Henrik (och alla andra) Jag hittar inte detta nummer, kan någon märka ut var det finns på följande bild? Tacksam för svar!

Image
Sitter på jobbet och har inget lämpligt program att rita med, men numret ska stå på den "vertikala ribban" precis till höger om oljepluggen på din bild.

Här är några bilder på min bil taget i knasiga vinklar underifrån:
Image
Image
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

På min 2,4S fanns inget nummer på den vertikala ribban. Minns inte om jag hittade något överhuvudtaget...
Jonas Thiger
997 turbo -09
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det är få saker man inte kan gå till botten nog med ...

Samtidigt så kan man ju passa på att erinra sig att detta med bokstaven R dyker upp på generatorerna också. Kanske är de så enkelt att även de har en förstärkning här eller där som man inte tänker på utan att verkligen kolla. om man inte har det i händerna dagarna i ända förstås.

Konicitet, ja det är lika enkelt som det låter. Du mäter vevtappens (och för all del ramlagrets tapp) diameter på flera ställen i axelns längdriktning. Fast så som lagret ser ut så är det väldigt osannolikt att du skulle ha några problem. Mät dessutom vevtappens diameter över lite olika positioner, då får du ovalitet på köpet.

Är man nogrann så skall man givetvis även montera stakarna med rätt moment och mäta lagrens diameter.

Är det okay kan man ju ifrågasätta om man skall sätta in nya lager slentrianmässigt bara för den sakens skull. Fast nytt är ju nytt.

Jag har personligen varit med om att nya lager har varit större än de som demonterats!

Se upp för billiga lager, sedan kort tid tillbaks så får inte bilmotorer byggas med annat än blyfria lager. Vill minnas att helbilsgodkännandet gäller för bilar färdigställda efter 1 juli i år. Slutförbrukning av Porsche original torde kanske vara det säkraste kortet att köpa.

Fast deras reservdelar kommer ju nummer till veteranbilarna från allsköns mindre välrennomerade länder i sammanhanget. Köpte en servicesats från P center med Indien(tändstift), polen(luftfilter), tjeckien(bränslefileter) och USA(oljefilter). Att tro att Porsche har samma spec som tidigare kanske inte imponerar så mycket när det kommer till kritan.

Den enkla frågan varför original oljefilter från Porsche made in USA(förefaller väldigt lika biltemas, Wix eller vad de heter...) när man kan få ett pirat från Mann och Hummel i Stuttgart eller Mahle? De är ju verkligt erkända leverantörer. bra priser dessutom även om Porsche är mycket billigare idag på oljefilter än vad de var för 25 år sen. Då kunde man för övrigt köpa ett mann hummel på OK till en Opel. Bytte man bara i tid så var det ju inga problem med ventilen, filteraran föreföll vara exakt likadan!

Men nu är vi nog off topic!

//Johannes
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Åter till tidigare ämne. Alla nummer skall som sagt stå på den vertikala klacken. Problemet är att när något tar när man är ute och kör så är det denna klack. När man kasar runt en låda på garadegolvet så är det på denna klack låda glider. Få av de låter jag haft genom året har haft synliga siffror kvar :-(

En kommentar om 07R. Det verkar som förstärkningarna nu har blivit 07R-blockens achilleshäl, de riktar kraften mot pinbulten på något sätt. En bekant undersökte ca 10 block och ALLA hade sprickor mellan pinnbult och hålet för cylindfoten!

Ett annat sätt att se om blocket är slitet/kass är att kolla efter "gnuggning" på ytan vid ramlagren. Har blocket "ringlat" gnids ytorna där och får en lite annan färg. Det är där och därför man sätter i "dowel pins".

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Har varit lungt på motorrenoveringsfronten i vinter, men nu har jag nytt garage ny energi. Jag ska snart lägga beställning av delar till renoveringen.

Motorplåtarna är blästrade och lackade blev väldigt bra.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Samtliga slitdelar som rekommenderas i boken How to rebuild and modify your 911 engine är inköpta.

Complete Engine Gasket Set (MFI - mechanical fuel injection), 911 2.2/2.4L (1970-73) 2 452kr
kolvringsats Piston Ring, Standard (sold per each, 6 required) 272*6
Injection Pump Belt, 911 with MFI (1969-73) 243
ventilstrningar Valve Guide (sold per each), 911 Turbo, Intake and Exhaust (1965-89), 99*12
turbovetilkåpor Lower Valve Cover, (each, 2 req) Turbo style for 911 (1968-89) 1152*2
Expandable Oil Return Tube Inner Seal (sold per each, 2 per return tube),
911 Chain Ramp (Brown), 911 - 911 Turbo (1965-89), one per car 52
911 Chain Ramp (Black), 911 - 911 Turbo (1965-89), 5 per car 5*52
oljetryckskontakt, oil pressure sw 110
packbox bakom svänghjul,
vevlagersats rod bearing 689
Huvudramlager 88 2124
Ramlagersats 1-7 main bearings 1500
stödlager flywheel pilot bearing 423
Bussning - Vevstake rod bushings 226*6
sträckbult vevstake rod nuts and bolts 161*12
mutter till ovan 17*12
bult till svänghjul flywheel bolts 110*5?
kamkedja 462*2
rep sats till mek kamkedjestr 284*1
ventilfj sats inner and outer valvesprings 286*12
knaster
tändstift 6*34
fördelarlock 196
rotor 284
oljeledning kamkedj höger 176
oljeledning kamkedj vänster camsh oil lines 161
Lagerhalva-Mellanaxel (med fläns) intermediate shaft bearings 191*2
packbox kamaxel mekinspr 122
Motorfäste (kudde) till motorpaket (bak och fram) 550*4

:P

Båda insprutningspumparna är skickade till Roger för fabriksinställning och genomgång. Den ena pumpen visade sig vara en 2.4S MFI pump, den kommer dock inte hamna på den här motorn.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Va skoj! Nu är du väl sugen att dunka ihop allt :D Är det priser som står efter? Dvs. närmare 30papp?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Eric wrote: bult till svänghjul flywheel bolts 110*5?
Varför köper du inte alla 6 på en gång ;)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply